Pressemeddelelser

Vil du gerne i pressen og skabe noget opmærksomhed omkring dit brand, kan vi hjælpe dig med alt fra vinkling og interview til den færdige pressemeddelelse.

Har du brug for en kompetent journalist, der kan hjælpe dig med at komme i pressen, er du velkommen til at kontakte os for at høre mere.

Jeg vil gerne kontaktes

Pressemeddelelse – sådan får du dit budskab ud

Har du en spændende historie, der optager offentlighedens interesse, som du gerne vil have publiceret? I TEXTA hjælper vi hver dag kunder med at få deres gode budskaber ud ved hjælp af strategisk pressearbejde og naturligvis vinkling til det pågældende medie, du har i kikkerten. Har du brug assistance til at formulere nogle bevingede ord, så de går rent ind hos modtagerne, har vi et kompetent team af fagspecialister, der kan hjælpe dig.

En god pressemeddelelse handler om den rette vinkling og timing. Din historie kan være nok så god og sensationel. Men sprænger der pludselig en bombe eller sker noget andet ekstraordinært, rydder det landets forsider og netudgaver. Det kan godt være, at du selv synes, du har den bedste historie. Men optager den en bredere interesse end dem i din egen omgangskreds og branche? Vi stiller de rigtige spørgsmål og hjælper dig med at finde de rigtige vinkler.

Hvordan skriver man en pressemeddelelse?

Opskriften på at skrive en pressemeddelelse og opsætning/opbygning/layout er egentlig ganske enkel. Hav ét klart budskab og formuler din påstand så kort som overhovedet muligt. Kan du koge din historie ned til én linje, er du godt på vej. Jo mere fokuseret, des bedre. Man skal hele tiden have læserens briller på, når man nedskriver sin pressemeddelelse. Og så bør dit budskab leve op til de fem nyhedskriterier – eller i hvert fald et par stykker af dem. I en tid med clickbait og Breaking news over det hele, er sensationskriteriet det mest dyrkede lige for tiden. Måske lige foruden aktualitet.

  • Aktualitet – finder din historie sted lige nu?
  • Væsentlighed – optager den fleres interesse?
  • Identifikation – er det en nyhed, som folk kan identificere sig med?
  • Konflikt – er der nogen, der mener noget andet?
  • Sensation – har den wow-faktor?

Før du sætter dig ned og skriver en pressemeddelelse, bør du afsætte nogle timer til at samle alle de informationer, du skal bruge til at understøtte din historie. Pressen elsker tal. Er historien, at din virksomhed har vækstet 500% og har ansat 200 nye inden for et år grundet en stor ordre fra Kina, kan du meget passende smide relevante tal med. De konkretiserer dit budskab og skaber wow-effekt.

Når du har din historie på plads, er det om at finkæmme den for fejl og mangler. Gør den så klar til pressen som overhovedet muligt. Vedhæft gerne billeder. Husk citater med de rigtige kilder, og slut af med dine kontaktoplysninger. Men én ting er at have en pressemeddelelse, der er klar til trykken og så rent faktisk at få den udgivet andre steder end på din egen hjemmeside. Det er den svære del. Og det er her, vi blandt andet også kan hjælpe dig. Nemlig kontakten til pressen. Det kommer vi ind på lige om lidt. Først skal vi se lidt på strukturen.

Pressemeddelelse opsætning/opbygning/layout

Når vi udarbejder en pressemeddelelse for en kunde, lægger vi ud med at samle alle de informationer, vi skal bruge – og gerne mere til. Vi sørger selv for at skære ind til benet i forhold til, hvad der er relevant og knap så relevant. Vi oplever fra tid til anden, at virksomheder insisterer på at få nogle oplysninger med, som i vores optik ikke giver mening eller ganske enkelt ikke underbygger historien. Her er det vores fornemmeste opgave at kill your darlings, som man siger inden for journalistikken. At luge ud i bedene, om man vil.

Den gode pressemeddelelse har en simpel opbygning, som kan se således ud:

  • Overskrift/rubrik.
  • Kort indledning – appetitvækker og iscenesættelse.
  • Hvor, hvem og hvad?
  • Citat – underbygger det sensationelle.
  • Ambitioner – vækstpotentiale, planer og drømme.
  • Citat – underbygger ovenstående.
  • Afrunding – perspektivering – hvad nu?
  • Citat – underbygger ovenstående.
  • Kontaktoplysninger + billede.

Når vi har lavet vores udkast til meddelelsen, får du som kunde/afsender naturligvis lov til at se den igennem, før du selv sender den videre, eller vi gør det for dig. For selvom vores journalister har erfaring med at fange en god historie, kan det være et senstivat emne for dig som kunde og forretning, og vigtigheden af at man kender indholdet, og at man har godkendt det er altafgørende, da det ellers kan have konsekvenser for dit renommé. Har du ambitioner om at komme i flere medier, skal der udarbejdes flere budskaber.

Der er stor forskel på at titulere den lokale befolkning og den nationale. Her bringer vi flere vinkler på den samme historie i spil og får skåret budskabet til, således at det skaber relevans og værdi for den pågældende modtagergruppe. Man sender ikke samme nyhed til Børsen, som man gør til den lokale avis. Med al respekt. De varetager forskellige læseres interesser, hvor en lokalavis kan være mere barmhjertig i forhold til en mindre lokal historie og sætter pris på ydmyghed, mens en større national avis kan og i mange tilfælde vil kræve en vinkel præget af arrogance og nogle gange aner af storhedsvanvid – og det behøver bestemt ikke at være en dårlig ting, hvis det i sidste ende er det, der skal til, for at man får sin pressemeddelelse med i et større nationalt eller internationalt medie.

Få hjælp til at skrive en pressemeddelelse

Insisterer du på selv at skrive din pressemeddelelse, men ønsker du sparring i forhold til vinkling og udformning, kan vi også imødekomme dette. Vi rådgiver på såvel strategisk som operationelt plan for store og små virksomheder og bidrager gerne med vores indsigt og viden om pressearbejde. Og kombinationen mellem virksomhedsejerne eller ledelsen selv og en erfaren journalist som konsulent kan faktisk være den allerbedste løsning i sidste ende.

En pressemeddelelse for en ny virksomhed, der gerne vil gøre opmærksom på sig selv, og at den nu findes, er som regel ikke der, vi vil starte. Der er altid en spændende vinkel et sted. Husk, at pressen ikke er en reklamesøjle, du kan skrive til for at få opmærksomhed, fordi det vil gavne din virksomhed. Den går måske en sjælden gang. Det er budskabet og den måde, det serveres på, der har afgørende betydning for, om din historie rammer landets forsider.

Kontakten til pressen er essentiel

Kontakten til pressen er essentiel. Vi nævnte det for lidt siden og vil slutte af med at cementere, at det er pressen, der selv afgør, om du bliver udgivet eller ej. Har du ingen kontakter til pressen, bliver det svært selv at få hul på bylden. Sender du blot din meddelelse til redaktionsmailen, lukker øjnene og håber på det bedste, ender du typisk bare i bunken sammen med alle de andre. Men kender du en, der sidder med nøjagtigt dit fagstof og henvender dig personligt, øger du dine chancer betragteligt. Hvis pressen skal have interesse for dig, bør du også vise interesse for det pågældende medie.

Vi har selv kontakter og samarbejder med folk i felten, der kan skaffe os indgange, der kan være værdifulde for dig og din virksomhed. Lad os høre om dine tanker og idéer, så vi kan vende dem og se, om der er nok kød på din historie, eller om der skal graves et spadestik dybere. Husk, at der ikke er nogen garantier for, at du kommer i pressen.

Har du et PR-bureau, der lover dig det, bør du nok kigge dem lidt efter i kortene. Vi lover aldrig noget, vi ikke kan holde. Men vi kan godt love dig, at vi kan levere en velskrevet pressemeddelelse, som er klar til trykken.

Vi tilbyder at hjælpe dig med PR på alle planer og tager derfor gerne en uforpligtende snak med dig om dine muligheder. Prisen på en pressemeddelelse afhænger meget af, om den skal blot skal skrives med afsæt i et forudgående interview, eller om der også skal udføres noget fodarbejde i forhold til mulige aftagere i pressen.

Vi kan varetage hele eller dele af arbejdet for dig alt efter, hvad du har af ønsker og behov. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller ønsker at få en konkret pris på din pressemeddelelse. Vi har helt sikker en løsning til dig og giver gerne forudgående vejledning til dig, hvis du har evt. spørgsmål til brug af pressemeddelelse som virksomhed.

Lad os tage en uforpligtende snak om tekstforfatning

Har du lyst til at tage en uforpligtende snak om dine behov, er jeg klar til at hjælpe dig.

Dennis Bach Wormark
CEO & Partner

+45 42 46 20 19, dennis@texta.dk

Log in with your credentials

Forgot your details?