Hej med dig

I dag skal vi snakke lidt om transaktionelle mails. Lad mig starte med at kridte banen op og forklare, hvad dagens emne rent faktisk går ud på.

Du arbejder højst sandsynligt allerede med transaktionelle mails såsom:

  1. “Tak, for din ordre”
  2. “Ordrebekræftelse”
  3. “Vi har afsendt din ordre”
  4. “Vi har desværre ikke din vare på lager”
  5. “Vi har leveret din ordre”.

Du ved, alle de mails, der bliver sendt i forlængelse af, at en kunde har handlet hos dig. De mails, der nok får allermest opmærksomhed, og som har åbningsrater, man kun kunne drømme om på almindelige kampagnemails 🙃

Langt de fleste vælger mere eller mindre ubevidst at lade deres CMS håndtere og udsende transaktionelle mails. Og det giver jo egentlig god nok mening – i hvert fald til en start, hvor fokus er på at skaffe omsætning og salg. Men når du når en vis størrelse, er det oplagt at overveje, om de fortsat skal ligge i dit CMS, eller om du skal flytte det til din ESP.

Lad os lige kigge på fordele og ulemper ved hhv. CMS og ESP.

Vi starter med dit CMS, som højst sandsynligt er der, dine transaktionelle mails ligger i dag …

Du skal have dine transaktionelle mails i dit CMS, hvis:

  • Det skal være nemt og “standard” – der er allerede opsat funktionalitet, som er plug and play.
  • Du vil have den billige løsning. Det koster dig ikke rigtig noget at sætte op, og det helt grundlæggende er hurtigt at tilpasse.
  • Du skal have et administrativt overblik – mange bruger helt eller delvist data fra deres CMS til at holde et overblik over omsætning, returvarer, profit mv., og her kan det være rart at have den funktionalitet i dit CMS.
  • Du vil være helt sikker på en god deliverability – typisk kan CMS’et bidrage til en lidt højere deliverability.
  • Du har integrationer til fragtsystemer, WMS el.lign., hvor dine transaktionelle mails trækker eller sender data til/fra.

Du skal have dine transaktionelle mails i din ESP, hvis:

  • Du vil have mulighed for at tilpasse og designe dine transaktionelle mails i højere grad end det, der er muligt i dit CMS.
  • Du gerne vil have samlet alle dine marketingmails ét sted. Der kan ligge en stor marketingmæssig værdi i dine transaktionelle mails, særligt ift. op- og mersalg.
  • Du har brug for et større indblik i åbnings- og klikrater samt andet engagement data.
  • Du ønsker at splitteste forskellige budskaber – både ift. deliverability, men også performance.
  • Der ligger en værdi i at kunne trække mere custom data ind fra andet marketingsoftware, du bruger.

Der er ikke noget rigtigt og forkert.

I det store hele handler det om dit konkrete setup, og hvor meget du vil arbejde med dine transaktionelle mails og tænker dem ind i din øvrige kunderejse 👇🏼

Vi ser, at langt de fleste større setupper vælger gradvist at flytte alle eller nogle af deres mails fra CMS til ESP for at få de fordele, der ligger i at kunne customize mere.

Beslutningen afhænger selvfølgelig også af dit CMS, og hvad der kan lade sig gøre helt eller delvist at flytte. Alting er lidt nemmere i nogle af de store som Shopify, Magento mv.

Hvis du vil se nogle konkrete eksempler på mails fra begge modeller, må du lige prikke til mig. Så må jeg lige grave i gemmerne efter guld 😉

Hej så længe.

Udgivet
Bliv ringet op