Skriv ”moderne” SEO tekster – 5 simple råd

Er du træt af keyword stuffing og intetsigende indhold? Lær at skrive moderne SEO tekster i dette blogindlæg.

Lad os starte dette blogindlæg med stille dig, kære læser, et på overfladen simpelt spørgsmål:

Hvad er SEO tekster?

Havde vi bedt dig eller en anden tilfældig webshopejer om at besvare ovenstående spørgsmål for fem år siden, ville du eller vedkommende højst sandsynligt beskrive følgende:

En tekst proppet med søgeord og med den klare hensigt at overbevise Googles daværende algoritme om en sides relevans ift. et udvalgt søgeord – ofte på bekostning af brugeren.

Keyword stuffing var måske ikke ”best practice” hos alle eller nogen langtidsholdbar løsning, men ikke desto mindre var det en velfungerende og udbredt strategi, der gav målbare resultater på den korte bane. Fokus var således hos mange i højere grad på tekster og indhold målrettet robotter snarere end mennesker.

Mange hænger sig stadig i fortiden og sværger troskab til fortidslevn såsom søgeordstæthed, forbud mod udgående links og de notoriske meta-keywords. Disse tider er dog – heldigvis vil vi mene – efterhånden talte. I dag er svaret på det indledende spørgsmål en smule mere nuanceret, om end du med nedenstående fem råd er ganske godt klædt på til at skrive nogle knivskarpe og ikke mindst moderne SEO tekster. Du kan læse mere om vores tilgang til fænomenet SEO tekster her.

I samarbejde med Sasa Kovacevic, Head of SEO i Obsidian Digital, forsøger vi med nedenstående fem råd at vise dig, hvordan du i år 2017 bærer dig ad med at udarbejde det, vi kalder moderne SEO tekster, som både Google og dine kunder forhåbentligt vil elske dig for.

1. Relevans og naturligt indhold

Spørg dig selv, hvad du som besøgende på en hjemmeside og mulig kunde helst vil læse; en kludret salgstekst fyldt til randen med massevis af søgeord eller en informativ, letlæselig tekst, der fortæller dig det, du har brug for at vide for at foretage en beslutning?

Når valgmulighederne stilles op på denne måde, er svaret for de fleste indlysende, men overraskende mange vælger alligevel det, de opfatter som ”klassiske” SEO tekster, hvilket på mange måder er det samme som at skyde sig selv i foden – det er sjældent nogen god idé.

Google er ikke nogen dum maskine, der logrer med halen og belønner dig med fornemme placeringer på side 1, blot fordi du tror, at du har gennemskuet algoritmen ved at bruge dit søgeord i starten af teksten og har en søgeordstæthed på 2%. Sådan fungerer det desværre ikke.

Backlinko.com har i denne rapport kortlagt 200 parametre, der har betydning for din hjemmesides placeringer i Googles søgeresultater. Et særlig interessant parameter i relation til tekstindholdet på din side er den såkaldte dvæletid, som er en betegnelse for den tid, dine besøgende bruger på siden.

En høj dvæletid er i Googles øjne et kvalitetsstempel af det indhold, der findes på siden, hvilket netop illustrerer, hvor vigtig selve brugeroplevelsen er for dine placeringer. I stedet for udelukkende at fokusere på de søgeord, du gerne vil findes på, bør din førsteprioritet snarere være at kreere naturligt og relevant indhold, som skaber en helt lavpraktisk værdi for din målgruppe.

Væk med overflødige floskler og ind med brugbar viden, der giver mening og er relevant for dine kunder. Har du en helt særlig garanti- eller returordning, som sikrer dine kunder tryghed? Måske leverer du inden for 24 timer ved bestillinger foretaget før kl. 14? Vær ikke bleg for i dine tekster at fremhæve de ting, som adskiller din forretning fra konkurrenterne – også kaldet dine Unique Selling Propositions (USP). Giv dine kunder svar på de spørgsmål, de leder efter, og undlad alt andet.

2. Nem og overskuelig struktur

Én ting er relevant og naturligt indhold – noget andet er, hvordan du serverer det for dine besøgende. Det er de færreste af os, der ved synet af en mur af tekst klapper i vores hænder og giver os i kast med at læse. Din teksts struktur er nemlig næsten lige så vigtig som selve indholdet og budskabet.

Nøgleordene er kontinuitet, målgruppeorientering og konverteringsfokus.

Sørg for, at din tekstopbygning er den samme de steder, hvor det giver mening. Hav eksempelvis en fast skabelon for kategoritekster, en anden for produktbeskrivelser og en tredje for blogindlæg. Kontinuiteten gør det nemmere for dine besøgende hurtigt at finde den information, de har brug for.

Det er ligeledes vigtigt, at din struktur er tilpasset din primære målgruppe, så du øger sandsynligheden for at konvertere en besøgende til en betalende, loyal kunde. I denne forbindelse er det naturligvis en forudsætning at have indsigt i og forståelse for målgruppen, dens sammensætning og adfærd, hvilket blandt andet er muligt via værktøjer såsom Google Analytics, Hotjar og Optimizely. Relevante overvejelser inkluderer længden på dine afsnit, sætningsopbygningen og stilistikken i dine tekster.

Afslutningsvist er det afgørende, at din opbygning understøtter den handling, du ønsker, at dine besøgende skal foretage sig – det værende at tilmelde sig et nyhedsbrev, kontakte dig for et uforpligtende tilbud eller putte varer i kurven. Dette kan du opnå på forskellig vis via eksempelvis en målrettet intern linkstruktur eller sektioner med klare Call to Actions (CTA).

Vi har tidligere skrevet et indlæg til Webshop Guru, som forklarer, hvordan du kan bruge kommunikationsmodellen AIDA som udgangspunkt for din tekstopbygning. Du kan læse indlægget her.

3. Længere tekster er som udgangspunkt bedre

Et billede siger efter sigende mere end 1.000 ord, men ifølge flere undersøgelser er 1.000 ord nu heller ikke så dårligt endda. CanIRank.com har tidligere kortlagt sammenhængen mellem tekstlængde og placeringer i søgeresultaterne, og konklusionen er forholdsvis klar: Google lader til at tillægge sider med mere (og derfor ofte bedre) indhold større værdi.

CanIRank.com
Kilde: CanIRank.com

Ovenstående illustration viser den klare korrelation mellem en sides tekstmængde og placering; top 3 placeringerne har alle et tekstindhold på mere end 1.000 ord, mens de mindre fornemme pladser generelt har væsentligt kortere tekster – med få undtagelser. Selv når tallene renses for eksterne forhold (eksempelvis antallet af indgående links), er konklusionen, at algoritmen tilsyneladende direkte belønner længere tekster.

Inden du sætter dig foran tastaturet og skriver en roman om dine fantastiske iPhone covers, er det dog vigtigt at have de andre råd i tankerne. Selvom du måske er i stand til at skrive herfra og til juleaften om dine produkter eller ydelser, er det i bedste fald spildt arbejde og i værste fald direkte skadeligt for dine placeringer, hvis dine tekster ikke har noget reelt, værdiskabende indhold. Kort sagt: Undgå at fyre ”en sludder for en sladder” af i forhåbning om, at det gavner dine placeringer.

Omvendt er der ligeledes ingen grund til at holde sig tilbage, hvis dine tekster formår at informere, engagere og aktivere dine besøgende. Så længe indholdet er relevant, kan du med fordel bygge videre på dine SEO tekster.

4. Implementer Latent Semantic Indexing (LSI) i dine tekster

Latent Semantic Indexing (LSI) lyder måske som et tophemmeligt amerikansk militærprogram, men slå bare koldt vand i blodet. LSI er relativt simpelt og går kort fortalt ud på, at Google tillægger relaterede ord, synonymer og udtryk værdi i sin samlede vurdering af din SEO tekst.

Det er med andre ord helhedsindtrykket, som er bestemmende for, hvilken placering din side opnår på et udvalgt søgeord, hvorfor du med fordel bør stifte bekendtskab med og implementere LSI i dine tekster.

Lad os illustrere LSI ved hjælp af et håndgribeligt eksempel. Nedenstående er et billede af en Google-søgning på ’grundfos pumpe’:

LSI

Som du nok kan se, er både ’Grundfos’ og ’pumpe’ fremhævet i meta-beskrivelserne, hvilket bør overraske de færreste. I det nederste søgeresultat er ordet ’cirkulationspumpe’ dog også fremhævet, selvom vi jo ikke specifikt søgte efter denne type pumpe. Dette er Googles forsøg på at forudse, hvad vi egentlig leder efter, når vi søger efter en pumpe fra Grundfos.

Ovenstående er et klassisk eksempel på LSI og vigtigheden af at fokusere på andet end dit primære søgeord. Tilstedeværelsen af synonymer og relaterede søgeord er et kvalitetsstempel af dit indhold og signalerer til Google, at dine tekster er relevante for brugeren.

Du kan bruge Googles eget værktøj, Søgeordsplanlægning, til at finde ord eller udtryk, som har forbindelse til det søgeord, du forsøger at optimere imod.

5. Undgå stave-, slåfejl og dårlig grammatik

Analyser fra FDIH og en undersøgelse af Disruptive Communications slår med syvtommersøm fast, at stavefejl og dårlig grammatik ubetinget er en dårlig forretning. Selvom mangelfuld kommatering eller en slåfejl hist og her måske ikke har nogen direkte effekt på dine placeringer i søgeresultaterne, bør du nok alligevel læse korrektur på dine produktbeskrivelser eller dit blogindlæg en ekstra gang.

FDIH
Kilde: FDIH E-HANDELSANALYSE – 2016

For det første kan fejl være meningsforstyrrende og fjerne fokus fra dit egentlige budskab, hvilket er gift for dine konverteringer. For det andet skader det din virksomheds troværdighed, som er selve fundamentet for den tillid, der er afgørende for, om valget falder på dig eller konkurrenten.

Stave- og slåfejl kan dog også have en indirekte indflydelse på dine placeringer i søgeresultaterne, hvis de resulterer i en lavere dvæletid eller en højere afvisningsprocent. Om end effekten er vanskelig at måle og måske ikke i sig selv er forskellen mellem en topplacering og bunden af side 3, kan du med fordel helgardere dig ved at luge ud i fejl og mangler – på denne måde er dine tekster også fremtidssikret, hvis Google en dag bliver i stand til at gennemskue forskellen mellem ”lægge” og “ligge”.

Opsummering

Vi startede nærværende blogindlæg med et spørgsmål og slutter naturligvis af med et forsøg på at besvare det. Der er ingen tvivl om, at SEO tekster i dag er en mere kompleks størrelse end for blot et par år siden, og det er ikke længere muligt at hoppe over, hvor gærdet er lavest med dårligt og tyndt indhold, hvis du ønsker en plads på forreste parket.

Moderne SEO tekster stiller højere krav til kvaliteten af indholdet, som skal være relevant, informativt og engagerende – alt sammen serveret i øjenhøjde med brugeren via en fast, gennemskuelig struktur og tekstopbygning, der fremmer læselysten og danner grobund for konverteringer.

I forbindelse med udarbejdelsen af dine SEO tekster bør du i lige så høj grad fokusere på LSI som dit primære søgeord og acceptere, at begreber såsom søgeordstæthed og keyword stuffing så småt er gået på pension.

Afslutningsvist bør dine tekster være uden grammatiske fejl eller fejlagtig kommatering, selvom dette ikke nødvendigvis direkte har indflydelse på dine placeringer. Dels undgår du at miste de kunder, der bider mærke i og lader sig irritere af noget så trivielt som et manglende nutids –r, og dels fremstår din virksomhed mere troværdig.

Vi håber, du har kunnet bruge ovenstående råd. Tilbage er der blot at ønske god fornøjelse med skriveriet 🙂

Læserinteraktioner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *