E-mail-design: 5 gode råd til et godt e-mail-design

E-mail-design: 5 gode råd til et godt e-mail-design

Vidste du, at vi danskere i gennemsnit modtager mellem 20 og 80 e-mails om dagen? Hvis din indbakke er fyldt op med alt fra fødselsdagsinvitationer og mødeindkaldelser til nyhedsbreve og tilbudsmails, så er du altså langt fra den eneste.

E-mail-marketing er blevet en mere og mere populær marketingkanal, og med det enorme potentiale ved e-mail-marketing kommer der også hård konkurrence. Faktisk bruger mere end 70 % af alle virksomheder nyhedsbreve til at kommunikere med deres kunder. Derfor har det aldrig været vigtigere, at dine e-mails skiller sig ud fra mængden.

Her på siden kan du blive klogere på, hvorfor e-mail-design er vigtigt for din marketing, og du får desuden fem gode råd til et godt e-mail-design.

 

Hvad er e-mail-design?

Forestil dig, at du skal købe en bog. Går du efter en bog med et kedeligt og måske lidt intetsigende udtryk, eller snupper du bogen, der virkelig slår stemningen an? Formentlig den sidste. Et godt omslag på en bog er altså afgørende for, om den når ud til sine læsere. Det gælder på samme måde med e-mail-design, der har til formål at fange modtagerens interesse.

Når du benytter dig af e-mail-marketing, er det essentielt, at din modtager faktisk åbner din mail. Stil derfor skarpt på din e-mail marketing, og sørg generelt for, at emnelinjerne på dine mails sidder lige i skabet. Emnelinjen er nemlig det første, modtageren bliver mødt af.

En god emnelinje kan få modtageren til at åbne din mail, og så er det vigtigt, at dit e-mail-design spiller. På den måde kan du nemlig øge chancerne for, at personen udfører en handling ved eksempelvis at købe et produkt, bruge en tilbudskode, kontakte din virksomhed eller noget helt fjerde eller femte.

Design kan være en svær størrelse, for hvad, jeg synes, er pænt, kan min nabo synes er helt forfærdeligt – og omvendt. Smag er nemlig forskelligt, så det er vigtigt at gøre sig nogle gode overvejelser, inden du kaster dig ud i et e-mail-design.

 

5 gode råd til dit e-mail-design

Der er mange muligheder, når du skal lave et e-mail-design, og når alt kommer til alt, er det i virkeligheden kun din fantasi, der sætter grænser. Hvis du vil have succes med dit design, kan du dog med fordel følge vores fem gode råd:

1.     Den røde tråd

Sørg for, at dine e-mails er i overensstemmelse med dit brand. Det nytter ikke noget, at dine e-mails ser anderledes ud end eksempelvis din hjemmeside. Det vil kun gøre kunderne forvirrede. Undgå derfor at benytte standard-templates uden yderligere tilpasninger.


(Kilde: reallygoodemails.com, 2021)

2.     Design med formål

Kunderne åbner e-mails for at finde konkret information. Det kunne eksempelvis være ”Din ordre er på vej”, ”Dit kodeord er gendannet” eller ”Her er din rabat”. Det er derfor vigtigt, at der er et klart formål med designet. Skær ind til benet, og gør det nemt for kunden at finde informationen hurtigt.


(Kilde: reallygoodemails.com, 2021)

3.     White space

Vær ikke bange for at bruge meget white space i dit e-mail-design. White space er en den tomme plads rundt om forskellige designelementer. White space er langt fra spildt plads. Tværtimod bliver det lettere at afkode budskabet i din e-mail. Så husk: Less is more.


(Kilde: reallygoodemails.com, 2021)

4.     Optimér dine CTA’er

Hvis du vil have mest muligt ud af dine CTA’er, bør de være designet som faktiske knapper. Det lyder måske lavpraktisk, men det har stor betydning for oplevelsen af dit design, hvis CTA’erne ikke blot er links. Lav knapperne store nok på mobilen, så man nemt kan klikke med en tommelfinger.


(Kilde: reallygoodemails.com, 2021)

5.     Mobilvenligt design

Sørg for, at dit e-mail-design ser godt ud på alle enheder og hos alle e-mail-klienter. For at sige det på godt jysk: Det ser bare træls ud, hvis noget af designet er komprimeret.


(Kilde: reallygoodemails.com, 2021)

 

E-mail-design har stor betydning for din e-mail marketing

At bygge et godt e-mail-signature-design kan være en tidskrævende fornøjelse, så hvorfor overhovedet bruge tid på det? Jo, for med visuelt indhold har du en unik mulighed for at fange din målgruppe.

Hver dag bliver vi eksponeret for massevis af indhold, og det siger sig selv, at vi ikke kan tage alt ind. Noget fanger vores blik, og andet scroller vi direkte forbi. Eksempelvis husker vi kun 10-20 % af det, vi læser. Omvendt husker vi hele 65 % af det, vi ser.

E-mail-design kan derfor være med til at sikre, at dit brand og dit budskab rent faktisk bliver implementeret i kundernes hukommelse – og ikke bare går tabt.

Det er godt at bruge visuelle virkemidler i dine e-mails, hvis du vil have nogen til at reagere på dine budskaber. Visuelt indhold bliver nemlig behandlet samme sted i hjernen som vores følelser, hvilket automatisk skaber hurtigere og stærkere reaktioner i modsætning til tekst.

Når du skal finde ud af, om din e-mail-marketing performer, kan du blandt andet kigge på åbningsrate, klikrate, click-to-open-rate, unsubscribe-rate og meget, meget mere. Bliv klogere på, hvornår din e-mail-marketing er en succes, og få mere ud af din e-mail-indsats.

Et par sidste gode råd…

…er ikke dyre, når det kommer til tips og tricks til at få succes med dit e-mail-design. Hvis du vil helt i mål med dit e-mail-design, er der god grund til at overveje følgende:

  • Gør det nemt for læseren at afmelde.

Der er ikke noget mere irriterende end e-mails, der er svære at afmelde. Hvis modtageren ikke ønsker at få tilsendt dine e-mails, så er din indsats i virkeligheden intet værd. Derfor er det vigtigt at tænke ind i designet, at det skal være nemt at få mulighed for at afmelde sig.

  • Brug personalisering.

Modtageren vil gerne have en fornemmelse af, at nu kommer der post, som er sendt helt specielt til ham eller hende. Sørg derfor for at gøre designet og indholdet så personligt som muligt ved eksempelvis at indlede med ”Hej (navn)”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.