Mail #145 (B2C): Frivillighed i en webshop?
Hej med dig
Har du husket at fylde fryseren på kontoret op med is? Der er jo alligevel ingen andre end dig til at spise dem i sommerferien. Og hey, hygge og motivation i sommervarmen hænger sammen (mere om det senere).
Jeg hedder Lærke Benedikt Rask, og til daglig har jeg ansvaret for webshoppen rodekorsgenbrug.dk hos Røde Kors Genbrug. Vi har over 12.000 unikke genbrugsvarer varer til salg, og hver uge lægger vi mellem 500-700 nye produkter op.
Og ja… Én ad gangen. I Shopify.
(Av, ikke?)
Men det er dog vores frivillige, der gør det muligt
Det er nemlig ikke os på kontoret, der gør det hele.
Det er vores frivillige.
De opretter produkterne, både på hovedlageret og ude i butikkerne. Og lad os være ærlige: Hvis du har prøvet at skrive produkttekster, SEO og lave de rigtige tags, så ved du, hvor tidskrævende det kan være.
Så vi byggede vores egen app.
Vi lavede en løsning, hvor frivillige kun skal udfylde det vigtigste. Den er skræddersyet til målgruppen, og gør det meget nemmere at være med på webshoppen, især sammenlignet med Shopify, som vi er glade for, men som ikke er bygget til vores målgruppe.
Lige om lidt går vi i gang med at videreudvikle vores app, som de frivillige kommer med virkelig mange gode input til. Det er altså ret sjovt at arbejde med noget, som jeg ved, at brugerne bliver rigtig glade for.
De frivillige kan også håndtere Click & Collect ordrer direkte i appen. Og de hjælper hinanden! Mange butikker udveksler erfaringer, tips og små tricks, uden at vi på kontoret behøver blande os.
Automatisering & AI for at følge med
Når produkterne er oprettet, lægger vi automations og AI-lag ovenpå. Det er ikke bare smart, det er totalt nødvendigt, når vi skal følge med i et e-commerce-landskab, hvor vores søde kunder forventer samme hastighed, som andre gode danske webshops leverer.
Min favorit til automations i Shopify er Arigato Workflow. Virkelig god support og mange muligheder.
Glæden ved at sælge en brugt kommode
Når en vare bliver solgt online fra en lokal butik, bliver de frivillige så glade. Nogle gange overraskede. For hvem havde troet, at man kunne sælge teakmøbler på Lolland? (altså, no offense!)
Vi hjælper selvfølgelig med alt det tekniske fra kontoret, og minder også de frivillige om at holde ferie og om at købe is. For webshoppen skal være et fællesskab og hyggeligt! Især når man jo gør det hele frivilligt.
Vi leder altid efter flere hænder.
Webshoppen er nu rykket ud i genbrugsbutikkerne, og det kræver frivillige, der har lyst og mod på at være med. Vi har over 260 butikker i Danmark, så måske der er én i nærheden af dig, hvor du kan hjælpe frivilligt et par timer om ugen med dine digitale kompetencer?
Har du lyst til at hjælpe eller bare shoppe lidt genbrug med god samvittighed, så kig forbi rodekorsgenbrug.dk.
Du er meget velkommen til at connecte med mig på LinkedIn, og så skal du huske at læse med i næste uge, hvor en ny sommerferievikar tager over her i nyhedsbrevet.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
(vikarerne for) Team Texta