Hej med dig

Vi ved det godt. Du bliver målt og vejet på leads. Om en uge eller to har vi en mail på vej med 10 tips og teknikker til at fiske leads op af andedammen. Hurtigt og effektivt. Sådan-cirkus. Men for at du kan plukke de modne frugter, kræver det, at du har vandet, passet og plejet dem i en god rum tid.

Det er desværre ikke her, at budgettet og tiden i en gennemsnitlig virksomhed og marketingbudget er allerstørste. Rigtig ofte er de faktisk ret tynde i toppen. Og det er en skam. I dag stiller vi derfor skarpt på et af de vigtigste ben overhovedet i din top funnel-indsats: trafik-annoncering.

En ret simpel taktik, som egentlig “bare” handler om at tiltrække klik og besøg til udvalgt indhold på dit website. Ikke (i første omgang og som primært formål i hvert fald) leads og kunder. Det kan komme senere. Men hvorfor skal du bruge tid og annoncekroner på det? Og hvordan? Jo, nu skal du høre …

Alle gode gange tre: Det er billigt, du får en spillover-effekt, og så er det effektivt

Ja, nu har vi faktisk allerede givet dig svaret i overskriften, hvilket jo strider mod alle copywriting-regler. Ups. Nå. Måske skal vi starte forfra med lige at sætte lidt ord på, hvad trafik-annoncering egentlig dækker over, når vi snakker betalt annoncering og så endda i B2B.

Grundlæggende set involverer det, at du som annoncør bruger (primært) Meta og LinkedIn til at købe trafik ind til indhold, som er relativt tidligt i kunderejsen; tænk blogindlæg, vidensartikler og andet ikke-kommercielt indhold.

Du kører altså annoncer på de nævnte platforme med klik/visning af landingsside som din kampagnemålsætning, og formålet er at få potentielle, fremtidige kunder til at besøge din hjemmeside og konsumere dit indhold dér.

Ikke på platformen eller i deres feed på Social (og i en mindre grad på Search). På dit website. Det er meget vigtigt.

Det kræver selvfølgelig, at du har indhold, som folk rent faktisk gider at læse og klikke sig ind på. Og at dit website tilbyder en god læse- og browsing-oplevelse. Det siger sig selv. Forhåbentligt.

Men hvorfor skal du så gøre det? Hvorfor ikke bare kaste alle pengene i Lead Ads?

For det første er det billigt. Vi ser rigtig pæne klik- og besøgspriser i langt de fleste B2B-cases på selv ret tunge produkter/nicher. Vi snakker 3-5 kr. for et besøg. Det kan i rigtig mange tilfælde godt betale sig, hvis du sælger løsninger eller produkter, som de er flest, når vi snakker B2B.

For det andet giver det en potentiel spillover-effekt til både dine øvrige indsatser på tværs af kunderejsen, men også til andre platforme/formater. Forestil dig, at dine trafik-annoncer er appetizeren i en stor 7-retters Michelin-oplevelse. Det er de færreste, som går hjem, inden festlighederne begynder.

For det tredje er det ret effektivt, når vi måler på det impact, vi kan se. Trafik-annoncer er geniale i B2B som det indledende hook eller starting point i kunderejsen. Det kan vi se, når vi back-tracer “Closed won”-deals i værktøjer som Dreamdata, hvor annoncerne ofte er 1., 2. eller 3. interaktion.

Og så har vi slet ikke snakket om, at trafik-annoncerne kan være en genial måde at generere permissions til dit nyhedsbrev, at du giver din Pixel/Insight Tag et større datagrundlag, og at du får flere at køre remarketing imod.

Det kommer aldrig til at skulle fylde en stor post i dit marketingbudget. Men lidt har også ret. Du kan komme rigtig langt for et par tusind kroner om måneden på Meta og LinkedIn. Og det er et fint supplement til bottom funnel-kampagner.

 

Hvor skal du starte? Udvælg 2, 3 eller 4 stykker top funnel-indhold, du er særlig stolt af, eller som er noget, du ved, at din ICP får brug for tidligt i sin kunderejsen, og skub det ud. Så kan du løbende evaluere, hvilket indhold der klarer sig godt med lidt medvind i ryggen.

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op