Copywriting 101: Bliv en bedre copywriter

Bliv klogere på copywriting i dette blogindlæg, og skriv bedre indhold med vores grundlæggende 101-guide.

Vil du gerne vide, hvordan du bliver en god eller bedre copywriter? Så læs med i dette blogindlæg, og få skarpe skrivetips, der sikrer dig indhold, som får læseren til at handle.

Inden vi begynder at dele ud af vores gode råd og gratis tips, er det vist på sin plads at definere, hvad copywriting egentlig er og omfatter.

Det kan være svært at komme med en definition, der dækker alt, eftersom der er mange forskellige vinkler på, meninger om og holdninger til disciplinen. Copywriting handler om at skrive tekster, der får folk til at handle på noget. Om det er at tilmelde sig et nyhedsbrev, dele et opslag på Facebook eller købe et produkt er mindre relevant. Derudover handler det om at skrive på en sådan måde, at det skaber værdifulde relationer gennem tekster, der er relevante og samtidig oplyser, vejleder eller underholder læseren.

Copywriting handler således i grove træk om tekster, der er skrevet i en marketingssammenhæng og har et strategisk mål. Men hvordan får du så læseren til at handle på dit indhold? Det giver vi her nogle tips til, som klæder dig på til at blive en bedre copywriter med indhold, der engagerer og inddrager.

Lav din research

Før du går i gang med at skrive dit indhold, kan det være gavnligt at lave research på emnet – selv hvis du allerede er ekspert på området. En copywriter kan altid blive klogere på et område. Undersøg, hvilke vinkler andre bruger på emnet, som du måske kan vinkle anderledes, eller undersøg, om der er nogle huller i andres materiale, som du kan belyse mere fyldestgørende og dermed forbedre din copywriting.

Ved at lave research kommer du frem til værdifuld viden om, hvad der adskiller dit indhold eller produkt fra dine konkurrenter. Jo mere dit indhold skiller sig ud fra konkurrenter, jo større sandsynlighed er der for at få en reaktion fra dine læsere. Og du bliver dermed bedre til copywriting.

Der er mange værktøjer og metoder, som kan hjælpe dig med at blive klogere på, hvem du skriver til. Så mange at du nemt kan købe dig fattig i tools og analyseredskaber for at blive en bedre copywriter.

Vi har her samlet nogle anvendelige redskaber, der gør dig klogere på både din Facebook-side, dit website, i dine nyhedsbreve og på din Instagram-profil.

  • Facebook Business Manager: Hvis du vil vide, hvem der ser dit indhold, og hvem der liker din side.
  • Leadfeeder: Kombineret med Google Analytics får du et overblik over, hvilke virksomheder der besøger dit site.
  • Mailchimp: Hvis du vil vide, hvilket indhold der konverterer og skaber trafik.
  • Sleeknote: Hvor du kan A/B-splitteste og blive klogere på, hvad de besøgende på dit website efterspørger.
  • Iconosquare: Hvis du vil have et overblik over antallet af kommentarer, likes og følgere på Facebook eller Instagram.
  • Simply Measured: Hvis du vil have et værktøj, der finder det mest optimale tidspunkt for dig at poste billeder på din profil.

En stor del af denne research handler om at få styr på din målgruppe. For hvordan kan du skrive målrettede tekster, hvis du ikke ved, hvem din målgruppe er? Du bruger researchen om din målgruppe for at blive klogere på, hvordan du skal udforme dit indhold. Det er en essentiel del af at være en dygtig copywriter.

Vælg en overskrift, der fanger og overbeviser

Overskriften skal skabe nysgerrighed hos læseren, da det er overskriften, der får læseren til at klikke ind på indholdet. 80 % læser ikke mere end overskriften. Her skal du finde en overskrift, der rammer din målgruppe og skaber en realistisk forventning til indholdet. Du skal altså hverken under- eller oversælge dit indhold, hvilket er en af de største faldgruber, når vi snakker copywriting. En copywriter skal finde en overskrift, der er passende og virker som en appetitvækker.

Hvis overskriften skaber en realistisk forventning til indholdet, er der større sandsynlighed for, at læserne konverterer, efter de har klikket. En copywriter skal sørge for ikke at skuffe læserne, medmindre du tør risikere, at de klikker meget hurtigt væk fra dit indhold.

I overskriften skal du fortælle, hvad det er, og hvad det gør. På den måde ved læseren, hvad han/hun skal læse om – og vigtigst af alt, hvad de får ud af det. ”What’s in it for me?” skal være tydeligt for at fastholde læseren. Det er en fundamental opgave for copywritere.

Et lille tip til copywriting er at skrive 10 forskellige overskrifter for at se, hvad der fungerer bedst. Det kan somme tider være lettere at finde en helt rigtig overskrift, når indholdet er på plads. Man bliver på denne måde ofte klogere på sit emne eller vinkel, når man er i gang med skrivearbejdet. Lav et udkast til overskriften, skriv indholdets brødtekst, og juster overskriften til, så den rammer helt perfekt og sikrer copywriting, der sidder lige i skabet.

Dæk dine læseres behov

Som copywriter bør du definere, hvilken udfordring du løser for din målgruppe. Sørg for at præsentere den så indbydende som muligt, så det falder i din målgruppes smag. Hvis det ikke er tydeligt, hvad dit eget formål med teksten er, og hvad din målgruppe får ud af at læse den, kan du være sikker på, at der ikke bliver reageret på dit indhold.

Læserne og deres behov skal være i fokus frem for dit eget behov. På den måde giver du som copywriter læserne værdi med dit indhold. Ved at gøre indholdet relevant for målgruppen vil det lykkes dig at skille dig ud fra mængden af andet indhold på internettet, der ikke er målrettet.

Lav et simpelt layout

Hvis du ønsker at gøre det let for din læser at koncentrere sig om indholdet (og det gør du), skal du lave et simpelt layout. Der er mange faktorer, du kan ændre på i forhold til opsætningen af dit indhold, der forbedrer din copywriting.

Du kan blandt andet inddele din tekst i underafsnit. Hvis læseren bliver mødt af en mur af tekst, som ikke er inddelt i afsnit, giver læseren næsten op på forhånd. Du skal som copywriter derfor sørge for at lave mindre afsnit, der er spiselige.

Hvis du giver dine afsnit underoverskrifter, bliver det derudover lettere for din læser at finde de informationer, han/hun søger. Jo lettere det er af finde de informationer, læseren finder relevant, jo dygtigere en copywriter er du, og jo mere overskueligt bliver det for læseren. Når du laver en underoverskrift med en anden typografi, tager du læseren i hånden og leder ham/hende gennem dit indhold.

En del af copywriting og det at lave et simpelt layout samt lede læseren er blandt andet at skrive konkrete handlingsanvisninger til læserne. Det kan være gennem underoverskriften, punktopstillinger eller andet, der gør det tydeligt for læseren, hvad du vil have dem til.

Hverken du eller dine læsere må være i tvivl om, hvilken handling dine læsere skal foretage, når de har set eller læst dit indhold. Handlingen skal være tydelig, og den skal fremhæves for dine læsere. Du kan eventuelt teste forskellige løsninger af. Både ordvalg, farver og placering har betydning for konverteringsraten, hvilket også fortæller noget om dine evner som copywriter.

Benyt social proof

Det er altid effektivt at fremhæve, hvad andre gør og tænker. Mere end 70 % kigger på anmeldelser, inden de foretager et køb. Andres handlinger og tanker hjælper os med at træffe en beslutning, hvilket motiverer til handling iblandt dine læsere. Der er forskellige typer af social proof, som du kan vælge at benytte i din copywriting. Du kan bruge testimonials, anmeldelser, vurderinger eller sammenligninger.

Social Proof

(Kilde: Fomo)

At bruge eksperter eller kendte mennesker, der taler positivt om dit produkt og dit indhold, påvirker læserne til at lytte til deres budskab. Her har den sociale status stor effekt, specielt hvis flere eksperter anbefaler samme produkter. Handler der derimod mere om, hvad brugere af et produkt mener eller kommunikerer om det, er det brugerbaserede social proof i spil. Det er dem, du også selv typisk støder på, når du besøger hjemmesider.

Det er dog vigtigt ikke at glemme vennerne, da det er dem, vi har størst tillid til. Det kan vi blandt andet møde på Facebook, hvor det er muligt at se, om dine venner har liket en Facebook-side og dermed står inde for virksomheden. Du har som copywriter flere muligheder at vælge mellem, når du skal finde et passende social proof.

Ved at tilføje social proof i din copywriting øger du altså troværdigheden til dit indhold og det, du forsøger at sælge. Jo mere realistisk du kan gøre anmeldelsen, jo bedre sælger det, og det er det, der gør dig til en fremragende copywriter. Inddrag de oplysninger, der passer til det, du gerne vil have læserne til at reagere på. Navn, by, virksomhed og billede er blot eksempler på nogle af de informationer, du kan vælge at inddrage i dit social proof.

Gør dit indhold til noget særligt

Ved at gøre dit indhold og din copywriting til noget særligt er der større sandsynlighed for, at læseren bliver hængende og handler på baggrund af indholdet. Du kan for eksempel give dine læsere en fornemmelse af, at det, du sælger, er en knap ressource. Fokuser på og krydr gerne budskabet med en kort tidshorisont, som de ikke kan undgå at lægge mærke til.

Afhængig af hvilken kontekst dit indhold indgår i, kan du som copywriter vælge at fokusere på konsekvensen ved ikke at foretage nogen handling frem for at fremhæve gevinsten. Folk går helst ikke glip af et godt tilbud, som de skal handle hurtigt på.

Personlig kommunikation styrker relationen

Skræddersyet indhold er med til at styrke relationen til dine læsere og vil i sidste ende være med til at øge konverteringerne. Et vigtigt tip til god copywriting er at skrive, som du taler. På den måde vil du lyde mere som et menneske og ikke en robot. Der er selvfølgelig grænser for, hvor hverdagspræget det må blive. Fjern de abstrakte vendinger og begreber samt fagsproget, som taber de fleste, så vil du stå med den gyldne middelvej inden for copywriting.

Ved at skrive kort, præcist og vise hvem du er, styrker du relationen gennem dit indhold. Husk dog at bevare de ord, der skaber sammenhæng og mening. Mange copywritere kommer til at fjerne småordene, der giver indholdet mening, når de skriver kort og præcist, og det bliver derfor hurtigt meningsløst og indforstået. Så husk ord og vendinger, der forbinder dine budskaber, så det bliver flydende og nemt at forstå for din læser.

Gentag de samme pointer flere gange

Folk kan ikke overskue alt for mange pointer og budskaber, medmindre det er meget nøje opsat og særdeles velskrevet. Det er dog de færreste, der slipper godt afsted med det. Sørg derfor for at introducere de få pointer, som læseren skal tage med sig og handle på baggrund af. En dygtig copywriter gentager pointerne flere gange, bruge de samme ord, som skaber værdi for læseren og finder forskellige måder at skrive om det samme på.

I dit målrettede budskab er det nødvendigt, at du bruger de samme ord flere gange, end du umiddelbart ville have lyst til. Vi har nemlig en tendens til at stole mere på budskaber, vi hører flere gange. Her er det dog vigtigt, at du som copywriter vurderer, i hvilken grad ord og vendinger skal gentages for at skabe det bedste resultat. Husk, at copywriting handler om at være kreativ i sin måde at formulere sit budskab på.

Læs korrektur

Har du fået styr på alle ovenstående tips, og vil du gerne helt i land med din copywriting, skal du huske at sørge for at læse korrektur på dit indhold. Både stave- og grammatikfejl. I forhold til det sproglige og meningsskabende aspekt kan det hjælpe at læse indholdet højt. Her vil du hurtigt fange, hvis der er noget, der ikke giver mening, hvis det lige er gået hurtigt nok med noget af indholdet, eller hvis der er et par tastefejl.

 Med et par råd på vejen er copywriting nu inden for din rækkevidde. Vi håber, du vil have disse tips in mente, når du skriver dit indhold, og at du vil få succes med at gøre det lettere for læserne at forstå og handle på baggrund af dit indhold. Har du tips til copywritere, du gerne vil dele, er du velkommen til at smide en kommentar nedenfor.

Læserinteraktioner

Kommentarer

  1. Jeg kan rigtig godt lide tippet med at skrive lidt som man taler, men synes det er en rigtig svær balance. Udfordringen er jo at holde det professionelt samtidig med at man skriver personligt.

    Har I nogle gode eksempler på hvem der mestrer dette? 🙂 Jeg synes jeres blog er et godt eksempel, og jeg har også lagt mærke til sådan nogen som coolstuff er ret hårde til produkttekster. Har også prøvet at ramme middelvejen på Smartsneakers.dk, hvor det gerne skal være lidt ungt og cool omkring sko med lys i, samtidig med at det selvfølgelig skal være professionelt.

    Et tip til at dække læserens behov, er at benytte gratis værktøj som Ubersuggest, Google Adwords Keyword Planner eller et betalt værktøj som StoryBase, hvor man kan få svar på hvad folk stiller af spørgsmål indenfor et givent emne.

    • Hej Emil

      Jeg synes som udgangspunkt, at vi leverer høj kvalitet til alle vores kunder 🙂
      Ser vi bort fra dem, er jeg fan af skatepro.dk. Synes de formår at gøre det lækkert, informativt og fristende. Og så serverer de teksterne lige i øjenhøjde.

      Mvh.
      Dennis

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *