Mail #62 (B2B): Hold øje med din CPM de næste par uger
Hej med dig
Jeg ved ikke, om du har hørt det. Men lige om lidt er klokken lidt i Black Friday. Årets største handelsdag for webshops og hr. og fru Danmark. Det er alt sammen meget godt. Måske har du udset dig en ny mikroovn, den der lækre sportstaske eller noget tredje du ikke har brug for, men som du alligevel har kigget på i noget tid.
Men udover det …
Rent professionelt og fagligt, så er Black Friday ikke noget, du som B2B’er skal bruge den mindste smule tankevirksomhed på. Du kan bare læne dig tilbage, slappe af og nyde de sidste to måneder uden stress og jag. Gud, hvor er det dejligt ikke at arbejde i en webshops, hva’?
Vent lige et øjeblik. For det er ikke helt rigtigt.
Jeg har lige skrevet et opslag på LinkedIn om, at Black Friday måske kan være en oplagt mulighed for dig, der arbejder med e-commerce i B2B og/eller sælger produkter, som er need to have, og hvor kunderne ikke er superloyale. Det kan du læse her.
Men selv hvis du ikke falder i den gruppe, så er der stadig ting, som måske skal gøres i forbindelse med Black Friday. Det er nemlig en periode som er kendetegnet ved, at rigtig mange annoncører hæver sine budgetter, kaster flere ressourcer efter kreativer og copy og generelt giver den gas på content, events og aktiviteter.
Og som med rigtig mange andre dele af livet, er prisen på dine betalte annoncer et udtryk for den klassiske læresætning “udbud og efterspørgsel = pris”. Og når der er flere som gerne vil betale mere for at blive set og hørt, så stiger prisen.
Noget, der også kan ramme dig, selvom du måske sælger dyre landbrugsmaskiner eller andre ting, som ikke ligefrem skriger Black Friday.
Hvad skal du så gøre? Det skal jeg fortælle dig:
- Hold kraftigt øje med dine betalte annoncer allerede nu. Rigtig mange begynder langsomt at hæve sine budgetter og køre Lead Ads frem mod Black Friday, så du vil måske opleve, at det er blevet dyrere at annoncere her i starten af november.
- Overvej at skrue ned for de kampagner du kan se stiger i pris. Vi plejer at arbejde med en tolerance på 20 %, da der kan være naturlige udsving, og fordi mange B2B’er også har budgetter, de skal brænde af her i slutningen af året.
- Kig på om du skal flytte penge fra en platform til en anden frem for helt at slukke. Ofte er det Meta og Google som stiger i pris, mens LinkedIn er lige så dyr, som den plejer.
- Hav flere forskellige pris-metrics med i din vurdering; CPM, CPC og CPA. Det er dumt kun at kigge på én faktor.
- Vælg dine kampe, hvis du skal skrue ned. Det kan være dyrt at skulle starte forfra og kæmpe sig ud af læringsfasen endnu engang.
Med andre ord: Gør dig selv den tjeneste at følge med, selvom Black Friday ikke er noget, som vedrører din forretning eller dine produkter. Det er så stort et event, at det dine branchekollegaeer ovre i e-commerce gør, også rammer dig. Det kan det i hvert fald gøre. Måske. I et eller andet omfang.