Mail #28 (B2C): Pak din produktside ind i tryghed og tillid
Hej med dig
Som en helt almindelig, dødelig webshop er dine produktsider absurd vigtige. Det er her, beslutningen skal tages. Bliver det et ja, et nej tak eller et “måske senere” til de produkter, du har på hylderne?
Det kan ikke understreges ofte nok, hvor vigtigt det er at prioritere konverteringsoptimering helt generelt – især i de tider, vi er i nu. Men hvis du (som alle andre) har begrænsede ressourcer og båndbredde og skal prioritere, bør dine produktsider stå ret højt på agendaen.
Jeg har efterhånden været med på sidelinjen i CRO-projekter for en lang række små og store webshops.
Nogle af de ting, jeg har set, der har fungeret godt, får du lige serveret her:
- Hav dine primære value propositions (fri fragt, ubegrænset retur) så tæt på den primære CTA (køb, tilføj til kurv) som overhovedet muligt.
- Brug certificeringer (Svanemærket) eller kvalitetsmarkører (produceret i Danmark) over folden.
- Inkluder (så vidt muligt) reviews af det specifikke produkt, sekundært af kategori, tertiært af brand og som fallback din virksomhed.
- Vær ikke bange for at have meget indhold – især ved de dyrere/”vigtigere” produkter, du sælger. Du kan altid gemme det bag accordions.
- Gør tilbehør eller tilknyttede produkter synlige, og placer dem tæt på den primære CTA, så det er nemt at tage stilling til.
- Forsøg at undgå detractors og friktion, der kan komplicere kunderejsen – fx meget synlig rabatinformation, der kan starte en jagt og søgen efter rabatkoder.
- Placer farve- eller variantmuligheder tæt på den primære CTA, så man ikke selv skal opsøge dem.
- Sørg for, at du har en synlig supportfunktion. Det bliver vigtigere, jo dyrere og/eller mere high involvement dine produkter er.
- Præsenter alternativer (både dyrere og billigere) på dine produktsider, så du gør det nemt at vælge noget, der passer til køberens budget.
- Prioriter de visuelle elementer på dine produktsider. Talrige undersøgelser viser, at dårlige/manglende billeder sammen med produktteksterne er blandt de største konverteringsdræbere.
Jeg har også taget nogle eksempler med på shops, der gør det rigtig godt på produktniveau. Måske kan du finde lidt inspiration hos dem til dit eget design, indhold eller value propositions?
Hush Little One:
Rigtig fin produktside, der har rigtig meget indhold tæt på den primære CTA, men som gør det på en fin måde, hvor det ikke bliver crowded.
Camille Brinch:
En clean, overskuelig produktside, der kombinerer det visuelle med rigtig meget information, men som er kogt helt ind til benet og har en tydelig, primær CTA.
Matas:
God brug af både badges og value propositions tæt på den primære CTA. Får også integreret brandinformation på produktniveau.
Se på din egen webshop, og kig selv på, hvor du kan skrue på knapperne. Ofte skal du ikke ud og opfinde den dybe tallerken, men i stedet kan du fremhæve eller optimere på det, du allerede har integreret.
Jeg håber, det har været med til at sætte spot på, hvad du selv kan kigge efter, på din egen webshop, for at oppe din konvertering.
God arbejdslyst herfra – og go’ weekend.