Hej med dig

Marketing er et fag med mange holdninger og “jeg synes”. Sådan er det. Sådan vil det altid være. Sådan skal det være. Men der er også nogle ting, som langt henad vejen ikke er eller bør være til diskussion.

Det er netop emnet i dagens mail. Der er nemlig noget, alle B2B’er bør gøre, medmindre at de har en meget god undskyldning. Så godt, at vi gerne vil høre den, hvis du skulle sidde med en, som fritager dig fra nedenstående.

Men lad os da kigge på dem med det samme. Vi har samlet 10 ting, vi godt tør gå så langt som at sige, at du SKAL gøre. Og faktisk gerne lige nu. Kan du ikke sætte flueben ud for alle nedenstående, ville vi derfor anbefale dig at kigge på det med det samme. Medmindre at du har den gyldne undskyldning klar.

Kan du sætte et hak ud for … ?

#1 Opret en gratis konto hos Dreamdata: Dreamdata er Google Analytics for B2B. Og de har endda en gratis version for små B2B’er. Passer du i den kasse? Så se at få oprettet en konto hos dem.

#2 Overvåg din mail-performance via Google Postmaster Tools: Sender du nyhedsbreve, eller overvejer du det i den nærmeste fremtid? Så er det en god idé at få dig tilmeldt Postmaster Tools, så du kan holde øje med, hvordan dine mails klarer sig, eller hvor kæden evt. hopper af.

#3 Arbejd med self-reported attribution: Som B2B’er vil du aldrig kunne finde den fulde, ufejlbarlige sandhed til spørgsmålet: “Hvor kommer kunderne og omsætningen fra?”. Men du kan gøre meget for at komme tættere på. Eksempelvis ved at spørge leads, hvor de har hørt om dig. Det gælder både i formularer og Lead Ads, men også når Salg snakker med kundeemner.

#4 Køb en Cookie Management Platform (CMP): Det er en stor opgave, hvis du manuelt skal holde styr på og samle information om de cookies, du gør brug af, og de data, du indsamler. Gør dig selv og dine besøgende den tjeneste at investere i en CMP som eksempelvis Cookie Information eller Cookiebot.

#5 Opsæt Meta Pixel, LinkedIn Insight Tag mv.: Uanset om du allerede bruger penge eller først planlægger at gøre det senere på betalt annoncering, så kan du lige så godt få opsat de helt grundlæggende dataaktiver fra dag 1, så du senere kan bruge dem, eksempelvis til remarketing eller Custom Audiences.

#6 Optimer dine grundlæggende digitale aktiver: Det kan godt betale sig at kaste lidt tid og kærlighed efter dine helt grundlæggende digitale butiksfacer, fx din Company Page på LinkedIn eller din Google Business Profile.

#7 Overvej MFL § 10, stk. 2 i din signatur/bekræftelse mv.: Nej, det er faktisk ikke lovligt at skrive til tidligere eller nuværende kunder for at op-, kryds- eller mersælge, uden at du enten har fået samtykke til det eller bruger markedsføringsloven § 10, stk. 2. Overvej at implementere den i din kommunikation, så du kan bruge den til at falde tilbage på.

#8 Implementer multiple step-funktionalitet: Den her skal du kaste dig over med det samme. Hvis du har formularer på dit website eller Lead Ads, hvor du beder om relativt få oplysninger (mail og navn), kan du med fordel implementere et eller flere steps, hvor du beder om mere data.

#9 Investér i ordentligt software: Vi ser den desværre ret tit. At virksomheder, der lige vil teste noget nyt af, vælger den billige eller gratis løsning med det resultat, at projektet bliver sparet til døde. Den helt klassiske er at køre webinarer via Microsoft Teams eller Zoom. Brug de 100-200 kr., det koster, at gøre det ordnetligt – fx via et tools som Restream.

#10 Gør det nemt at kontakte jer: Det burde ikke være nødvendigt at sige, men vi oplever det oftere, end du måske tror. Kontaktoplysninger, der er gemt væk, eller at det kun er muligt at sende en mail. Tilbyd flere kontaktflader og gør det nemt at få fat i et menneske. Det er license to play i 2024.

Du har ikke tid til at læse mere af den her mail, hvis du ikke har fuldt hus ift. ovenstående. Så vi vil ikke tage mere af din tid. God arbejdslyst.

Vi ses i din indbakke i næste uge.

Udgivet
Bliv ringet op