Mail #150 (B2C): Er GEO det nye SEO? Ja. Og nej.
Hej med dig
Du kan ikke have undgået at ligge mærke til det, hvis du har brugt mere end fem minutter på LinkedIn. SEO er endnu engang erklæret død og begravet. Nu skal du arbejde med Generative Experience Optimization. Altså GEO. Så smid alt det ud, du har brugt år på at lære og huske, for nu er alt vendt på hovedet.
Eller hvad?
Njaeh. Egentlig ikke. Og heldigvis for det. Langt henad vejen er det mange af de samme ting og principper, som GEO bygger på. Og selvom at det unægteligt går den vej, at vi i højere grad bruger chatbots og AI til at søge/finde, er antallet af søgninger på Google stadig markant højere end brugen af ChatGPT mv.
Men hvad kan du så gøre for at favne og arbejde med GEO? Og hvad er forskellene og lighederne, når det kommer til stykket? Vi kigger i den her udgave af #RespektForDinIndbakke lidt nærmere på, hvad du kan og skal gøre, hvis du gerne vil gøre dit site mere attraktivt for de kære AI-modeller.
SEO/GEO: Same-same, but different
Lad os starte med at slå det helt, helt fast: Ja, GEO kommer til at påvirke og byde på nogle nye indsatser og ting, du skal huske, som er anderledes fra det, du har fået at vide eller arbejdet med ift. SEO. Nogle ting bliver vigtigere, andre bliver mindre vigtigt, og noget er nu overflødigt.
Men – og det er et stort “men” – langt henad vejen er det mange af de samme strenge, du skal spille på. Det er det gode indhold. Det er links fra eksterne, troværdige websites til dit site. Og det er troværdighed og autoritet som afsender. Her er der ikke ret meget nyt under solen.
Så hvad skal du så skrive dig bag øret, når du arbejder med GEO? Vi har samlet 10 pointers her, som er gode at have styr på, når du laver content, bygger om/nyt på dit website eller andet, som skal få ChatGPT til at anbefale dig:
- Brug lister, tabeller, citatbokse og andre former for måde at pakke indhold ind/strukturere indhold. Det gør det nemmere for AI at læse og opsummere tungt indhold.
- Tænk og brug aktive ord (“husk”, “gør”, “undgå” osv.), når det giver mening; det hjælper både dine brugere og AI med at forstå, hvilke dele af dit indhold der er særligt vigtigt.
- Prioritér intern linkbuilding på dit website – både “op” og “ned” i dit URL-hierarki, men også til sideordnet indhold.
- Husk at bruge trust-links/kildelinks til troværdige sites, som kan bakke påstande eller anbefalinger op – fx ministerier, styrelser eller branchesites
- Opbyg forfatter- og afsendersider på dit indhold. Troværdighed og autoritet er ekstremt vigtigt, så har du en særlig faglighed bag dig, er det med at skilte med den og gøre den tydelig.
- Pak dit indhold ind via struktureret indhold/Schema – fx “Article” eller Question/Answer. Det har altid været en god idé. Også nu.
- Byg Social-links; tidligere har links fra sites som Reddit ikke betydet ret meget i SEO-regi, men AI trækker i høj grad fra Social og fra brugerdrevne-sites, så det kan godt at blive nævnt og henvist til herfra.
- Opdater løbende dit indhold, når der sker noget nyt. Content freshness har altid været vigtigt, men det er endnu vigtigere i GEO-regi.
Forhåbentligt ringer meget af det en klokke ift. det, du allerede gør og har gjort historisk ift. “oldschool” SEO. Så bare rolig: Du skal ikke til at glemme alt, hvad du har brugt hele eller dele af din karriere på at lære. Endnu i hvert fald.
Vil du dykke mere ned i SEO/GEO-forskellene og lighederne, så har Search Engine Land lavet en rigtig, rigtig fin artikel, som du kan finde ved at klikke her. Den kommer godt omkring stort og småt i den nye disciplin.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
Team Texta