Med den digitalisering, vi har set de seneste 20 år, er der sket et kæmpe boom af indhold på nettet. Faktisk estimeres det, at svimlende 2,5 kvintillioner bytes data (ja, du læste rigtigt) blev skabt hver eneste dag i 2018, og dette tal forventes kun at vokse.

Samme undersøgelse fra 2018 viste, at der i 2020 gennemsnitligt vil blive skabt 1,7 MB data pr. person hvert eneste sekund. Det er bl.a. en af grundene til, at mange i dag taler om, hvorvidt det stadig er vigtigt at skabe unikt indhold til sine onlinemedier. For det er der uden tvivl rigtig meget af allerede.

Kilde: DOMO

Særligt de seneste ti år har deling af indhold på nettet været drivkraften bag mange sociale platforme. Heriblandt nogle af de største som Facebook, Instagram og LinkedIn, og her er det langtfra alt indhold, som er originalt.

Delingen af andres indhold kaldes for content curation eller på godt dansk kurateret indhold. Det er en relativt ny trend i den danske marketingverden, som startede med at få opmærksomhed for blot et par år siden.

Konceptet har de seneste par år fået mere og mere opmærksomhed. Mange marketingeksperter er endda begyndt at få øjnene op for værdien i at implementere content curation som en del af en større marketingstrategi.

Med dette blogindlæg stiller vi derfor skarpt på content curation-verdenen. Vi hjælper dig med at finde hoved og hale i, hvad begrebet dækker over, hvordan man bruger det både som privatperson og virksomhed, samt hvordan det kan skabe værdi for dig.

Ikke mere snak om den digitale tidsalder. Lad os komme i gang!

Hvad er content curation?

Content curation betyder kort fortalt, at man deler andres indhold – i modsætning til sit eget unikke indhold. Som en bruger af content curation lokaliserer du indhold, som du mener, vil skabe værdi for din udvalgte målgruppe.

Du deler det eksisterende indhold på en ny måde eller lader det indgå i nye sammenhænge for at skabe en oplevelse og en værdi for målgruppen.

Når du deler andres indhold, kan det indebære alt fra blogindlæg og debatindlæg til videoer, artikler og meget andet. Ved at distribuere relevant indhold med jævne mellemrum vil du med tiden opbygge et tillidsforhold til din målgruppe, som kommer specifikt til dig for at læse indhold, du finder værdifuldt.

Inden for content marketing-disciplinen handler det som regel om at skabe sit eget unikke kvalitetsindhold, som man deler med sin målgruppe.

Content curation ses derfor af nogle som et strategisk modstykke til den klassiske content marketing-disciplin, hvor det netop handler om ikke at skabe mere indhold, men i stedet dele det, som andre allerede har skabt.

Er du interesseret i at vide mere om content marketing, inden du læser videre, er Content marketing-biblens 10 bud et rigtig godt sted at starte.

Nogle gange vil du også høre idéen bag content curation omtalt som deling af tredjepartsindhold. Et begreb, som efterhånden har været omdiskuteret i en rum tid. For det er ikke alle, som mener, at det skaber værdi at dele andres indhold.

Mange er ligefrem bange for at dele materiale, som ikke er deres eget. Det er ofte, fordi det kan føles som at tage æren for noget, man ikke selv har lavet.

Det er dog en tanke, som du bør skubbe langt væk. Rigtig mange bliver faktisk glade og stolte, når de ser, at du har fundet værdi i deres indhold. Det er bare rigtig vigtigt, at du husker at kreditere den oprindelige ejer af indholdet, så det ikke bliver set som dit eget.

Hvordan fungerer content curation?

Content curation sker hele tiden, både i vores privatliv og arbejdsliv. Vi tænker bare ikke altid over det. Content curation er f.eks., når du:

  • finder et link på Politikens netavis og deler det på din LinkedIn-profil
  • laver en topti over årets bedste blogindlæg om SEO og deler det med dine kunder
  • finder en nyhed, laver et resumé af artiklen og deler det på din blog
  • bliver tagget i et oplæg af en kunde, hvor du efterfølgende deler oplægget.

I dag taler vi ofte om digital content curation, men begrebet ”kuratering” og disciplinen bag er i sin latinske bøjning ”curator” blevet brugt i mere end 100 år.

Tager vi et skridt tilbage i tiden og går analogt til begrebet, så er museer de første steder, man så indholdskuratering. Hvordan? Jo, hør engang.

Analog content curation: museer

Et museums fornemmeste opgave er at samle den bedste kunst inden for en specifik genre med det formål at fremvise kunsten til målgruppen. Museets kurerer bruger meget tid og mange ressourcer på at indsamle noget at den smukkeste kunst i verden for at fremvise den til en specifik målgruppe.

På et museum har de selvfølgelig ikke skabt kunsten. De har blot indsamlet den for at præsentere den i en ny sammenhæng og dermed skabe værdifulde udstillinger – altså content curation.

Okay, men mange af de mest anerkendte museer har også haft et par hundrede år til at opnå en vis status i samfundet.

Det er selvsagt ikke er helt så ligetil at nå dertil med et par delinger på din virksomheds digitale profil. Men hvis du lægger den korrekte strategi og bruger den tid, det kræver, så kan du opnå rigtig meget ved at dele andres indhold.

Digital content curation: Pinterest

Et nyere eksempel på content curation er platformen Pinterest. På Pinterest kan man distribuere og videreformidle information til et bestemt publikum eller målgruppe via ”Pinboards”. Ergo bliver man her en content curator.

De fleste brugere af Pinterest er på platformen enten for at hente og dele viden eller for at finde inspiration i andres boards. Er du en af dem, som deler flittigt ud af pins, du har fundet andre steder, så er du altså i gang med content curation.

Kuratorfunktionen er således ikke længere forbeholdt dem, som arbejder på et museum. En content curator kan udvides til at omfatte alle de virksomheder, organisationer, privatpersoner med mere, som interagerer med og deler indhold.

På de sociale medier er vi i bund grund allesammen content curatorere, når vi liker og deler andres indhold.

Det var lidt om begrebet content curation, men det spændende kommer nu. Læser du videre i indlægget her, går vi nemlig mere i dybden med, hvordan du selv kan inkorporere content curation i din marketingstrategi – og nå dine mål med det.

Hvad er en content curators opgave?

Din fornemmeste opgave som content curator er at lokalisere, filtrere, udvælge og dele indhold, som du mener, skaber værdi for din målgruppe. Med det indhold, der findes på nettet i dag, behøver du nemlig ikke at opfinde den dybe tallerken, hver gang du ønsker at sige noget.

Vi oplever, at flere er bange for at dele andres indhold, fordi det føles som at ”snyde” målgruppen ved at spille klog på baggrund af andres arbejde. Det er en ærgerlig måde at se content curation på.

Der, hvor du skaber værdi som en dygtig content curator, er netop ikke i udviklingen af indholdet. Det er i stedet i din evne til at filtrere for dine brugere, så de kun behøver tage stilling til det, som du allerede har vurderet som kvalitetsindhold. Det er her, du skaber værdi.

Gør du dit job som content curator rigtig godt, så kan du endda ende med at blive en såkaldt thought leader inden for dit felt. Her er du brugernes ultimative go-to, når de gerne vil finde viden inden for det felt, som du agerer ekspert inden for.

Både virksomheder og privatpersoner kan være content curatorere

Et populært eksempel på moderne content curatorere er bloggere og influencere. Særligt unge piger spejler sig i dag meget i influencerne og det indhold, de deler.

Når du som privatperson pludselig har muligheden for at agere content curator, er det vigtigt, at du tænker dig om. Det indhold, vi deler, afspejler vores synspunkter, hvorfor det er vigtigt at overveje, hvad det er, vi deler, og hvordan.

Det samme gør sig gældende som virksomhed. Det er vigtigt, at man overvejer, hvordan man deler og kommunikerer sit indhold.

Som content curator er det din opgave at filtrere den information, som findes derude, inden for dit specifikke fagområde. Du skal kunne sætte dig i din målgruppes sted og forudse, hvilken information de finder værdi i at læse.

Din evne til at registrere og udvælge det, som giver mest værdi, gør dig således til en succesfuld content curator.

Kort fortalt er din opgave som content curator at:

  • identificere
  • organisere
  • dele indhold med din udvalgte målgruppe.

Når du filtrerer indholdet, forhindrer du også information overload. Du hjælper målgruppen med at undgå at bruge unødig tid på at læse et hav af ligegyldige artikler. Og de vil helt sikkert takke dig for det.

Fordele ved at implementere content curation i din marketingstrategi

Ser vi på den danske marketingverden, er Wizzi et fremragende eksempel på en side, som mestrer content curation med succes. Wizzi er en content curation-blog, der hver måned deler en liste med de ti bedste danske artikler om online marketing.

De bruger tid på at scanne nettet for blogindlæg, podcasts, videoer med mere for at finde det indhold, som giver allermest værdi for sidens målgruppe. Det er noget, som brugerne sætter pris på i en travl hverdag.

Det lyder måske som lidt af et tidsspilde, for hvad får Wizzi selv ud af alt det arbejde, der ligger bag sådan en succes? Herunder kan du se fire af de største fordele ved at bruge content curation.

#1 Spar tid, og sæt dagsordenen

Jovist, det tager lang tid at surfe nettet tyndt for at finde det bedste indhold, men det tager som regel ikke så lang tid, som det gør at skabe unikt kvalitetsindhold. Desuden kan du være så heldig, at indholdsejerens status også smitter lidt af på dig, når du deler indholdet.

Selvom du ikke selv har skrevet indholdet, vil du fremstå som ekspert inden for dit givne felt, fordi du formår at finde det bedste indhold inden for området. Brugerne vil altså begynde at gå til dig, fordi de ved, at det er her, det bedste indhold er, og tilmed får de det hele serveret på et sølvfad.

Er du en rigtig dygtig content curator, kan du endda være med til at sætte dagsordenen for, hvad der har relevans lige nu. Det kræver dog, at du formår at lave en skarp marketingstrategi, hvor content curation ofte kun vil være en del af denne.

#2 Hent nye leads

Selvom content curation kan virke tidskrævende, så kan der faktisk også være en økonomisk gevinst at hente her. Har du eksempelvis en virksomhed, der arbejder med online markedsføring, så vil en status som ekspert på området kunne føre til nye leads.

Har du ligesom Wizzi en side kun baseret på delt indhold, er der også mulighed for, at siden bliver så stor, at du kan have reklamer på siden. Det kræver dog, at du skaber så meget værdi for dine brugere, at de vil se gennem fingrene med reklamer.

#3 Kommuniker dit budskab mere subtilt

Content curation-processen kan også ske i omvendt rækkefølge. Her er det brugerne, som agerer content curatorere ved at dele dit eller din virksomheds indhold. Det giver virksomhederne mulighed for at kommunikere indirekte og på en meget mere subtil måde.

Tag Instagram som et eksempel. Arbejder du for en stor virksomhed, kan du være så heldig, at brugerne har lyst til at dele billeder af dit produkt og endda bruge #ditbrand.

Det kan også være, de har læst jeres blogindlæg eller whitepaper og fundet det så nyttigt, at de deler det med deres egne venner og følgere. Når brugerne deler den slags indhold, bliver de en slags miniambassadører, og det er langt mere autentisk, end når virksomheden selv gør det.

Den type indhold kan have en utrolig stor effekt på andre brugeres opfattelse af et brand. Det inddrager desuden brugeren og kan åbne op for en dialog med en målgruppe, som ellers ikke var til at nå.

#4 En naturlig måde at holde sig opdateret på

Til sidst skal det nævnes, at mange virksomheder, som arbejder med content curation, også ser det som en rigtig god mulighed for selv at holde sig opdateret på, hvad der sker i deres branche.

Når du scanner den digitale verden for relevant indhold, som du kan dele med din målgruppe, så får du automatisk et langt bedre billede af, hvad der sker inden for feltet. Det giver dig den såkaldte finger på pulsen.

Nu kender du nogle af de mange fordele ved at benytte sig af content curation, så er det blot at komme i gang!

Sådan kommer du og din virksomhed i gang med content curation

Content curation er effektivt og relativt let at komme i gang med. For at komme i gang skal du groft sagt igennem følgende fire trin:

  1. Find din målgruppe.
  2. Lokaliser relevant indhold.
  3. Filtrer, og organiser indholdet.
  4. Del dit udvalgte indhold.

#1 Find din målgruppe

Som med alle andre marketingstrategier er det vigtigt, at du starter med at definere din målgruppe. Så kan du vurdere, hvilken type indhold der skaber værdi for dem, samt hvilket medie du bedst kan bruge til at nå dem med.

#2 Lokalisér relevant indhold

Dernæst skal du i gang med at finde indhold, som er relevant for målgruppen. Her gælder det i starten om at indsamle så meget som muligt. Hvis du vil agere ekspert på et område, må der ikke gå noget forbi din næse.

Om end det kan virke tidskrævende, så er onlinemedier et godt sted at starte med at finde indhold, da de kan finde på at skrive om emner, der berører din branche eller dit fagområde.

Det kan både være store medier som DR eller Berlingske, men det kan også være branchespecifikke medier. Derudover er det også en god idé regelmæssigt at monitorere internettet, f.eks. når dit brand eller dit fagområde nævnes.

#3 Filtrér indholdet

Når du har indhentet alt det indhold, du forestiller dig kunne være relevant, er du kommet til filtreringsdelen. Det er nu dit job som content curator og ekspert at sortere i indholdet og vurdere, hvad der vil skabe absolut mest værdi for dine brugere.

Dette er et ekstremt vigtigt trin, hvis du vil sikre dig succes som content curator og skabe en langsigtet relation til dine brugere.

#4 Del indholdet

Når du har været igennem denne proces og filtreret dit indhold, deler du det på din udvalgte platform. Nogle finder størst værdi i blot at dele indholdet, mens andre knytter kommentarer og meninger til det, de deler.

I nogle tilfælde kan du også bede dine brugere om selv at kommentere på indholdet og komme med input for på den måde at inddrage målgruppen og skabe en dialog.

Gør det lettere med de rette værktøjer

Der findes en lang række hjemmesider og værktøjer, som kan hjælpe dig med at gøre denne proces lettere og til dels automatiseret. Herunder får du tre bud, som kan hjælpe dig med at kickstarte din content curation-strategi.

  1. Paper.li er en gratis tjeneste, som analyserer sig frem til relevante historier ved hjælp af semantisk SEO, maskinlæring og social signal-spotting. Der er en del begrænsninger på platformen, men den egner sig godt til dig, som aldrig har prøvet kræfter med content curation før. Paper.li taler desuden sammen med en masse andre platforme såsom Twitter og LinkedIn og gør det endnu lettere at dele indhold.
  2. Scoop.it er ligeledes en visuel publiceringsplatform, men her designer du i stedet din egen digitale platform, nærmest som en netavis, hvor du kan dele dit indhold.
  3. Er du ude efter en platform, som kan endnu mere, findes der programmer som Curata. Det er en mere avanceret software. Curata kan bl.a. kan være nyttig, hvis der er flere personer involveret i en opgave. Programmet bruger maskinlæring til at finde relevante nyheder til dig, og derudover kan du både organisere og dele dit indhold i programmet.

Ovenstående tre platforme er blot et meget lille udsnit af de programmer på markedet, som kan hjælpe dig med at skyde din content curation-strategi i gang.

Hvor meget sekundært content skal man så dele?

Hvor meget kurateret indhold du skal dele, kommer helt an på, hvad dit overordnede formål med strategien er. For en hjemmeside som Wizzi er det helt naturligt, at 100 % af deres indhold er kurateret, da det netop er en opsummering af alle relevante blogindlæg, som er sidens formål.

Arbejder du i stedet for en virksomhed, der ønsker at benytte content curation som en del af indholdsstrategien på sociale medier, skal 100 % af indholdet naturligvis ikke være kurateret.

Går du efter at trække trafik til dine egne sider, så går det heller ikke, at alt dit indhold er skabt af andre.

Som udgangspunkt skal du på baggrund af dit mål samt den definerede målgruppe vurdere, hvor meget du kan tillade dig at dele af andres indhold, og hvor meget unikt indhold der skal være. En god måde at starte denne vurdering på er ved hjælp af indholdstrekanten.

Som indholdstrekanten viser, skal du som udgangspunkt dele en tredjedel af eget indhold, en tredjedel af eget nyt indhold og en tredjedel af andres indhold (kurateret indhold).

Kilde: Astrid Haug

Der er selvfølgelig ikke en samlet løsning til alle, men er du eller din virksomheds online tilstedeværelse relativt ny, så er denne fordeling af indhold god at tage udgangspunkt i.

Når du har prøvet det af i lidt tid, vil du hurtigt kunne tilpasse dit indhold, alt efter hvad målgruppen synes bedst om og finder mest værdi i.

Regler og begrænsninger for content curation

Når du arbejder med content curation, er der en del regler, du skal være opmærksom på. Overordnet set skal du huske, at du aldrig må bryde den danske lov om ophavsret. Derudover har de sociale medieplatforme også deres egne regler for deling af indhold, som det er værd at holde sig opdateret på.

Råd 1: Krediter altid ejeren af indholdet

En rigtig god regel er altid at huske at kreditere ejeren af det indhold, som du ønsker at dele. Uanset hvor indholdet er fundet, eller hvilke regler der ellers er for indholdet, så går du aldrig galt i byen med at kreditere ophavsmanden.

Råd 2: Del kun efter platformens egne regler

Som en tommelfingerregel er det en rigtig god idé at holde sig til de muligheder for deling, som siderne selv tilbyder.

Hvis du deler eller videresender et billede eller en video, som er uploadet ulovligt, risikerer du at være medvirkende til ophavsretskrænkelse. Hav derfor også altid afsenderens troværdighed for øje.

Råd 3: Del ikke på tværs af platforme uden tilladelse

Lad desuden være med at downloade et billede fra Instagram for så at dele det på en anden platform, hvis du ikke har fået skriftligt samtykke fra personen, som ejer billedet. Det er nemlig også ophavsretskrænkelse.

Eksempelvis er det ikke lovligt at tage et billede af en avisartikel og dele billedet med dine brugere.

Ophavsretsloven indeholder dog ingen specifikke regler for linking til eksempelvis hjemmesider eller artikler, og derfor er det som udgangspunkt lovligt at linke og dele indhold fra aviser såsom artikler eller blogindlæg.

Det er dog ifølge EU-domstolen ikke lovligt at linke til materiale på nettet, som giver en adgang, andre ikke har.

Råd 4: Følg altid den danske lov om ophavsret

Er du stadig i tvivl om, hvorvidt du må dele det indhold, du har fundet, på den måde, du ønsker, kan det være en god idé at læse den fulde lov om ophavsret – og vi anbefaler, at du altid spørger om lov, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du må dele andres materiale.

De fleste vil tage det som en stor kompliment, at du har fundet værdi i deres indhold og har ikke noget imod, at du deler det.

Råd 5: Hold øje med Creative Commons-licenser

I nogle tilfælde vil du opleve, at noget content er markeret med et Creative Commons-licens. Creative Commons blev grundlagt i 2001 og er en organisation, der tilbyder en række værktøjer, som gør det lettere helt eller delvist at lade andre dele indhold.

Der findes seks former for grundlicenser, hvor hver licens tillader, at du bruger indholdet på en bestemt måde uden at spørge om lov først. Uanset hvilken licens indholdet er markeret med, er det stadig et krav, at man altid skal kreditere ophavsmanden.

Kilde: Creative Commons Danmark

Er du i tvivl om, hvad en Creative Commons-licens indebærer, kan du tjekke det på Creative Commons’ danske hjemmeside.

Opsummering og gode råd om content curation

Har du læst hele vores blogindlæg, så skulle du ikke være i tvivl om, hvad content curation er og de mange fordele, der er at hente ved en god og gennemtænkt content curation-strategi. Er du en af de hurtige, der har skimmet sig igennem, så kommer her en opsummering af indlægget.

Hvad er content curation?

Content curation er i bund og grund deling af andres indhold. En content curator lokaliserer, filtrerer og deler indhold, som man mener, vil skabe værdi for målgruppen.

Hvorfor content curation?

  • Det er mindre tidskrævende end at skabe eget unikt indhold.
  • Er det god content curation, kan du få ekspertstatus inden for dit felt og være med til at sætte dagsordenen.
  • Har du en virksomhed, kan denne ekspertstatus øge dit salg.
  • Det giver dig nye muligheder for at kommunikere med din målgruppe.
  • Det er en naturlig måde at holde sig opdateret på branchens bevægelser.
  • Det gør det lettere at udgive indhold regelmæssigt, selv når der ikke er tid til at skabe unikt indhold.
  • Det skaber trafik til dine andre platforme.

Kom i gang med content curation…

Med disse fire trin er du hurtigt i gang med din egen content curation-strategi:

  1. Find din målgruppe.
  2. Lokaliser relevant indhold.
  3. Filtrer, og organiser indholdet.
  4. Del dit udvalgte indhold.

Vi anbefaler desuden, at du starter med at tage udgangspunkt i indholdstrekanten og deler en tredjedel af eget eksisterende indhold, en tredjedel af eget nyt indhold og en tredjedel af andres indhold. Tilpas løbende alt efter målgruppens respons.

Tips til din content curation-strategi

Du har nu lært, hvad der er værd at vide for at kunne udvikle din egen content curation-strategi. Er du allerede i gang med at planlægge din strategi, så hav altid disse fire tips i baghovedet. Så kan det ikke gå helt galt.

Udgivet
Bliv ringet op