Du er nok stødt på sådan én her:

“Virksomheden blev grundlagt i 1908 og med fjerde generation i spidsen, har vi nu over 100 medarbejdere, som alle har sin daglige gang på fabrikken i Vejen, som blev renoveret i 2012 […]”. Gaaaaab. Ærligt: Læste du overhovedet sætningen færdig?

Sandheden er, at rigtig mange “Om os”-sider ligner det her eksempel (som i øvrigt er fiktivt). Og det er virkelig ærgerligt. Mest fordi du taber læseren lige med det samme. Selvom virksomheden måske har været på en spændende rejse, giver det ikke kunderne noget værdifuldt, som de kan bruge her og nu. Og så er de videre ude i cyberspace.

Heldigvis kan du med små justeringer gøre din “Om os”-tekst spændende igen – og dem vil vi selvfølgelig gerne dele med dig. Det manglede da bare.

Fra fatal til genial

Ej okay, så slemt er det selvfølgelig ikke. Men ligner din tekst vores eksempel, er du nok nødt til at gøre noget. Derfor får du her tre af vores bedste råd til at fastholde din læser:

#1 Spørg: “Hvorfor eksisterer vores virksomhed?”. Gå lige til sagen. Er det fx for at tilbyde gryder og pander af høj kvalitet, som gør madlavningen sjovere og opvasken nemmere takket være en særlig nanoteknologi, I selv har udviklet? Eller eksisterer virksomheden, fordi mange ikke opnår de ønskede resultater i fitnesscenteret, hvilket har fået jer til tilbyde skræddersyede træningsforløb med personlige madplaner? Så fortæl det up front. Det er nemlig dén historie, dine kunder vil ha’. 

#2 Skær ind til benet, og del teksten op. På den måde bliver det langt nemmere at læse og navigere i dine budskaber. Mange giver op, hvis de klikker ind på en lang “Om os”-roman uden afsnit, punktopstillinger eller andre hjælpemidler, der kan gøre din tekst mere overskuelig. Og det ville være synd, for du har helt sikkert noget vigtigt og godt på hjerte. 

#3 Fortæl din historie – men først til sidst. Der kan være mange gode grunde til at holde fast i den lange livshistorie, men: Gem den, og servér den som en fin afrunding. På den måde kan din læser selv vurdere, om han eller hun vil have et indgående indblik i virksomhedens rejse. Man ved jo aldrig.

 

I de fleste tilfælde kan du komme langt ved at rykke rundt på rækkefølgen i din “Om os”-tekst. Prøv dig frem – og så håber vi selvfølgelig, at vores råd kan flytte din tekst fra lettere uinteressant til superrelevant.

Udgivet
Bliv ringet op