Hvad har Stylepit, DanDomain og Mærsk til fælles? De har alle en blog. Læs med her og find ud af hvorfor en blog er så vigtig for din hjemmeside.

Lige nu læser du et blogindlæg, som du har fundet på vores hjemmeside. I TEXTA har vi valgt at integrere en blog som en fast del af vores hjemmeside. Men hvorfor har vi egentlig det? Det er et godt spørgsmål, som du forhåbentligt finder svar på nedenfor.

Gode grunde til at blogge

Hvorfor bør du egentlig bekymre dig om at blogge? Du tror måske fejlagtigt, at det er en disciplin, som er forbeholdt unge piger, der overfladisk beretter om deres liv, mode og det seneste måltid? Dette er dog langt fra sandheden, og derfor har vi allieret os med en af vores trofaste kunder, nemlig Uniwatches. Vi har i løbet af flere måneder leveret tekst til deres blog, typisk omhandlende ure eller andet relevant indhold i forbindelse med salg af deres produkter.

Men helt ærligt, hvorfor bruger en webshop som Uniwatches tid og kræfter på at have en blog? De mest typiske årsager, til at virksomheder med en online webshop eller hjemmeside benytter sig af blogs, er:

  1. Blogindlæg skaber værdi for kunderne
  2. Bloggen linker til sider og undersider på webshoppen – linkbuilding og SEO

Giv dine kunder relevant indhold, som oplyser og informerer dem

Først og fremmest er en blog medvirkende til, at du og din virksomhed bliver mere personlig. Du kommer med andre ord i øjenhøjde med de mennesker, som besøger din webshop. Hvis du kan levere gode, informerende tekster over en længere periode, kan du være heldig at skabe en skare af folk, som følger din blog. Dette er naturligvis positivt, idet følgere nemmere kan gøres til købere. Derudover giver en blog dig også bedre muligheder for promovering via sociale medier, da du dermed kan variere dine opslag på Facebook eller Twitter. I stedet for kun at skrive om tilbud eller rabatter kan du nu give dine kunder vejledning, råd eller information, som er værdifuldt for dem i forbindelse med deres køb.

Dette er tilfældet hos Uniwatches. Her forsøger man bl.a. at hjælpe folk med at finde julegaveideer eller give dem et indblik i de mest populære ure. Dette skaber en værdi hos deres kunder, og netop denne type blogindlæg har en chance for at blive delt andre steder, fx på Facebook, hvilket skaber omtale, kendskab og outreach.

Byg links til dine side, og forbedr din naturlige position i søgeresultaterne

En anden klar årsag til, at store spillere på internettet benytter sig af blogs, er, at det indhold, som er på bloggen, kan benyttes til linkbuilding. Du har sikkert allerede lagt mærke til, at vi i dette indlæg linker til andre sider. Dette gør vi for at skabe en såkaldt ekstern og intern linkstruktur. Når Google crawler vores side, vil den eksempelvis følge vores links til Uniwatches, hvilket påvirker deres hjemmeside positivt ift. SERPs.

Du kan altså bruge din blog til at bygge links til din egen side og diverse undersider. På den måde fortæller du ikke kun dine læsere, men også Google, at der i dit link er noget relevant indhold, som den bør rangere bedre. Hvis det materiale, du linker til, er relevant, vil Google og andre søgemaskiner kvittere siden med bedre SERPs. Jo bedre position din side har på vigtige søgeord, des større er sandsynligheden for en konvertering.

Få hjælp til administration af din blog

Der er altså flere grunde til at oprette og drive en blog. Du opnår et bedre og mere personligt forhold til dine kunder og skaber grobund for en mere engageret skare af følgere. Ydermere kan du bygge links og medvirke til en stærkere offpage SEO.

Uniwatches har, ligesom mange andre større virksomheder, valgt at få andre til at levere indholdet til deres blog. Dette kan i høj grad betale sig, eftersom det at skrive blogindlæg tager tid. Her kan det for mange i stedet svare sig at udlicitere opgaven til andre, som arbejder med content marketing og tekstforfatning samt SEO. Vi kan sagtens hjælpe din virksomhed med oprettelse og vedligeholdelsen af en blog, som får dig til ligge højere i de naturlige, organiske søgeresultater. Vi tilbyder at skrive skarpe og unikke blogindlæg til din hjemmeside eller webshop.