Butler Loftet er et livsstilsunivers lokaliseret centralt i Aalborg. De har siden 1971 været en shoppingdestination, hvor familien Wagner åbnede sin første herretøjsbutik ’Butler’. 50 år senere er familiens første butik vokset til et inspirerende univers med fem individuelle koncepter og et samlet internationalt onlineunivers.

En ærlig tilgang til stil gør Butler til en højt elsket destination for den yngre fyr. Butler præsenterer det bedste af skandinaviske og globale Street- og Sportswear-brands. Butler Loftet har et internationalt perspektiv på stil, men med et lokalt hjerte. Vores mange events og co-labs i butikken styrker den unikke følelse af fællesskab.

Resultat

En klar retning for den gennemgående e-mailstrategi på deres webshop.

Markant stigning i leads, der d.d. ligger på 8 % og stødt stiger.

Målrettet kommunikation, der forvandler kunder til brand ambassadors.

Bag om projektet

I godt 51 år har Butler Loftet været centrum for de nyeste trends inden for modebranchen. Det startede med en lille herrebutik i det nordjyske, som nu 50 år efter er groet til at være et inspirerende modeunivers for både mænd og kvinder. Det er en branche, hvor trends hele tiden bliver udskiftet, og man skal derfor være to skridt foran konkurrenterne for at få kundernes opmærksomhed.

Butler Loftet har altid haft fingeren på pulsen, hvad angår modetrends og efterspørgsler. Det kan dog være svært at skille sig ud, når konkurrenterne strømmer til. Det er derfor vigtigt at være synlig over for kunderne og skabe en skræddersyet løsning til målgruppen.

Butler Loftet havde forud for samarbejdet allerede et automations-setup og styr på kampagneplanen. Dog havde de svært ved selv at samle en hel marketingværktøjskasse, som virkede for dem.

Så med et ønske om at opnå en større salgskanal via e-mailmarketing og kunne kommunikere direkte til kunden var der brug for optimering af deres markedsføring af kampagner og et skarpere e-mailmarketingsetup.

TEXTAs rolle har derfor været at udvide hele deres setup, så de kan spille på lang flere salgstangenter. Det har vi gjort ved at tilpasse deres automations til de rette segmenter på de rigtige tidspunkter – nemlig gennem kundens touch points med Butler Loftets website.

Butler Loftet har forud for samarbejdet haft godt tag i sine andre marketingaktiviteter som bl.a. Paid og Organic Search samt Social, hvilket har fungeret som et grundigt fodarbejde i forbindelse med dataindsamling og mulige marketingkanaler, som vi hos TEXTA kunne hive med ind over vores setup.

Men med et ønske om også at kunne udnytte e-mailmarketing som særskilt kanal til at markedsføre direkte til kunden var der brug for at udnytte de stærke data til en optimering af deres generelle e-mailmarketingsetup.

Udfordring

Butler Loftet har forud for samarbejdet med TEXTA haft svært ved at indsamle loyale kunder og manglede en indsigt i e-mailmarketing som et værktøj for at kunne øge salg og skabe awareness omkring sin webshop.

”Vi havde brug for en platform, hvor vi kunne kommunikere direkte til kunden – her fungerer e-mailmarketing jo oplagt. Vi ønskede derfor at finde en måde, hvorpå vi kunne indsamle permissions på den mest effektive måde og herefter få opsat de mest gavnlige og effektfulde automations, så vi både kunne købsmodne og fastholde vores kunder. På den måde ønskede vi at gøre e-mail til en stærk salgskanal, da vi ved, at potentialet er der.”

Butler Lofter har forud for projektet ikke haft gjort sig i e-mailmarketing, da det ikke er en kompetence, de har haft. I stedet forsøgte de sig med andre unikke måder at sælge deres tøj. Det betød desværre bare et stort spild af marketingkræfter.

 

Udgangspunkt/end goal:

  • skabe en øget synlighed og kommunikere brandet ud på flere parametre
  • skrue op på andre kanaler og forsøge med nye strategier (opt-out)
  • indsamling af brugbare data, som vi kan bygge en strategi ud fra
  • mere kreativitet i opbygningen af et mailsetup
  • dele samarbejdet mellem sociale medier, SEO og sparring
  • etablere det gode forarbejde gennem analyse af kundedata, herunder adfærd, købsrejse og segmentering.

Både forløbet og resultaterne har været fantastiske. Tallene taler for sig selv, så vi kan ikke andet end at erkende, at høj faglighed, god sparring og et solidt fokus på automations og segmenteringer har ledt til, at vi kigger på et resultat, der er overvejende positivt.

Heine Chortsen
Heine Chortsen Chief Marketing Officer

Løsningen

Med et stærkt fundament i form af e-mailmarketing handlede det om at få skovlet de leads op, som der i forvejen fandt hen til Butler Loftet, men som ikke blev fastholdt.

Forud for de lead-optimerende features blev der udarbejdet splittests mellem abandoned cart-flow og added to cart for at kunne forstå kundernes købsadfærd til punkt og prikke. På baggrund af den ventende brugeradfærd fokuserede vi på active-on-site- og top-funnel-flow til at opsamle de lavthængende frugter, som falder fra helt tidligt i salgstragten.

Det vil resultere i, at man får alle kunder hooked, uanset hvor de er i tragten og samtidig finder ud af, hvordan vi fanger dem. For at kunne gøre lige netop dette analyserede vi de besøgendes adfærd for at finde frem til, hvor og hvornår det er bedst at sende kunderne kampagnemails.

Efter opsætningen af e-mailkampagner og et nurture-flow etablerede vi en leadscore-model, så den direkte kontakt kan blive foretaget lige dér, hvor køberne er modnet allermest.

”Vi kan se, at vores kampagner giver pote på baggrund af vores segmentering, og så har vi fundet opskriften på, hvordan vi skal henvende os til vores målgrupper og gøre dem til loyale kunder.”

Hertil udførte vi en undersøgelse af segmenter for at målrette de relevante vores e-mailmarketing mod de rigtige kundegrupper. Det har bidraget til en kæmpe opgradering i forhold til deres omsætning og et automatisk setup, der segmenterer kunderne efter deres behaviour. Det vil sige, at de nu kan sende de pågældende kunder vores forskellige automations med skræddersyet kommunikation – det bliver så tæt på en personlig kundeservice, som vi overhovedet kan komme via e-mail.

Skal vi også hjælpe dig med at få e-mail til at give mening?

Bliv ringet op