storytelling

Mange virksomheder bruger storytelling som en del af deres online marketing, og konceptet kan blive en stor succes for din virksomhed på tværs af platforme og medier. Men hvad er det der storytelling?

Storytelling handler om at fortælle en historie, som ændrer form og funktion – alt afhængigt af hvem der fortælles til, hvor der fortælles, og hvad der skal fortælles. Funktionen bag storytelling kan være af både underholdende og kommunikerende karakter. Storytelling hænger sammen med vores identitet og er på den måde et identitetsredskab.

Som virksomhed kan du bruge storytelling som et persuasivt middel, hvor fortællingens overtalelsesevne er i fokus. Du kan dog også bruge storytelling med flere formål, herunder troværdighed, identifikation, nedbrydelse af barrierer eller følelser og værdier. Er du ved at udarbejde marketingmateriale, er der altså flere måder at vinkle din virksomhed på gennem storytelling. Med vores råd er du godt på vej til at forbedre din virksomheds storytelling, hvilket kan hjælpe dig, når du skal arbejde med branding og strategi.

Fortællinger skaber identifikation hos din modtager

Med strategisk storytelling bevæger din virksomhed sig fra at kommunikere på et mere faktabaseret plan. Du rammer modtagerens mave i stedet for modtagerens hjerne. Forskellige fortælleteknikker gør det muligt at inddrage følelser og sanser på en ny måde – og der er her større chance for, at dine modtagere kan huske, hvad der bliver fortalt. 60% husker fortællinger, mens 5% husker statistikker og fakta, hvilket er vigtigt at have for øje.

Fortæl ikke alt det, dine modtagere skal vide. Fortæl, hvad du vil have dem til at huske – og pak det ind i en historie.

Fortællingerne skulle senere gerne munde ud i, at modtagerne får en øget lyst til at fortælle dit budskab videre til andre. Så sørg for at lave en fortælling, som giver modtagerne lyst til at dele den.

Gennem storytelling rammer du hovedet på sømmet. Du indfanger, hvad der er vigtigt, og hvorfor det netop er vigtigt. God storytelling går dybere ind hos dine modtagere, idet de kan identificere sig med din fortælling og fortælle den videre. Mennesker elsker historier. Vi spejler hinanden gennem fortællinger per automatik. Det ligger i menneskets natur, at vi ønsker at lære af hinanden og af hinandens erfaringer. Og det gør vi gennem fortællinger.

Få et indblik i, hvad andre siger om din virksomhed

Inden du laver den næste fortælling om din virksomhed, er det vigtigt, at du har et indblik i og viden om, hvad andre siger om din virksomhed – og ikke mindst hvorfor de siger det. Deres indtryk af din virksomhed stammer for eksempel fra tidligere markedsføring, kundeanmeldelser eller modtagernes egne oplevelser med din virksomhed. Har du adgang til de informationer, fortæller det noget om din virksomheds brandposition.

Den værdifulde viden kan du bruge til at udarbejde strategier, der styrker og differentierer dit brand. Og viden gør det lettere at målrette dine budskaber og udarbejde en strategi, der rykker publikummet og skaber udbytte.

Fastlæg formålet med fortællingen

Spørg dig selv, hvad du ønsker at opnå med din fortælling. Når du har overvejet og fastlagt formålet, bliver fortællingen målrettet og øger din chance for at få flere leads og et øget salg. Ønsker du at ramme et bestemt kundesegment, eller ønsker du at fokusere på eksisterende kunder, så din virksomhed ligger top-of-mind? Sørg for at fastlægge, hvad du ønsker med din storytelling.

Show it, don’t tell it

Lav en strategi for, hvordan du og din virksomhed ønsker at anvende storytelling. Fortællingerne skal komme indefra og ikke blot være en etiket, der bliver klistret på. Så vil den ikke have nogen effekt. Din storytelling skal komme indefra ud fra din virksomheds kernefortælling. En kernefortælling, hvor du kommunikerer, hvad du brænder for, og hvem I er, og hvad I laver. Det er på ingen måde et lukket land for virksomheder med et “kedeligt” eller generisk produkt. Se eksempelvis nedenstående video fra Mærsk, som lægger vægt på den værdi, deres løsninger skaber.

Mærsk – “The Heart of Trade” (2017)

Når I i virksomheden begynder at tale ens gennem forskellige fortællinger, som alle lægger op til den samme værdi, og som I er blevet enige om, begynder det for alvor at ligne noget. Her vil jeres kommunikation være nem at afkode og bekende sig til.

Videoer er fremtiden – gode eksempler på storytelling

Strategisk storytelling er stadig et forholdsvist nyt koncept her i Danmark, men flere store virksomheder og organisationer benytter sig af teknikken på forskellige planer. Helt store virksomheder såsom LEGO, Carlsberg og Maersk anvender det på strategisk vis.

LEGO lavede en reklame “Let’s build” op til julesæson, hvor en far og en søn knyttede bånd igennem LEGOs produkter. I et øjeblik glemte modtageren, at det var en reklame for legetøj, fordi fokus var rettet mod børn, familie og leg. Gennem reklamen sælger de en drøm.

Storytelling 1

LEGO – “Let’s build” (2013)

Nødhjælpskampagner benytter i høj grad storytelling. Eksempelvis Danmarks Indsamling, hvor fortællingerne er omdrejningspunktet og lægger grund for aktualiteten. Her rettes fokus mod en fiktiv hovedperson Maria, og modtageren hører, hvordan Marias hul bliver større og større. Det er først i slutningen af reklamen, at afsenderen præsenteres, og det er først her, modtager bliver gjort opmærksom på, at afsender ønsker, at modtager skal donere penge.

Storytelling 2

Danmarks Indsamling – “Barnet med hul i maven” (2014)

Fortællingerne hjælper os med at forholde os til problemstillinger og sætter på den måde ord på noget, vi ellers har svært ved at forklare. Det kan være forskelligt, hvad folk får ud af fortællingen. Fortællingerne fra Danmarks Indsamlingen rammer både børn og voksne. Den voksne gennemskuer, at fortællingen repræsenterer noget større, mens barnet forholder sig til din storytelling på et andet niveau.

Eksemplerne repræsenterer den nuværende udvikling inden for marketing. Videoer er fremtiden. Virksomheder benytter allerede videoer for at tiltrække følgeres opmærksomhed ved at lave viral video marketing. Ved at vise en mere menneskelig side af din virksomhed har du mulighed for at styrke relationen til dine modtagere. Det øger troværdigheden.

Det står forhåbentligt klart for dig nu, at storytelling kan være et særdeles effektivt redskab for din virksomhed. Der findes mange forskellige metoder og modeller til at forfine netop din fortælling – metoder og modeller der skal justeres til, så det passer til netop din fortællings formål.

0 kommentarer

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Log in with your credentials

Forgot your details?