Hej med dig

Forestil dig, at du skal ud at spise i weekenden. Du ved ikke helt, hvor du skal booke bord, og derfor spørger du en god ven (som i øvrigt er et kæmpe madøre). Lad os sige, at din ven siger “Tag hen på Restaurant X, og bestil deres pasta bolo. De laver seriøst den bedste bolognese i byen”. Så vil du nok ikke stille så mange spørgsmål til det.

Lad os så sige, at du ikke havde talt med din ven, men blot så en annonce fra samme restaurant med teksten “Vi serverer byens bedste pasta bolognese”. Ville du så smide alt, hvad du havde i hænderne og booke bord med det samme? Måske ikke.

Vi mennesker kan nemlig godt lide at få anbefalinger fra andre. Hvorfor? Fordi social proof (eller bare flokmentalitet) har større indvirkning på os. Når andre vælger noget til eller fra, er der nok noget om snakken. Og lige præcis derfor giver det mening at investere tid og energi i at lave nogle knaldgode kundecases til din virksomhed.

 

Lad os gi’ dig nogle tips

#1 “Show me, don’t tell it”
… Sådan er der mange kunder, der har det. For det er nemt nok at sige, at dit produkt er godt. Men når stort set alle virksomheder taler varmt om deres produkter, kan det være svært at vide, om det faktisk forholder sig sådan. Det er her, cases virkelig batter. For en god case er netop beviset på, at dine produkter har gjort en forskel for andre. 

#2 “Måske er I ikk’ så ringe endda”
Når de potentielle kunder så har læst en god case, er der større sandsynlighed for, at de begynder at tro på dig, når du markedsfører dig selv. Cases er nemlig med til at opbygge og styrke troværdigheden af dit brand. Noget, som i sidste ende kan afgøre, om den potentielle kunde vælger jer til.

Lad os genbesøge bolognese-eksemplet fra før: Lad os sige, at du først har fået anbefalingen af din ven, og derefter ser annoncen fra restauranten. Vil du så tro på det, der stod på skiltet? Formentligt. Faktisk ville du med stor sandsynlighed flå døren op til restauranten og tigge om at få et bord med det samme (sådan cirka).

#3 “Men hvad med alle mellemregningerne?”
Den gode kundecase er mere end “tadaaaa” og “se hvor glade Virksomhed X er for resultatet” – det er også en fortælling om samarbejdet mellem dig og kunden. En vigtig del af casen, fordi netop dén del skaber tryghed omkring processen. Særligt, hvis dit produkt er en større investering for din potentielle kunde.

#4 “Tell me more, tell me more…”
Når I har lavet en masse gode cases, så husk at bruge dem aktivt. Tag brudstykker ud, og brug dem både på LinkedIn, META, i mails og på trykte medier. Forestil dig fx, hvordan et godt kundecitat kan pynte i forretningen, på flyers, på messer og endda på et outdoor-banner. I kan i princippet lave en hel kampagne med udgangspunkt i en god case. Bum.

#5 “Mind mig om den gode historie”
Glem heller ikke at bruge de gode historier på egne medier. Du kan med fordel samle alle dine kundecases ét sted på dit website, så det bliver nemmere for potentielle kunder at finde dem. Og spred så budskaberne ud på dit site. Fx på forsiden eller måske på selve produktsiden som en reminder. For hvem ved? Måske var det lige præcis dét kundecitat, som gav det sidste skub mod et køb.

 

Vi mennesker elsker den gode historie. Sådan er det bare. Så har du en håndfuld glade kunder, som gerne vil fortælle om deres oplevelse, så brug det aktivt. Så skal du nemlig bare se løjer.

(Og har du af uforklarlige årsager lyst til pasta bolognese i aften, kan vi varmt anbefale at smide nogle soltørrede tomater i. Det er ret lækkert).

Udgivet
Bliv ringet op