Mail #67 (B2C): Er du klar til Q5?
Hej med dig
Er der kommet gang i julesalget? Eller er det lige så trist som vejret? Det spurgte jeg mit netværk på LinkedIn om her den anden dag. Resultaterne kan du se nedenfor:
Altså lidt blandede resultater. Flest i “Bedre end forventet” efterfulgt af “Dårligere end forventet”. Det kan man ikke bruge til så meget. Eller kan man?
For det er en oplagt lejlighed til at huske Q5. Enten som en måde til at runde året endnu bedre af eller at redde, hvad der reddes kan.
Hvis du studser over begrebet “Q5”, så lad mig lige forklare det kort. For jo, vi har kun fire kvartaler på et år. Q5 er egentlig bare et fancy udtryk for den periode, der er efter jul og frem mod starten af januar, når de værste nytårstømmermænd har lagt sig, og hverdagen for alvor begynder igen.
Hvorfor er den periode overhovedet værd at bruge tankekraft på, spørger du måske? Det skal jeg fortælle dig.
#1 Bytte Bytte Købmand
Der er rigtig mange, som skal ud og bytte gaver. Der er altså flere i markedet med en købsintention – både i form af de penge, man har fået retur, men også i det hele taget.
#2 Fritid og ferie = skærmtid
Det kan man have mange holdninger til, men det ændrer ikke på, at det er tilfældet. Når der er flere øjne på skærmene, er der også flere til at lytte til dine budskaber.
#3 Kan selv, vil selv
Når al julemaden er indtaget, og julefreden har lagt sig, skal man da lige forkæle sig selv med alt det, man ikke fik. Eller som man egentlig også lige havde brug for.
#4 En løn, der sidder mere løst
Nu er året jo alligevel slut. Og det sker med et brag. Lønnen sidder typisk lidt mere løst på folk op til nytår, hvor man jo alligevel skal give den gas.
#5 Meget, der skal nås i det nye år
Vi kender dem alle sammen. Nytårsforsætterne og det positive mindset, der sænker sig over en med udsigten til et nyt år. Den følelse og vilje (hvor flygtig den så end er) til at gøre eller ændre noget, kan du tale til.
Og så har jeg slet ikke nævnt, at den periode, der ligger mellem jul og starten af Q1, typisk også er kendetegnet ved, at mange skruer ned for sin annoncering og aktiviteter. Simpelthen fordi de holder fri og puster ud.
Det er selvfølgelig også vigtigt at gøre. Men det er også en mulighed for dig, der kan og vil for at give den gas, når alle de andre holder pause.
Hvad kan du så gøre? Det, du plejer, men som taler ind i nogle af de ting, jeg har nævnt ovenfor.
Hold et live-event med fysisk træning på programmet.
Tal direkte til dem, der skal ud og bytte gaver, i dine annoncer, så de måske ligger pengene hos dig i stedet for det sted, gaven egentlig var købt.
Del indhold under temaet “New Year, New You” i Lead Ads og indsaml permissions til dit nyhedsbrev.
Det er ikke fordi, du skal gøre noget nyt eller revolutionerende. Du skal bare gøre og sige noget, nu hvor flere er stille.