Mail #5 (B2B) | Holder du egentlig øje med dit kæreste eje?
Hej igen
Holder du øje med, hvordan dit brand udvikler sig, og om det går den rigtige vej med antallet af brandsøgninger?
Hvis ja: Stærkt. Så er den her mail ikke for dig 😉
Hvis nej/måske/njaeh: Så læs lige med her 👇🏼
Brandsøgninger kan nemlig være en god indikator på, om det marketingarbejde, som du laver, giver genklang hos dine kunder.
En af de mest sporbare resultater fra arbejdet med demand generation og preference building (altså marketing målrettet den øverste del af top funnel og endda pre-funnel) er nemlig en vækst i antallet af brandede søgninger. Altså hvor mange, der søger efter dig og din virksomhed.
Her er der lidt forskellige værktøjer, som du kan kaste dig over for at få et fingerpraj om, hvilken vej vinden blæser:
- Search: Ahrefs, Google Search Console, Google Ads og Google Trends. Her kan du smide dit brand ind og følge med i udviklingen i brandsøgninger – både primære brandsøgninger og sekundære.
- Social: På LinkedIn kan du både se “Visninger i søgninger” og “Sidevisninger”, som kan give dig en grundlæggende indsigt i, hvor eksponeret dit brand og din virksomhedsside er på LinkedIn.
- Øvrige: Du kan også se på “Direct” i Google Analytics, som kan være en underliggende indikation på din brand-performance, men ikke alene kan tilskrives arbejdet med dit brand.
Vi holder selv et vågent øje med, om flere søger efter vores brand, og vi bruger flere kilder i vurderingen af, hvilken vej vinden blæser:
Hvordan du skal arbejde med at få flere til at søge efter dit brand, kommer vi ind på i en senere mail. I denne omgang vil vi dog kaste nogle anbefalinger i din retning, hvis du skal til at analysere på din brand-performance:
- Husk at tage højde for naturlige udsving i søgninger og efterspørgsel – fx ifm. ferier, lavsæson i din niche/category, den relative udvikling i interessen for din branche mv.
- Benchmark både mod dig selv og dine konkurrenter for at se, om din performance er bedre eller dårligere end sammenlignelige målepunkter.
- Frasorter eventuelle outlier events – fx hvis du har kørt en tung brand-kampagne eller har fået PR, hvor der ikke er tale om en permanent produkt- og brandinteresse.
- Undersøg også sekundære og tertiære brandsøgninger, der ikke går direkte på dit brand, men variationer eller eksempelvis “brand+produkt” eller “brand+geografi”.
- Brug brand-searches og eksponering som et af flere elementer i dit arbejde med at evaluere på demand generation og brand-indsatser.
Vi forventer at se nærmere på, hvordan du bygger et stærkt brand-fundament og en præference hos dine potentielle kunder om et par uger. Følg derfor gerne med 🙌🏼