Arbejder du med content marketing – eller bare kommunikation og marketing i det hele taget?

Så har du helt sikkert hørt udtrykket content plan. Sådan en plan, eller oversigt, er nemlig et vigtigt og meget brugbart værktøj at have i sin marketing-redskabskasse. Alligevel er der overraskende mange marketingfolk, som ikke arbejder ud fra en content plan.

Er du en af dem? Og irriterer det dig ofte, at du endnu ikke er kommet i gang? Så er du landet det rigtige sted.

Hos TEXTA har vi nemlig udarbejdet hele tre forskellige content plan-skabeloner, som du kvit og frit kan downloade nederst i indlægget her. Et par klik, og så er du i gang med at udfylde din nye, overskuelige content plan.

OBS: Sådan henter du vores gratis content plan-skabeloner

Du kan ikke redigere i vores content plan-skabeloner. I stedet skal du lave din egen version ved at vælge ”Fil” og klikke på ”Lav en kopi” inde i Google Sheet. Se også screenshots og skærmoptagelsen af fremgangsmåden nedenfor.

Step 1: Vælg den content plan-skabelon, du er interesseret i.

Vælg den content plan-skabelon, du er interesseret i.

Step 2: Klik på "Fil".

Klik på

Step 3: Klik på "Lav en kopi".

Klik på

Step 4: Tryk på knappen "Lav en kopi".

Tryk på knappen

Er du ikke helt med på, hvad en content plan-skabelon er?

… så bør du læse med i dette afsnit, hvor vi træder et skridt tilbage og svarer på, hvad en content plan – også kaldet en content kalender eller et content årshjul – egentlig er.

Har du allerede helt styr på denne del, men mangler du blot den perfekte skabelon, kan du bare springe videre til næste afsnit, hvor vi kommer med tre bud på en content plan-skabelon, som vi selv bruger i praksis.

Begrebet content plan forklarer egentlig ret godt sig selv: Det er en plan for dit content – dit indhold. Helt konkret manifesterer den sig som regel som et dokument, et excel-ark eller et google sheet, der hjælper dig med at holde styr på, hvilket indhold du eller din afdeling skal producere, hvor og hvornår I skal publicere indholdet, og hvem der er ansvarlig for det.

Din content plan skal altid være en forlængelse af din marketingstrategi, og den er således din højre hånd, når det kommer til at strukturere hverdagen som marketingmedarbejder.

Vil du gerne blive helt skarp på, hvad en content plan er, og hvorfor du bør have en i din afdeling? Så hold lige en pause i indlægget her, og start med at læse vores andet blogindlæg, der netop tager dig igennem alt om den gode content plan.

Tre content planer til tre behov

Der er ikke to virksomheder, som er helt ens. Derfor skal en content plan-skabelon naturligvis også tilpasses til dig, dit team og din virksomheds behov.

Det er særligt vigtigt, at du sikrer dig, at alle kanaler er tænkt ind i planen, så du ikke spilder dine content-kræfter ved eksempelvis at glemme markedsføringen af din e-bog i nyhedsbrevet.

En platform som LinkedIn har også fået en enorm betydning for særligt B2B-virksomheder, og derfor er årets content-plan også udstyret med et felt særligt dedikeret til LinkedIn-strategien.

Der er tre forskellige skabeloner, som du frit kan downloade og redigere i, så de passer til lige præcis til dit behov. Alle tre skabeloner er lavet i Google Sheets, så flere personer i samme team har mulighed for at tilgå, tilføje og ændre i planen.

Før du går i gang med at ændre i skabelonerne, skal du dog lige lave din egen version ved at vælge ”Fil” og klikke på ”Lav en kopi”. Så er du good to go.

Herunder gennemgår jeg kort hver skabelon, og hvordan den kan bruges.

Content plan 1 (årshjul med dato)

Den første content plan-skabelon er den mest detaljerige af de tre planer, vi arbejder med.

Denne type af content plan template kan næsten bedre beskrives som et marketing-årshjul eller en content-kalender, da den er opstillet i samme stil som netop en kalender.

Her har du en blok til hver eneste dag på året og til hver eneste type af indhold, som du og dit team arbejder med. Denne skabelon er derfor et rigtig godt udgangspunkt for virksomheder, hvor I er
flere om at producere og publicere indhold.

Content plan 2 (kvartalsplan med måneder)

Her har du en content plan-skabelon, der er særligt målrettet B2B-virksomheden, der gerne vi have det store, overordnede overblik over alle inbound-aktiviteterne.

Der er taget forbehold for, at man i en større B2B-virksomhed har brug for at udnytte en række kanaler, når indhold skal publiceres. Ofte sidder man også få i et marketingteam, og her er planen
praktisk til at vise en øvrig ledelse, hvad planen er – helt ned i alle leddene.

Mange af mine kolleger hos TEXTA bruger den her type af content plan-skabelon, når de skal planlægge flere kvartaler frem ad gangen. Her får du nemlig et let overblik over den eller de kampagner, som skal køre en given måned, samt hvilket content der skal skrives uge for uge. Det er særligt vigtigt for B2B-virksomheder, der ofte ser en markant længere købsrejse hos kunderne, end når vi taler om e-commercere, og derfor er det vigtigt, at marketingaktiviteterne har en lang løbetid.

Du får dog ikke det daglige overblik eller uddelegeringen af arbejdsopgaver i teamet, som det er tilfældet med skabelon 1. Til gengæld får du et langt hurtigere overblik over månedens vigtige tiltag, der ikke kræver en hel masse scrollen rundt i dokumentet.

Content plan 3 (oversigt)

Den tredje og sidste content plan-skabelon er både overordnet og fyldt med detaljer.

Øh, hvordan det?

Jo, skabelonen her er ikke delt op i dage, måneder eller uger, og deadlinen behøver ikke stå udfyldt – derfor overordnet.

Til gengæld er content-plan 3 meget detaljerig i uddybningen af de enkelte stykker content. Her har du både mulighed for at notere, hvem det specifikke stykke content er henvendt til, samt tilføje
uddybende kommentarer til den enkelte opgave.

Det er smart, hvis du sidder som marketingkoordinator og skal uddelegere opgaverne rundt til andre i eller uden for dit team, som derfor hurtigt kan afkode, hvad opgaven går ud på.

Hvilken content plan-skabelon skal du bruge?

Det er et svar, som kun du – og eventuelt dit team – kan svare på.

Nogle foretrækker meget detaljerige skabeloner, mens andre gerne vil have planen serveret på så let og overskuelig en måde som muligt.

Derudover afhænger valget af content plan-skabelon også meget af, hvor mange mennesker I er omkring marketingopgaverne, samt hvor meget content I typisk producerer på en måned. Er I et stort team, som tilsammen producerer rigtig meget content til mange forskellige kanaler hver måned, er content plan-skabelon 1 måske det bedste valg for jer.

Sidder du derimod som ene person på marketingposten og har brug for at have det store overblik, vil content-plan 2 eller 3 måske være det bedste bud.

Er du en B2B virksomhed, som både kan lide overblik på mikro- og makroniveau, anbefaler vi, at du bruger skabelon 2 til det kvartalsmæssige overblik og skabelon 1 til planen på ugebasis. Denne løsning er ofte mere tidskrævende, men er I flere i teamet, der skal have et overblik og eksekvere, er tiden i starten af måneden eller kvartalet godt givet ud, da I efterfølgende har en plan, som alle kan løbe i samme retning efter.

Download din content plan-skabelon her

Herunder kan du downloade vores tre content plan-skabeloner.

For at komme i gang med at udfylde din egen content plan, skal du huske at lave en kopi af skabelonen ved at vælge “Fil” efterfulgt af “Opret en kopi” og gemme den nye version i dit eget drev. Når du har gjort det, har du din helt egen skabelon, som du kan redigere i lige så tosset, som du vil.

Få adgang til din content plan-skabelon her

Lav content plan, der rent faktisk skaber værdi

En tom content-plan hjælper dig næppe med at få postet lækkert content på de rigtige platforme og med regelmæssige mellemrum.

Det første skridt mod at stå med en overskuelig, brugbar og værdifuld content plan er at have styr på virksomhedens content marketing-strategi.

Har du brug for en sparringspartner på din content marketing-strategi, eller vil du gerne have en hånd til at udfylde din content-plan, så den giver mening og skaber værdi for dig? Don’t you worry! Mine kolleger og jeg står altid klar til at hjælpe.

Smid en besked i vores kontaktformular – så vender vi retur hurtigst muligt.

Udgivet
Bliv ringet op