Hej med dig

Lige præcist 104 afsnit af #RespektForDinIndbakke skulle der gå, før vi tog os sammen til at skrive om SMS-marketing. Eller … Det er ikke helt rigtigt. For vi har faktisk nået at skrive om de kære SMS’er i B2B-regi, før vi kom omkring emnet til dig, der arbejder B2C. Men bedre sent end aldrig.

Temaet for i dag er nemlig de gode SMS’er; et af de mest undervurderede, underanvendte og underbelyste marketinghåndtag herhjemme. Desværre. Intrusive? Ja. Effektivt? Også ja. Noget, du skal overveje, uanset hvor ærekær du er om dit brand? Kæmpe ja.

Vi har samlet en bunke must-do’s og -knows i dagens mail om SMS-marketing, så du forhåbentligt har lidt skyts til at komme i gang eller få lov til at bruge mediet endnu mere. Statistikker om, hvor godt og flot SMS-marketing er, vil vi spare dig for. Det kan du google dig til. Vi skal i arbejdstøjet.

I’m sending you an SMS …” 🎶

Ja, den reference brugte vi også i mail #72 om SMS-marketing for B2B-virksomheder. Lev med det. Vi kan godt lide Barcode Brothers, ok? Nå, dine blandede SMS-bolsjer kommer her:

Hvordan får jeg fat i SMS-permissions?!

#1 Markedsføringslovens § 10, stk. 2:

Ja, vi har skrevet meget om den kære undtagelse til spamforbuddet i markedsføringsloven. Men den gælder faktisk også ift. SMS’er og ikke kun e-mails. Det betyder, at du kan opsamle permissions fra din checkout til SMS-marketing, så længe du overholder begrænsninger i stk. 2.

#2 Cross Permissions: 

Du må ikke sende en e-mail til modtagere, som ikke har givet dig samtykke til at sende e-mails for at spørge om samtykke. Men hvis du har fået et samtykke på e-mail, må du gerne sende en mail, hvor du spørger om samtykke til at sende SMS’er. Brug dine permissions til at få cross permissions på andre medier.

#3 Back in Stock:

Løber du fra tid til anden tør for produkter? Eller har du produkter, der er udgået, som folk stadig spørger efter og viser interesse for? Brug dine Back in Stock (og Pre Back in Stock)-formularer til også at få fingrene i modtagerens telefonnummer, så du kan sende en SMS i ny og næ.

#4 Butik:

Har du en fysisk butik, hvor du også sælger dine produkter? Husk, at du også kan bruge salg fra en fysisk lokation til at opfylde markedsføringslovens § 10, stk. 2. Det er virkelig nemt at køre permissions over i dit e-mailmarketing-system, hvis du bruger Shopify POS eller andre af de større kassesystemer.

#5 Forms:

Husk at få smidt multiple step-funktionalitet på dine forms/slide-ins, så du beder om telefonnummeret og får det med. Og brug evt. Klaviyos zero party-funktion, hvor du kan målrette pop-ups mod eksisterende permissions, så du ikke skal bede om mailadressen, men kan nøjes med ét inputfelt.

Hvad skal jeg sende?

#6 Kampagner:

De fleste, der arbejder med SMS-marketing, bruger dem til kampagner og enkeltstående udsendelser. Og det er fint. Men i stedet for at blaste budskaber afsted til hele din liste, så prøv at dele din hovedliste op i segmenter; Frequent Browers, Winback, Recent Shoppers osv.

#7 Automations:

Du kan også bruge SMS’er i dine flows og automations. Vi bruger dem hovedsageligt i bottom funnel-kommunikation, fx Added to Cart eller Checkout Started. Det er dog vigtigt at sørge for, at du ekskluderer folk, som inden for kort tid har modtaget en SMS, så du ikke risikerer at overdynge nogen.

#8 Content:

SMS’er egner sig klart bedst til kampagner og priskommunikation. Der skal være noget, som gør, at det er okay, at man fylder og forstyrrer. Så hold det primært til kampagner, konkurrencer og knaldtilbud, som er noget, der pirrer interessen og gør, at det ikke bliver anset som helt vildt irriterende. Kun lidt.

Hvad skal jeg bruge?

#9 InMobile:

De fleste af vores kunder bruger InMobile som platform til SMS-marketing. Det integrerer til langt de fleste e-mailmarketing-systemer og har en prissætning, der er meget konkurrencedygtigt. Og så er det dansk og nemt at bruge, når man først er i gang.

#10 Klaviyo:

Du skal selvfølgelig have en lille-halv-hemmelighed med på vejen. Bruger du Klaviyo, har de nemlig annonceret, at de snart åbner op for SMS i Danmark/Norden. Jeg siger ikke, at der er et bureau, som skal til launch party inden for de næste fire uger. Men det er der måske.

 

Så kan vi sætte et stort, fedt flueben ud for SMS-marketing. Endelig. Done and dusted. Nu mangler vi kun alt det andet. Det må vi kigge på i næste uge.

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op