Hvad er duplicate content, og hvordan undgår du det?

Hvad er duplicate content, og hvordan undgår du det?

Duplicate content er en kilde til bekymring for mange website-ejere. Bekymringen kommer ikke ud af det blå, da det kan være med til at forværre din SEO – og det er aldrig sød musik i en website-ejers ører.

Helt kort fortalt er duplicate content indhold, der er kopieret direkte fra flere steder på den samme hjemmeside eller hen over andre domæner.

Duplicate content kan være lidt tricky og er et meget teknisk emne, så hold tungen lige i munden, og følg med. I dette blogindlæg kommer vi nærmere ind på:

  • Hvordan duplicate content opstår.
  • Hvor du kan finde duplicate content.
  • Hvad du kan gøre ved det.

Hvad er duplicate content, og hvordan kan det påvirke din SEO?

Op til 30 %  af alt indhold på nettet er duplicate content, så der er god grund til at sætte dig en smule ind i, hvad det er, og hvordan du kan undgå det på dit website.

Duplicate content kan være direkte kopiering af tekst eller brug af indhold, der minder meget om hinanden. Det kan være med til at forvirre søgemaskinerne og har ingen værdi for de besøgende. Det er en ret dårlig kombination, når du gerne vil have en side, der spiller – både i forhold til SEO og dine besøgende.

Duplicate content og SEO går ofte hånd i hånd. Hvis du ikke kan finde ud af, hvorfor du ikke er synlig i søgemaskinerne, og har prøvet næsten alt, kan det være duplicate content, der er synderen.

For du kan ikke kæmpe om de gode placeringer på Google, hvis du har problemer med duplicate content. Og du vil selvfølgelig gerne have gode placeringer på Google, ikke?

Så er det vigtigt at finde ud af, hvorfor søgemaskinerne ikke kan lide duplicate content.

Der er primært to grunde til, at det kan forværre din SEO:

  1. Når der er flere versioner af det samme indhold, har søgemaskinerne svært ved at finde ud af, hvilket indhold, der skal vises i søgeresultatet. De mange versioner af det samme indhold er derfor i konkurrence med hinanden, hvilket gør, at de alle får en dårligere performance.
  2. Søgemaskiner som Google har svært ved at fastlægge de trust- og autoritetslinks, der hører til indholdet, fordi der linkes til flere forskellige sider med det samme indhold. Dette problem vil også blive uddybet længere nede i indlægget.

Søgemaskinernes formål er at gøre deres brugere glade – og ingen brugere gider at være på sider, der er næsten eller fuldstændigt ens. Hvis du søger efter noget på Google, vil du som bruger gerne møde forskellige sider, der kan gøre dig klogere på emnet, og ikke tre eller fire ens sider, der alle fortæller det samme. Det er grunden til, at søgemaskinerne ikke er fans af duplicate content – og hvorfor du skal forsøge at undgå det.

Hvordan opstår duplicate content?

Der er mange forskellige grunde til, at din hjemmeside kan være plaget af duplicate content. Det kan blandt andet komme af tekniske problemer, som ikke nødvendigvis kan ses med det blotte øje, eller af kopieret tekst, som manuelt er blevet tilføjet til siden. I forhold til sidstnævnte kan det både være dig, der har tilføjet kopieret tekst, eller andre, der har brugt din tekst.

Duplicate content kan altså både opstå bevidst og ubevidst – og være din egen skyld, andres skyld eller et resultat af tekniske problemer.

Hvordan klinger det i dine ører?

Ikke godt, vel?

Det lyder måske, som om det er umuligt at undgå. Men det kan sagtens lade sig gøre, hvis du bruger lidt tid på at dykke til bunds i problemet.

Hvordan undgår jeg så duplicate content?

Træk vejret dybt. Der findes heldigvis flere effektive metoder til at undgå duplicate content – hvad end der er tale om tekniske problemer eller manuelt kopieret indhold. Så hæng på lidt endnu.

Duplicate content grundet tekniske problemer

Duplicate content skyldes som sagt ikke kun én ting. Vi kommer her med et udpluk af steder, hvor det kan opstå på din hjemmeside – og kommer med løsninger til, hvordan du kan løse problemet:

1. Duplicate content kan opstå, hvis din hjemmeside er tilgængelig på flere forskellige lokationer. Det kan ofte være tilfældet, hvis du ikke konfigurer din server korrekt. Så kan du risikere, at din side vises på flere forskellige lokationer. Det gælder blandt andet, hvis du har købt flere forskellige domæner til samme side, eller hvis du både bruger https og http.

LØSNING: Du kan omdirigere siderne, så du er sikker på, at du kun kan findes ét sted, og at alle de ”forkerte” sider ender det samme sted.

2. Mange webshops har den funktion, at du kan sortere i din søgning, så du eksempelvis kan søge efter størrelse, pris og navn. Det giver i princippet fire forskellige URL’er (inklusive den oprindelige) – og det er en ren dødsfælde i forhold til duplicate indhold.

LØSNING: Hvis du skal fixe dette, kræver det en smule teknisk viden og adgang ”under kølerhjelmen” til din side. Du kan blokere søgemaskinernes adgang til de forskellige URL’er – undtagen den ene oprindelige side. Denne blokering kan laves via det, der hedder robots.txt.

3. Hvis du har en side, der henvender sig til lande, hvor sproget er det samme, men eksempelvis priser og valuta er forskellig, kan det også blive opfattet som duplicate content.

LØSNING: For at gøre det tydeligt for søgemaskiner som Google, at der er tale om forskellige variationer, kan du bruge den HTML-attribute, der hedder Hreflang.

OBS: Oversatte sider ses ikke som duplicate content.

4. Google skelner mellem store og små bogstaver i URL’er, hvilket kan give dig problemer, hvis du eller andre linker til din side, men ikke er konsekvente i forhold til brugen af små og store bogstaver.

LØSNING: Vær konsekvent i forhold til brugen af små og store bogstaver i URL’en, når du bruger interne links.

5) Har du PDF’er liggende på siden som eksempelvis en brochure til et produkt? Hvis noget af teksten er den samme, som du kan finde på websiden, kan Google komme til kun at vise dine PDF’er og ikke din egentlige webside – og det konverterer ikke særligt godt.

LØSNING: Igen skal du have fat i robots.txt, som kan blokere dine PDF’er. Saml alle dine PDF’er i én samlet mappe, og blokér denne mappe.

Sørg for, at alle dine tekster er unikke

Du kender det sikkert: Du har en helt bestemt måde at skrive om din virksomheds serviceydelser på. Du bruger de præcis samme vendinger igen og igen, og ofte genbruger du hele sætninger eller endda brødtekst til produkter eller kategorier.

Hvis du bevidst eller ubevidst bruger den samme eller en lignende tekst igen og igen på din side, opstår der duplicate content. En af de sværeste discipliner som hjemmesideejer er at skrive unikke tekster til alle kategorier, produkter, services osv. Men det er dog den første og mest oplagte måde at få ram på duplicate content på. Når du alligevel er i gang med at skrive teksterne, så sørg også for, at de er SEO-optimerede med relevante søgeord.

En helt anden problemstilling er dovenskab. Forestil dig, at du har et hav af produkter, der alle skal have produkttekster på din webshop. Det er nemt og hurtigt lige at snuppe den produkttekst, der kommer fra leverandøren. Mange gør det – og det gør det kun endnu værre. For jo flere der genbruger den samme tekst, des sværere er det at performe bedre – for så har du de samme tekster som alle andre. Og det er en af de største duplicate content-fejl.

Tjekliste til at gøre dine tekster unikke:

  • Start fra scratch, og lad være med at bruge gamle vendinger.
  • Lad være med at bruge tekst fra leverandøren.
  • Brug tid på at tænke dine produkter eller services i nye kontekster.
  • Brug dine egne ord og vendinger.

Du skal dog ikke stresse over at have en smule duplicate content på din hjemmeside, så længe du ikke kopierer store mængder af tekst helt bevidst.

Find duplicate content på din hjemmeside

Der findes et hav af duplicate content-checkers, der kan hjælpe dig med at finde fejl på din hjemmeside. Der findes også flere forskellige måder at teste duplicate content på. Brug eksempelvis den duplicate content-checker, der hedder Copyscape. Her skal du blot indtaste din URL, og så får du et overblik over hele din side.

Du kan også bruge Google Search Console til at kigge efter advarsler omkring duplicate content. Under dine søgeresultater kan du finde nogle af de URL’er, vi nævnte tidligere, såsom om der er to versioner af http og https, eller om der er brugt store eller små bogstaver i URL’en. Det er en måde at spotte fejlene rimeligt hurtigt på.

Det er altså muligt at få bugt med duplicate content, så længe du er opmærksom og tålmodig. Det er bare med at komme i gang med at finde det.

God jagt!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.