Mail #41 (B2C): Sommer-marketing, der holder gang i butikken.
Hej med dig
Sommeren er over os. Og det er som regel ikke de sjoveste uger og måneder at drive webshop i. Godt vejr betyder nemlig mindre skærmtid, som betyder færre besøg og en lavere omsætning. Det er nærmest en naturlov, når vi snakker e-commerce.
Men juni, juli og august behøver ikke at være stille eller ligefrem gå i bakgear af den grund. Sommeren åbner nemlig op for nogle aktiviteter, der måske ikke giver mening resten af årets kolde og kedelige måneder. Jeg har taget 10 eksempler på “sommer-marketing” med, du måske kan bruge til at sparke gang i salget i nogle uger, der traditionelt set er lidt stille:
- Live-salg: Live-events er en ekstremt effektiv kanal hele året rundt, men i det gode vejr kan lidt mere lade sig gøre. Måske går I live fra en ny lokation eller i festlige omgivelser, hvor kunder kan kigge forbi og shoppe. Særligt i stille perioder kan live-events være den billigste kanal at prioritere, målt på investering kontra afkast.
- Fysiske events: Har du en butik eller mulighed for at skaffe en fysisk lokation, kan du bruge lejligheden til at holde Summer Sale, kundeaftener eller lignende. Jeg ved, at webshops som fx Butik Blossom er dygtige til den disciplin (se fx deres Spring Outlet fra tidligere i år).
- Sommer- eller ferie-bundles: Sommeren er en oplagt mulighed for at sammensætte og promovere nye bundles til ferien herhjemme eller i udlandet.
- User Generated Content (UGC): Der sker rigtig mange ting rundt omkring i landet i sommermånederne, og det kan du bruge til at skabe og indsamle indhold fra dine kunder. Afhold eksempelvis en konkurrence om at tage det bedste sommerbillede, style det smukkeste outfit eller noget helt tredje, som du kan bruge i din marketing.
- Partnerskaber: De mange events, der løber af stablen i løbet af sommeren, er en oplagt mulighed for at samarbejde med andre. Måske kan du udlodde en håndfuld billetter til en festival, en koncert eller noget andet fedt, som du kan bruge til leadgenerering.
- Pressearbejde: Sommeren er i mange medier kendt som agurketiden, hvor der ofte ikke er ret meget at skrive om. Det kan du udnytte, hvis du har en historie, som måske ville have godt af lidt medieomtale.
- “Godt/dårligt vejr”-flow: Vi har de seneste uger opsat og testet det, vi kalder et “Godt/dårligt-vejr”-flow, som kan sende en mail ved større ændringer i vejret – fx at det tegner til at blive grillvejr, eller at man skal finde gummistøvlerne frem. Det er måske ikke det flow, der hiver allermest omsætning hjem, men det er sjovt, kreativt og kan lave ret imponerende resultater i den rigtige niche.
- Kampagnemails:Når den naturlige efterspørgsel er lavere, skal du skrue op for de ting, der ikke koster ret meget, men som kan skabe et relativt stort afkast. I sommermånederen sender vi mellem 25-50 % flere kampagnemails på den gennemsnitlige konto, vi håndterer.
- Leadgenerering: Nogle gange må man acceptere, at efterspørgslen bare ikke er der. Her kan et større fokus på leadgenerering via Web og Social være det, der gør, at du kan hente det tabte, når sommeren er forbi. Når alle andre skruer ned for budgetterne, vil det typisk være billigere at hente leads, som du kan sælge til, når det bliver koldere og mørkere igen.
- Købsbetingede konkurrencer: At køre en købsbetinget konkurrence er nok et af de mest omkostningseffektive tiltag, du kan kaste dig over. Altså en konkurrence, hvor man kun kan deltage, hvis man køber. Det er helt lovligt og et godt tiltag, hvor du kan styre dine omkostninger.
Det var sommerens anbefalinger. Jeg håber, du kan bruge dem.