Mail #146 (B2B): Virksomhedssider på LinkedIn
Hej med dig
Sommersolen skinner ind ad kontorvinduet, mens du scroller ned over din LinkedIn-virksomhedsside, hvor det seneste opslag fortæller, at I holder lukket hen over julen. Og det prikker lidt (meget) til din marketingsamvittighed.
Men du overvejer også om siden overhovedet er din dårlige samvittighed værd, fordi er det ikke noget med at organiske opslag fra virksomheder fylder minimalt i LinkedIn-feedet? Og derfor slet ikke får nok rækkevidde ift. den tid du bruger på at lave indhold til den?
Og jo.
Det er rigtigt.
Eller i hvert fald dele af det 😉
Ikke så kedelige og døde, som de lyder
Fordi udnytter du ikke herlighederne ved din LinkedIn-virksomhedsside, misser du også en gylden chance for at skille dig ud – og det uanset reach på dine opslag.
Hej – jeg hedder Charlotte og er marketing manager hos konsulent- og økonomistyringsvirksomheden PENAW. Vi hjælper SMV’er med at skabe fundament i deres økonomistyring på baggrund af bl.a. digitalisering, så ejerledere har de bedste forudsætninger til at skabe mere succes i deres forretning.
Jeg har 9+ års erfaring med marketing, alle årene i B2B (med lidt B2C on the side), i brancher der spænder fra kæledyrsfoder til økonomistyring.
Og ovenstående indvendinger er nogen, jeg støder ind i gang på gang, hvorfor virksomhedssider på LinkedIn er blevet en mine marketingkæpheste 🙈
Mange nedprioriterer nemlig den stakkels virksomhedsside, fordi det føles som om LinkedIn saboterer dem med et lavt reach sammenlignet med de personlige profiler. Siderne har derfor fået et semi-dårligt ry som spild af tid, fordi man netop ser sig blind på det lave reach.
Men det er synd og fyldt af spildte muligheder, synes jeg – også selvom jeg er enig; det ville være fantastisk, hvis opslag fra virksomhedssider klarede sig lige så godt som de personlige opslag.
Det sker nok aldrig, men det som ikke ændrer sig er, at din LinkedIn-virksomhedsside er en destination for dine potentielle kunder ligesom din hjemmeside er.
Men hvor din hjemmeside er forholdsvis statisk, er din LinkedIn-side alt andet. Det er en levende bank af vidensdeling, behind the scenes og nyheder alt sammen krydret med personlighed.
Det er altså indholdet det kommer an på, og ikke rækkevidden – så please, se dig ikke blind på den, (yes, det er svært, jeg struggler også med det 😅), men se din virksomhedsside som:
➡️ destinationen du kan lede leads til for at lære din virksomhed bedre at kende.
➡️ en vidensbank, der samler alt dit ekspertguf, der hjælper din målgruppe.
➡️ stedet der gør din virksomhed personlig.
Alle tre er med til at skille din virksomhed ud, men specielt det sidste punkt er vigtigt, fordi vi mennesker køber af mennesker og ikke af virksomheder – og det er altså her din virksomhedsside er en gylden mulighed.
(Ja, det lyder modsigende, men bear with me 🙈)
Fordi tør du invitere dine potentielle kunder helt ind i din virksomheds verden og introducere dem til menneskerne i virksomheden igennem indhold, der giver indblik, personlighed og værdi, lærer dine kunder dig at kende udover dit logo.
Og det er lige præcis det din virksomhedsside er genial til; at, som brandingkongerne Nik & Jay siger, træde ud af logoet og tænke progressivt. Det her det bliver tydeligt for dine potentielle kunder, hvorfor de skal vælge dig.
Virksomhedssiden på LinkedIn er altså langt fra død, tværtimod, men den kræver kærlighed, tid og en strategi som du justerer, tester og eksekverer på – jeg lover det er lettere end det lyder 😉
Har du lyst til at se eksempler på indhold, er du meget velkommen til at kigge med ovre på PENAW’s LinkedIn-side. Du er også meget velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål, kommentarer eller andet – du finder mig på LinkedIn her, hvor jeg også løbende deler viden, tips og synspunkter om B2B-marketing 😊
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
(vikarerne for) Team Texta