Google AdWords (og PPC generelt) er en lynhurtig og effektiv måde at erobre toppen af søgeresultaterne som ny hjemmeside- eller webshopejer. Du betaler nemlig for øjeblikkelig eksponering, hvilket oftest står i kontrast til søgemaskineoptimering (SEO) eller content marketing, der typisk kræver længere tid og en vedvarende indsats, før resultaterne begynder at vise sig.

Det er dog vigtigt at slå fast, at det ene ikke udelukker det andet. Google har eksempelvis i en af sine egne analyser konkluderet, at 50% af alle betalte klik ikke erstattes af organiske ditto, såfremt betalte annoncer fjernes fra søgeresultaterne. Du risikerer altså at gå glip af næsten halvdelen af den trafik, der genereres via PPC, hvis du udelukkende satser på SEO.

Selvom AdWords giver mulighed for at få trafik med det samme, kræver det dog omvendt, at du gør dit forarbejde ordentligt, herunder alt fra finpudsning af landing pages til teknisk optimering af dit website – ting, som også har indflydelse på dine organiske placeringer. Du bør se på SEO og AdWords som både-og – ikke enten-eller. De to discipliner har en naturlig synergi, som bestemt er tiden (og pengene) værd.

I samarbejde med vores gode og ikke mindst dygtige venner hos Lazzaweb, der til hverdag arbejder med Google AdWords, giver vi dig i dette blogindlæg seks konkrete tips til at forbedre dine tekstannoncer, så du kan se frem til en masse klik og flere konverteringer på dine betalte annoncer.

Tip 1 – Opsæt og målret flere tekstannoncer

Det første råd virker på overfladen som en selvfølgelighed, men vil du have succes med dine tekstannoncer, er det en forudsætning, at du har indsigt i din målgruppe. Du kommer ikke langt med mavefornemmelser, formodninger og gætværk – du bør i stedet tage udgangspunkt i den data, du har til rådighed via eksempelvis Google Analytics.

Google Analytics

Din målgruppes sammensætning, adfærd og demografi, som du blandt andet har adgang til via fanen “Målgruppe” i Google Analytics (se ovenfor), har stor betydning for, hvordan dine tekstannoncer bør sættes sammen. Sørg for at målrette din annonce (alt fra selve sproget til dine USP’ere) til din primære kundegruppe – er den ikke i øjenhøjde, risikerer du irrelevant eller slet ingen trafik. Det er sjældent en god idé at køre med den samme annonce til vidt forskellige kundegrupper, ligesom du også bør undgå at lave alt for brede og ukonkrete segmenter, der favner over alt lige fra pensionerede kvinder til mandlige teenagere.

Tip 2 – Skilt med dine Unique Selling Propositions

Dine annoncer er bare få af mange i et hav af tilbud, som alle kæmper om kundernes opmærksomhed, tillid og (i sidste ende) penge. Formår du ikke at skille dig ud fra mængden, er AdWords i bedste fald en lunken affære og i værste fald penge ud af vinduet. Når du opsætter dine tekstannoncer, er det derfor vigtigt, at du kort og kontant forklarer dine potentielle kunder, hvorfor de lige netop skal vælge dig frem for konkurrenten.

Hvad tilbyder du, som er helt unikt? Forsøg så vidt muligt at styre uden om generiske udtryk som ”god service” eller ”hurtig levering” og undgå at lade vage superlativer såsom ”billigste” og ”bedste” stå alene. Vær konkret og gå direkte til sagen. Måske tilbyder du en udvidet returret på hele 30 dage og/eller døgnåben support? Har du 25 års erfaring i branchen og/eller dag-til-dag levering? Det er noget konkret, man kan forholde sig til som kunde.

Alt dette kaldes dine USP’ere (Unique Selling Propositions), og det er dem, der skal overbevise potentielle kunder om at klikke på din annonce. Overvej nøje, hvad det er, som adskiller din forretning eller dit tilbud fra konkurrenterne, og indarbejd disse salgsargumenter i dine annoncer.

Tip 3 – Brug tal og symboler

Brugen af tal og symboler er en rigtig god måde at fange dine kunders opmærksomhed på og øge din CTR. Det er som nævnt de færreste, der studser over generelle udtryk som ”billig” eller ”god kvalitet”, så sørg for at sætte tal på, hvorfor en potentiel kunde skal vælge dig. Tilbyder du en rabat på 50% til nye kunder? Kan man få 4 års garanti, hvis man handler hos dig? Krydr gerne dine tekstannoncer med spørgsmål henvendt til målgruppen – det kan pirre opmærksomheden og kaste et par klik af sig, hvis du gør det rigtigt.

Tip 4 – Husk at implementere CTA

Et af de mest klassiske principper inden for content marketing er CTA (Call to Action), som kort fortalt går ud på at opfordre potentielle kunder til at foretage en handling – i dette tilfælde at klikke på lige netop din annonce. Det er meget vigtigt, at du klart og tydeligt formulerer en opfordring til handling i dine tekstannoncer, så din målgruppe ved, hvad de helt præcist skal gøre – fx kontakte jer for et uforpligtende tilbud, foretage en bestilling eller noget helt tredje. Vær klar i mælet og din opfordring, og gør det nemt for den besøgende at gennemføre den handling, du opfordrer vedkommende til ved eksempelvis at have en kontaktformular på din landing page.

Tip 5 – Overvej tidsbegrænsede incitamenter

Er der ét psykologisk salgskneb, som i den grad får de fleste af os til at finde muldvarpen frem fra mørket i de dybe lommer, så er det, når noget, vi gerne vil have, kun er tilgængeligt i et begrænset antal eller i en afgrænset tidsperiode. Det får vores hjerner til at gå i panik – tænk nu, hvis vi ikke når at købe den pågældende vare? Nej, så må vi hellere være på den sikre side og svinge kreditkortet, mens produktet stadig er på lager!

Ovenstående kan du tage bestik af, når du udarbejder dine tekstannoncer. Tilbyd eksempelvis de 50 første kunder gratis levering, eller at man ved køb inden for de næste 7 dage får 15% rabat oven i hatten. Det opfordrer potentielle kunder til at handle (hurtigt) og hoppe ind på lige netop din webshop for at foretage sit køb.

Selvom tidsbegrænsede incitamenter kan være en fremragende måde at lokke kunder i butikken på, bør du holde igen og ikke udstyre samtlige annoncer med et tidsbegrænset tilbud eller lignende. Det kan faktisk også have den modsatte effekt – nemlig at dine potentielle kunder efterhånden vænner sig til at få rabat eller andet oven i købet. Stopper du af den ene eller anden årsag med at køre tilbud, risikerer du, at de udskyder eller helt dropper at købe hos dig.

Det siger desuden sig selv, at du ikke blot konstant kan forlænge denne type annoncer. Oplyser du i din annonce, at et tilbud kun gælder i en afgrænset periode, skal dette rent faktisk være tilfældet – er der i stedet tale om et hyppigt og tilbagevendende tilbud, risikerer du at komme i karambolage med Markedsføringsloven og Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Det kan meget hurtigt blive en rigtig dyr fornøjelse.

Tip 6 – Undgå stave- og slåfejl

Ja, det siger på mange måder sig selv, men stave- og slåfejl kan være en vaskeægte konverteringsdræber og gift for dine tekstannoncer. Ikke nok med at det fjerner fokus fra det budskab, du forsøger at sælge kunden, som i øvrigt kan være nok så fint – det skader også din troværdighed og kan i værste fald skræmme dine kunder væk.

Undersøgelser viser nemlig, at en negativ opfattelse af et brand på sociale medier i 42% af tilfældene skyldes grammatiske fejl og mangler. Selvom AdWords naturligvis ikke er Facebook eller Twitter, gør du under alle omstændigheder klogt i at læse grundig korrektur på dine tekstannoncer, inden du publicerer dem.

Med fare for at lyde selvglade kan vi i denne forbindelse henvise til vores egne blogindlæg ”10 klassiske sprogfejl – sådan undgår du dem” og ”Lær at sætte komma med 8 simple kommaregler”, som klæder dig godt på til at undgå de mest grundlæggende fejl. På denne måde slipper du for at skulle vinke farvel til de af dine kunder, der bider mærke i og lader sig irritere af et manglende komma.

Vi håber, at du har kunnet bruge ovenstående råd til at forbedre dine tekstannoncer. Har du et AdWords-tip, vores læsere skal kende til, er du mere end velkommen til at smide en kommentar nedenfor. Vi kvitterer med et link i artiklen, såfremt vi bruger dit forslag 🙂