Hos TEXTA arbejder vi som first mover inden for bureaubranchen med bæredygtighed på to niveauer med en målsætning om at skabe vækst på de tre bundlinjer; people, planet og profit – med udgangspunkt i FNs 17 verdensmål.

Det første niveau omfatter de initiativer og aktiviteter, vi har sat i verden for at reducere vores egen miljøpåvirkning, bidrage til et mere bæredygtigt arbejdsmiljø og understøtte en ansvarlig produktion, vækst og forbrug. Tomme løfter og ambitioner, der er umulige at måle på, er ikke vores kop te.

På det grundlæggende bæredygtige niveau har vi fokuseret på en række konkrete, håndgribelige indsatser, som du finder i listen til højre.

Vi har fokus på følgende elementer:

  • Strenge krav til vores leverandører ift. bæredygtighed – vi køber udelukkende brugte kontormøbler, refurbished IT, strøm fra vindmøller mv.
  • Alle former for transport og rejseaktiviteter klimakompenseres, ligesom at kollektiv transport altid er førstevalget.
  • Stort fokus på reduktion af madspild og affaldssortering i samarbejde med Daka Refood, der sørger for at genanvende evt. madaffald.
  • En alsidig bestyrelse, der består af 50% kvinder, og samarbejde med det bæredygtige startup Zeal.
  • Der afsættes fast 15% af alle medarbejderes tid til vores interne trænings- og opkvalificeringsprogram kaldet Excellence
  • Pilotprogram, hvor vi investerer timer uden beregning i bæredygtige iværksætterprojekter
  • Aktiv i bæredygtige startupmiljøer og -netværk, herunder Time Angels
  • Fast indslag kaldet “Månedens bæredygtige idé“, hvor medarbejdere pitcher bæredygtige forslag
  • Udlejer mødelokaler, når de står tomme, igennem AirBnB for undgå spildplads
  • Deltager hvert år i programmer som Camp Future, Humanister i Erhvervslivet mv.

Scale Sustainable – vores bidrag til den bæredygtige forbruger

Nedenfor finder du en illustration af, at vi (TEXTA) har et minimalt impact og talerør ift. deres forbrugsmønstre og tilvalg af bæredygtige løsninger. Men hvis vi kan hjælpe vores bæredygtige samarbejdspartnere med en tydeligere kommunikation om dette samt at komme ud til endnu flere forbrugere, bidrager vil til at uddanne og opkvalificere forbrugeren til at træffe et bæredygtigt valg. Dette er vores vigtigste opgave i kampen om et mere bæredygtigt forbrug, ansvarlig produktion og en grønnere verden.

Det andet niveau tager udgangspunkt i det bæredygtige impact, vi kan opnå ved at få vores kunder og samarbejdspartnere til at tænke, handle og kommunikere bæredygtighed.

Med andre ord giver vi vores stakeholders værktøjerne til at arbejde med bæredygtighed og påvirke sine interessenter til det samme. Det gør vi dels for at nå et bredere publikum, men også med afsæt i princippet om at “stand on the shoulders of giants”.

Dette betyder helt konkret, at vi:

  1. Altid har bæredygtighed på agendaen til kunde- og samarbejdsmøder
  2. Inddrager bæredygtige initiativer i vores kunders strategiarbejde
  3. Kobler vores kunder sammen med bæredygtige, strategiske partnerskaber, der giver mening.

Vores mål er at uddanne hele værdikæden i at tænke bæredygtigt, men med fokus på forbrugerne, som i sidste ende har magten til at gøre forskellen. Vi kan altså ikke stoppe forbruget, men vi kan hjælpe med at guide forbrugeren i den rigtige retning.

Skal vi hjælpe dig i den grønne trøje? 

Bæredygtighed er et krav – ikke et marketingstunt. Vil du arbejde med bæredygtighed i din forretning eller nå ud til endnu flere med dine budskaber? Indtast dine oplysninger nedenfor.

Peter Kragh Lauritsen
CCO & Partner

+45 71 96 06 05 peter@texta.dk

Log in with your credentials

Forgot your details?