Hej med dig

 

Søg, og du skal finde. Sådan lyder et gammelt ordsprog. Og det kan man også bruge i B2B-regi ift. dit website. Desværre er det langtfra alle brands, der er opmærksomme på, hvor meget viden du kan hive ud af en søgefunktion, og hvor hjælpsom den kan være for dine besøgende.

Vi har selv implementeret en søgemaskine på forsiden af texta.dk i forbindelse med rebranding:

Var der nogen, der sagde Google?

Det har vi gjort af flere forskellige grunde. Nogle af dem har at gøre med det brand, vi er ved at bygge, hvor vi gerne vil signalere, at det er de besøgende og det, de har brug for, der er vigtigt – ikke en eller anden lækker bureau-sætning eller et fedt statement.

Men der er også nogle mere klassiske performance marketing-årsager, der ligger bag:

  • Søgefunktionen er med til at gøre alle kroge af vores website mere tilgængelige.
  • Vi får mulighed for at se, hvad det er, de besøgende søger efter – og finder. På den måde kan vi fange content gaps eller spotte trends.
  • Det er muligt løbende at justere det, der bliver vist, så vi kan eksponere udvalgte sider eller indhold.
  • Det giver os en ekstra form for adfærd, vi kan bygge automations og triggers op omkring i vores e-mailmarketing.
  • Det er god stil og en hjælp for besøgende, der måske ikke kender vores brand og møder websitet for første gang.

Der er altså mange gode grunde til at implementere en søgefunktion på dit website. Og det er heldigvis nemt med alle de tools, der findes på markedet. Tag eksempelvis et kig på Relewise og Algolia eller nogle af de 117 plugins/extensions, der kan implementeres i WordPress.

Vores nye funktion blev lanceret i starten af marts og har allerede nu gjort, at vi har igangsat følgende aktiviteter:

  • Udarbejdet blogposts om “copywriting” og “tekstforfatning”, da der her var en efterspørgsel, vi ikke imødekom tilstrækkeligt.
  • Gjort #emailgrundbogen mere synlig med en slide-in, da besøgende lod til at have svært ved at finde den.
  • Kortlagt over 25 emner til fremtidige blogindlæg, vi ikke selv havde i vores content-plan.

Det er en guldmine af viden. Og nå ja, så er konverteringsraten i vores tilfælde (sign up til nyhedsbrev eller at udfylde en kontaktformular) 50 % højere ved besøgende, der foretager en søgning. Det er i sig selv et tal, der gør det værd at investere i.

Udgivet
Bliv ringet op