Produktbeskrivelser – beskriv dine produkter

Produktbeskrivelser er vigtige af særligt to grunde. En produktbeskrivelse skal oplyse dine kunder om dit produkt/ydelse, så de er helt sikre på, hvad det er, de køber. På denne måde undgår du reklamationer og utilfredse kunder. Desuden er produkttekster vigtige ift. SEO, så du bliver fundet på Google.

Der er mange krav til en god produktbeskrivelse. De skal sælge, informere og reducere tvivl hos køberen. Få hjælp til dine produktbeskrivelser hos os.

Produktbeskrivelser – få dine besøgende til at købe

Driver du en webshop, er produktbeskrivelser en essentiel del af din forretning. Det er dem, der beskriver din produkter ned til mindste detalje. En produktbeskrivelse tager naturligvis udgangspunkt i et produkt, som har en masse egenskaber, der gør det unikt. Har du en frygtelig masse varenumre, kommer du på overarbejde. Du får ikke tid til at tage dig af dine kunder, hvis du skal sidde og formulere en masse informationer om det, du sælger.

Det er det, vi lever af her i TEXTA. At skrive for folk, der ikke selv har tiden, lysten eller kompetencerne til det. Ønsker du at få mere tid til det, der giver dig værdi, tager vi os gerne af alle dine produkter og kan levere med kort varsel.

Vi skriver for alle typer virksomheder i alle størrelser og forstår, at fleksibiliteten og skalérbarheden er vigtig. Derfor kan du altid komme til os, hvis du pludselig får en masse nye produkter på hylderne, som skal have en udførlig beskrivelse.

Hvert et ord tæller. Sørg derfor for, at alle ord har en høj værdi for dine besøgende. Dine tekster skal gerne få folk til at købe direkte i din webshop eller foretage anden handling, der ender med et salg. Jo mere energi, der lægges i at skrive de pågældende tekster, des større glæde vil de få for modtageren. Det hele giver afkast for dig og din virksomhed. Tænk derfor på dine kunder, og hvad de gerne vil vide om dine produkter.

Optimér din produktbeskrivelse med de rigtige søgeord

Gode produktbeskrivelser skrives med udgangspunkt i at fortælle modtageren, hvad der er at fortælle om det pågældende produkt. Hvilken kvalitet er der tale om? Hvad skaber det af værdi? I TEXTA har vi skrevet mange produkttekster og har set, hvad det kan gøre for en webshop at gøre noget ud af hver en beskrivelse.

Vi har ikke en eksakt produktbeskrivelse-skabelon, men vi vil altid advokere for, at der skal indgå det søgeord, man gerne vil findes på i forhold til produktet.

Lad os tage et produktbeskrivelse-eksempel med udgangspunkt i et par børnesko. Du vil gerne findes på sko, som er i mærket Angulus. Her kan dit søgeord være Angulus børnesko. Her vil vi sørge for, at dette søgeord optræder et par gange, hvor det giver mening i en tekst på ca. 200 ord, som vi anbefaler af længde til produktbeskrivelser.

Ud over at søgeordet skal indgå i teksten, er der mange måder at beskrive disse sko på. Det kan være relaterede søgeord. Altså andre ord, der beskriver søgeordet. Det kan være kvalitetssko til børn fra Angulus, hvilket også er et mere longtail søgeord. Ved at optimere dine tekster mod det rigtige søgeord og levere så spændende og fyldestgørende beskrivelser som overhovedet muligt kan du både tiltrække flere varme leads og konvertere dem til betalende kunder.

Hver produkttekst skal være unik

Det virker som dobbelt eller mangedobbelt arbejde at give et produkt i flere forskellige farver en unik beskrivelse i stedet for bare at kopiere teksten fra originalen og tilføje farve og størrelse. Men det kan Google ikke lide. Det kaldes duplicate content og er ikke hensigtsmæssigt for din webshop, da du tvinger Google til at se bort fra det ene. Du kannibaliserer på dig selv og dine rangeringer på Google.

Netop derfor skal hver en tekst skrives fra bunden. Og ja, det tager lang tid, når du har mange produkter. Især når du ikke kan nøjes med at skrive, hvad produktet er samt farve, størrelse og måske, hvad det er fremstillet af. Du skal tænke på, at dine konkurrenter gør noget ud af at fortælle noget om deres produkter, og at de måske skriver 250 ord til hvert et produkt. Du kan selvfølgelig godt vælge at kapitulere og ikke gå med på legen, men så skal du altså også regne med at se en masse omsætning gå din næse forbi.

Der er nemlig en god grund til, at længere produktbeskrivelser giver bedre resultater på Google. Blandt andet fordi at Google godt kan lide, når dine besøgende bruger lang tid på hver side. Det anses for at være et kvalitetsstempel af det indhold, brugerne finder på din side.

Hopper du over, hvor gærdet er lavest, fordi det koster for mange penge at få skrevet tekster til din hjemmeside? Husk på, at dine produkttekster svarer til salgsassistenten i en butik, som går hen til kunden for at hjælpe og forklare lidt om de her nye sko. Du åbner vel heller ikke en butik uden nogle til at ekspedere, vel?

Ord med mening og merværdi der kan ses på bundlinjen

Når du skriver produktbeskrivelser eller får andre til at gøre det for dig, skal du ikke betragte dem som fyldord, der bare skal være der for at tiltrække Googles opmærksomhed. Du bør se det som en indholdsdrevet, strategisk indsats, der både skal tiltrække besøgende og skabe omsætning, der kan måles direkte på bundlinjen.

Entrerer du med os som din ordsmed, lægger vi hovedet på blokken for, at vi skriver, så det giver mening for den potentielle kunde. Det er jo ikke Google, der skal købe af det. Men det er gennem Google, salget kommer. Vi tager højde for begge og kan godt få Google til at forelske sig i dine produktbeskrivelser, samtidig med at kunderne falder for dem og kommer dem i indkøbskurven. Det er ren win win.

Lad os skrive dine tekster for dig

Hvorfor bruge tid på at skrive produktbeskrivelser dagen lang, når du kan have kontakt med dine kunder, sende pakker og forhandle nye aftaler på plads? Gør det, du er god til, fordi det skaber størst mulig værdi for dig. Så gør vi vores til, at dine produkter bliver synlige på nettet og rangerer over konkurrenternes.

Skal vi tage en snak med dig om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få dine produkter frem på forreste parket, er du altid velkommen til at kontakte os for et uforpligtende møde og tilbud. Om du skal have lavet få tekster eller til hele din webshop med flere hundredtusinder produkter, er det en opgave for os. Vi ser frem til at høre om dine behov og ønsker.

Lad os tage en uforpligtende snak om tekstforfatning

Har du lyst til at tage en uforpligtende snak om dine behov, er jeg klar til at hjælpe dig.

Dennis Wormark Larsen
CEO & Partner

+45 42 46 20 19, dennis@texta.dk

Log in with your credentials

Forgot your details?