Black Friday

Goddag og velkommen til.

Mit navn er Dennis, og jeg skal være din tjener her i dag.

Værsgo’, sæt dig til bords. Fat kniven og gaflen. Læg servietten pænt i dit skød, og gør dig klar til at indtage en af de mest delikate og velsmagende 5-retters Black Friday-menuer. Jeg lægger ud med at præsentere dig for lidt snacks og bobler, hvorefter vi stille og roligt går til det lidt tungere og slutter af med en fin goodie-bag, du kan tage resterne med i og hælde ud over din egen webshop. Jeg går ikke ind for madspild, så konsumér det venligst med stort velbehag.

Velbekomme.

Bobler og snacks

Lad os lægge ud med lidt bobler, som angiveligt stammer fra Philadelphia i USA.

Black Friday. Vi kender efterhånden alle til dette verdensomspændende fænomen. 24 timer, hvor verden omdanner sig til ét stort shoppingcenter – både fysisk og “virtuelt” eller rettere digitalt – med et væld af nedsatte varer, rabatter og tilbud. Det er ikke kun forbrugerne, der venter i spænding på denne fredag, der i år falder d. 23. november. Også de mange butikker og webshops begynder deres forberedelser mange dage – ja ligefrem måneder – inden startskuddet for alvor lyder – og dette med rette.

Black Friday er en unik mulighed for forhandlerne til at tiltrække et stort antal købsparate kunder via skarpe tilbud, og salgstallene sætter rekorder år for år. Sidste år blev der omsat for intet mindre end 2,117 mia. kr. alene på dankort. Men spørgsmålet er, hvordan du som webshopejer forbereder dig bedst muligt, så du får din del af de lækre snacks. Det spørgsmål får du svaret på – serveret på et sølvfad.

Forret – imiteret urgency krydret med sprøde timetilbud

Den næste ret, jeg vil servere for dig, er forretten. En lille appetitvækker, der er let at fordøje og smager himmelsk. Her på tallerkenen ser du en omgang saftig, imiteret urgency med lidt sprøde timetilbud på toppen.

Måden, urgency tilberedes på, og som du nemt selv kan lave i dit eget køkken eller i din webshop, er ved at anvende tid som en ressource. Urgency betyder haster på dansk, hvilket går godt sammen med nogle sprøde timetilbud. Forstået på den måde, at du fx i dit nyhedsbrev eller direkte i shoppen kan annoncere med nogle tilbud, der kun gælder i et begrænset tidsrum. Og så giver det naturligvis mening at have et begrænset parti varer til netop dette tilbud, hvilket er med til at lægge endnu mere pres på gæsten.

Timetilbud

Er dine gæsters livret nyhedsbreve, er det jo bare om at fodre dem med det, de holder så meget af. Flere af dem. Indtil de brækker sig. En utroligt slidt floskel inden for e-mail-marketing lyder, at du ikke er aggressiv nok, hvis der ikke er nogen, der unsubscriber. Jeg er til dels enig. Så længe det er relevant, lækkert og er segmenteret grundigt, så du ikke serverer kød for veganere.

Lav en teaser i dit nyhedsbrev en måneds tid før, at du på Black Friday kommer til at have tilbud, der er så billige, at det er helt sort. Kombinér det med at lave fx en Facebook-annonce, der lokker med, at man skal signe up til dit nyhedsbrev, så man ikke går glip af dine møre Black Friday-tilbud og kan spare op mod 70%.

Sørg for løbende at sende nyhedsbreve ud, hvor du løfter sløret for, hvilke retter der kommer til at være på tilbud, og sig, at der kun er så mange, som kokken kan nå at tilberede.

Et timetilbud er naturligvis et tilbud, der er gældende i en time. Om du serverer nye tilbud hver time, når din velindrettede Black Friday-restaurant åbner ved midnat den 23. november, eller om du sender nyhedsbreve ud til din Black Friday-liste, giver dig sådan set bare to mulige salgskanaler. Ud over de andre kanaler du sikkert har gjort klar som annoncering på Google og Facebook.

Urgency er altid en ret, der går rent ind hos dine gæster. Fear of missing out. Dr. Robert Cialdini beskriver, at scarcity er en god metode til at overtale ens forbrugere. Man vil have det, man ved, der ikke er så meget af. Tag fx guld. Der er ikke meget af det – ergo er værdien høj.

Må jeg tage din tallerken? Jeg håber, det smagte godt…

Hovedret – Black Angus Countdown med grønt crudité

Personligt skal vi nu til en af mine livretter og absolutte favoritter. Hovedretten. En mør, langtidsstegt Black Angus Countdown med grønt, der er skåret crudité. Kvæget her, økologisk naturligvis, der har græsset på frodige enge, kommer fra samme region som vores forret, imiteret urgency. Beklager veganere. Tænk i stedet på en smuk butternut squash tilberedt på grillen. Mmh… Vi går nu lidt dybere i regionen og skal smage på countdown, som ganske vist er i familie med mr. Urgency og mrs. Scarcity.

Du kender det sikkert fra dig selv. En ny restaurant åbner. Der er åbningstilbud. Du kan spare op mod 70%. Du står gerne i kø og kan se overtjeneren for dig med sit store ur, der tæller ned, til dørene åbnes. Du er spændt. Du er ved at sprænges af bare nysgerrighed og længsel efter de gode tilbud. Du ved nemlig, at der ikke er særligt mange af dem. Der er mange andre, der vil bestille dem. Du vil ikke gå glip af dem. De forbandede Black Angus-bøffer er bare så øjensynligt lækre, at dine tænder allerede løber i vand. Uret er ved at ramme 00:00. Tik, tak, tik, tak.

Uanset om du har en webshop på Shopify, WooCommerce eller en helt tredje platform, kan du få et plugin med en countdown-funktion, du kan bruge ved netop sådanne lejligheder. En regulær nedtælling til Black Friday, hvor dine gæster vælter alt på deres vej og er bedøvende ligeglade med, om din restaurant kan holde til mængden af trafik. De tørrer ikke engang skoene af, før de betræder dit udmærkede arrangement. De store (se fx Elgiganten nedenfor) gør det, så hvorfor bør du ikke gøre det?

Elgiganten countdown

Som tjener ser jeg det som min fornemmeste opgave at guide dig godt igennem menuen. Jeg lægger derfor gerne hovedet på kokkens blok og siger, at du med countdown med grønt, der er skåret crudité, kan friste dine gæster til at se uret tælle ned og så mæske sig i de mange herligheder foran dem.

Dessert – friskbagte og velduftende Napoleonshatte serveret på en hertil dedikeret landing page

Nu skal vi til lidt af det mere sukkersøde til dig med den søde tand. Vores helt egne frisk- og hjemmebagte Napoleonshatte, som serveres på en dedikeret landing page. Du vil ikke blande chokolade- og marcipanholdige retter med kød og grønt. Derfor bør du adskille tingene og lave en særskilt landing page til Black Friday og gøre fx Bilka kunsten efter.

Din Black Friday-landing page bør indeholde en række forskelligartede ingredienser, før den er tiltalende og giver dine gæster appetit på mere. For det første kan vi indledningsvist begynde med, hvad der svarer til gær. Den ingrediens, der får det hele til at hæve. Teaser du for Black Friday og linker til din landing page, bliver der skabt noget trafik til siden. Det er her, salget skal komme fra. Men du bør lige tjekke grundigt efter, om du nu også har fået sat sporingen godt nok op, så du kan huske dine besøgende bagefter. Det er bare god service. Folk elsker, når tjeneren husker dem og endda kender dem ved fornavn.

De vigtige redskaber her er selvfølgelig Google Analytics, Google Ads-tags og din Facebook Pixel, så du kan personalisere din markedsføring og servere de lune retter for de rette mennesker. De har allerede været inde på din side og er derfor ikke kolde kanvas-retter, men snarere som varme hveder på Store Bededag.

Ud over dine mange tilbud skal din dedikerede landing page også indeholde det føromtalte countdown-ur. Så er man som gæst ikke den mindste smule i tvivl om, at man befinder sig det helt rigtige sted, hvis man er helt pjattet med vilde tilbud i alskens form og afskygning.

Min opskrift på en god landing page ser således ud:

  • En dedikeret side, der hedder www.dithjemmesidenavn.dk/blackfriday.
    • Grunden til, at jeg ikke vil kalde den 2018, er, at du hele tiden bør udbygge denne side og altså ikke lave en ny hvert år. Det er vel generel god SEO-politik – slet ikke dit indhold, men udbyg det. Medmindre det virkelig er ringe.
  • Sørg for, at det er nemt at finde rundt på siden og finde de mange tilbud. Fx ved hjælp af bannere og synlige call-to-actions.
  • Servér noget urgency ved at bruge dit countdown-ur.
  • Dine bedste tilbud og bannere skal helst være over folden – altså det første, man ser på din side, uden at man skal scrolle ned.
  • Lav nogle eksklusive tilbud, som kun gælder på Black Friday. Så får man hele den velkendte åh-nej-jeg-må-ikke-gå-glip-af-den-hersens-herrebillige-stegepande-der-er-sat-ned-med-70%-følelse i kroppen.

Følg ovenstående, og bliv lige så sat, som havde du indtaget et halvt kilo bland-selv-snolder. Et regulært sukkerchok, der kan sidestilles med kunder, der smider alverdens varer i kurven i din shop.

Ostebord – frisk, amerikansk cheddar med sød livestream á la Facebook

Ja, vi er nu ved at nå til vejs ende af menuen. Du har smagt på en masse lækkerier og sunket lige så mange dårlige overskrifter – forhåbentligt med et lille smil på læben. En tjener skal have tilpas mange dårlige jokes, der ligesom bryder isen. Hvorom alt er. Vi er nået til et lille ostebord, hvor jeg vil præsentere dig for endnu en tåkrummende rubrik: Frisk, amerikansk cheddar med sød livestream á la Facebook.

Er du ikke bekendt med det, kan du livestreame fra Facebook. Det er rigtig lækkert og giver dig mulighed for at lave en live-auktion durk fra din webshop. Sæt din iPhone eller dets lige på et lille, smart stativ, så du har et udmærket setup. Knald en mikrofon i stikket, så du har lidt god lyd. Annoncér dit livestream på din landing page og på Facebook. Når du går live på slaget tolv ved midnat, står du med alle dine smækre produkter, som auktioneres væk. En efter en. Alle dem, der overværer din livestream, kan byde med en kommentar i kommentarfeltet. Det hjælper at have en makker til at se, hvad folk byder, så du kan koncentrere dig om at beskrive og sælge varen på bedste vis.

Coolshop valgte sidste år at livestreame i anledning af Black Friday med et stærkt lineup bestående af Jacob Risgaard og Thomas Bense. Måske kan du finde lidt inspiration til dine egne eksperimenter i køkkenet derhjemme?

I øvrigt. Til denne cheddar får du en yderst velsmagende dessertvin, nærmere betegnet en Domaines Barons de Rothschild fra Chateau Rieussec Sauternes, årgang 2009. En fuldfed og frugtig dessertvin med noter af bl.a. abrikos og honning. For en sand connoisseur den hellige gral inden for dessertvine.

Har du ikke tidligere forsøgt dig med Facebooks livestream, kan du måske passende prøve det af, før du lover guld, grønne skove og outrere Black Friday-tilbud.

Goodie-bag til hjemturen

Okay. Så du fik bobler og snacks. En forret. Hovedret. Dessert. Og du fik et lille ostebord. Mit råd er, at du tager dem alle med hjem. I hvert fald de små bidder, der måske ligger tilbage på hver tallerken i køkkenet, som afrydderen har gemt til dig i en fin goodie-bag.

Jeg vil gerne slutte af med at sige mange tak for god ro og orden. Jeg håber, du nød det hele, og at du vender tilbage igen en anden gang. Er du lækkersulten efter flere godbidder som denne, kan du passende sætte tænderne i vores uofficielle kåring af årets skriftbid.

0 kommentarer

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Dennis Bach Wormark

Dennis arbejder som CEO og er en ordkløver af Guds nåde. Han skriver hovedsageligt om emner inden for content marketing.

Log in with your credentials

Forgot your details?