Hej med dig

Der er ikke lang tid til Black Friday. Og for hver dag, der går, har du endnu mindre tid til at forberede dig på efterårets helt store slag, hvor mange webshops skal hente en stor portion omsætning.

Vi har helt tilbage i afsnit #6 delt en lang række forberedelser op til, under og efter Black Friday. I denne omgang stiller vi skarpt på én meget vigtig øvelse, som du næsten kun kan komme for sent i gang med. Nemlig leadgenerering og indsamling af permissions, som gerne vil holde sig opdateret på alt det, du har på programmet, når det hele går løs.

Både for at have en masse mailadresser, du kan sende kampagne- og flowmails til, men også for at kunne lave Custom Audiences på Meta, analysere på besøgsdata og produktinteresse og segmentere dine målgrupper ud mod relevante budskaber.

Det går man vel i gang med, et par uger inden man skyder udsalget i gang. Eller hvad? Nej. I hvert fald ikke, hvis du vil være sikker på at få de bedste leads til den bedste pris, du kan slippe afsted med.

Rigtig mange af vores kunder begynder så småt allerede her i slutningen af august med de første lead-kampagner, som skal polstre vores lister og segmenter frem mod, at slaget skal stå. Ikke nødvendigvis med Black Friday-kommunikation allerede nu, men med et sigte, som hedder at skaffe så mange relevante kontakter som muligt til så god en pris som muligt.

Det er der flere årsager til:

  • Du kommer (formentlig) i gang før alle andre. Det er i sig selv en fordel at være først.
  • Rigtig ofte ser vi, at annoncebudgetterne her i slutningen af august/starten af september stadig er lidt lavere end normalt grundet sommerferie. Det kan du udnytte, inden de for alvor bliver skruet op, når vi kommer tættere på november.
  • Ved at starte tidligere giver du dig selv plads og tid til at teste flere forskellige incitamenter i stedet for at skulle satse på et eller to.
  • Lykkes du med at indsamle permissions tidligt, kan du også nå at opbygge en eller anden form for relation mellem modtager og dit brand.
  • Med den ekstra tid kan du også forsøge dig med at få et extended opt in efter et par uger/en måneds tid – altså bede om et bredere samtykke, fx til sms-marketing.

De fordele i sig selv gør, at det er værd at starte tidligt og komme i gang nu i stedet for senere. Normalt vil vi i løbet af midt-/slutseptember stille og roligt begynde med den egentlige Black Friday-kommunikation til de kontakter, vi indsamler, med henblik på at få skabt og identificeret en interesse for de egentlige kampagner, der bliver kørt op til, under og efter den eller de store dage.

Forhåbentligt kører du allerede mere eller mindre fast leadgenerering. Og hvad skal du så gøre? Egentlig ikke nødvendigvis noget anderledes. Det, vi gør, er dog to ting. Vi skruer op for budgettet, og så kører vi typisk markant mere produktrelaterede incitamenter.

Altså konkurrencer, hvor man kan vinde produkter, gavekort eller rabat, eller andre former for koncepter, hvor man kun deltager, hvis man har en eller anden naturlig interesse i det, vi har på hylderne.

På den måde er du forholdsvis sikker på, at der er en eller anden form for interesse til stede blandt dem, du indsamler. Frem for hvis du sætter en rejse til Maldiverne eller en PS5 på højkant.

Det var dagens servicemeddelelse. 1-2-3 – sæt i gang.

Udgivet
Bliv ringet op