Mail #91 (B2C): Tre af de store spørgsmål
Hej med dig
Ja, det kommer nok ikke som den helt store overraskelse, at en kernefortælling handler om at få beskrevet kernen af virksomheden. Og selvom det hele kan lyde lidt højtravende og poetisk, er det faktisk meget passende. For din kernefortælling skal nemlig omkring alt det, din virksomhed er og står for. Og for at nå dertil skal du først lave noget grundigt forarbejde. Det hele starter med dit “hvad”, “hvordan” og “hvorfor”. Tre spørgsmål, som din kernefortælling skal kunne svare på.
De klassiske hv-spørgsmål
Stil dig selv (og virksomheden) disse tre spørgsmål, når du vil stille skarpt på kernen af dit brand. Og brug lidt krudt på at finde de gode svar. Det kan faktisk godt betale sig.
Spørgsmål 1: hvad?
Lad os lægge ud med “den nemme” (det er altid dejligt at starte stille og roligt ud). Spørg dig selv: Hvad er det, jeg tilbyder? Er det et produkt, en ydelse eller begge dele? Der er fx forskel på, om du sælger cykler, eller om du også tilbyder service og reparation. Så selvom det kan lyde banalt, er en lille definition af dit “hvad” med til at få dig godt i gang med opgaven.
Spørgsmål 2: hvordan?
Nå. Nu har du noteret, hvad det er, I laver. Så nu graver vi liiiige lidt dybere. For hvordan er det så, I gør? Det spørgsmål er også ret væsentligt at stille, fordi der faktisk kan ligge en masse “guf” i svaret. Lad os blive ved cykeleksemplet: Er alle cykler fremstillet af genbrugsmaterialer? Eller er jeres cykelservice kun tilgængelig som drop-in i myldretiden? Så er du faktisk ved at finde frem til jeres “hvordan”.
I “hvordan”-spørgsmålet bliver det også mere tydeligt, om I gør noget anderledes fra konkurrenterne – og hvad det i så fald er. Her kan der virkelig ligge nogle fede historier og USP’er, som giver god mening at bruge aktivt. Også til andet end din kernefortælling.
Spørgsmål 3: hvorfor?
Okay, sidder du ned? Og har du blokken klar? For nu bliver det altså lidt svært. Det indrømmer vi. Én ting er at sætte ord på, hvad du laver, og hvordan du laver det – noget andet er at få klarlagt, hvorfor du gør det. Her handler det ikke om den økonomiske gevinst. Selvfølgelig sælger du cykler for at tjene penge, men … hvorfor er dit produkt eller din ydelse skruet sammen, som den er?
Din drop-in-cykelservice er kun i myldretiden. Lad os sige fra kl. 06.00-08.30 og igen kl. 15.00-17.00. Hvor kommer den idé fra? Er det, fordi du selv har oplevet, hvor naller det gør, når du opdager et fladt dæk på vej til arbejde (dagen, hvor du også har afleveringstjansen oven i hatten). En oplevelse, der fik dig til at tænke: “Nej, fa***e nej. Det skal være muligt bare at trække den gamle havelåge direkte ind på værkstedet og få ting fikset, uden at cykelmekanikeren siger: “Åh nej – kan du komme tilbage om 14 dage?”” Bum. Et klart “hvorfor”.
Point beeing: Er der en oplevelse, anekdote, en efterspørgsel eller en overset problemstilling blandt en målgruppe, som er årsagen til, at virksomheden eksisterer? Så er det dit “hvorfor”.
Den gode nyhed er heldigvis, at du ikke skal “opfinde” noget. Svarene på dine spørgsmål ligger nemlig i din virksomhed.
MEN: Det er ingen hemmelighed, at det er en større operation at skrive en kernefortælling. Ikke kun fordi den skal indeholde jeres hvem/hvad/hvorfor, men også fordi det er alle de gode historier, jeres traditioner og kulturen, som skal hjælpe dig med at svare på spørgsmålene. I kan kun finde frem til den rigtige kerne ved at involvere både ledelse, medarbejdere, kunder og andre relevante interessenter.
“Og hvorfor så gøre det?” Jo, fordi det bliver en fantastisk god rettesnor for al fremtidig kommunikation. Plus: Det bliver helt tydeligt, hvem I er, og hvad I står for. Både for jeres egen skyld, men også for kundernes.