Hej med dig

Nej, jeg var ikke påvirket, da jeg skrev den her mail. Og nej, den her mail skulle ikke have været til B2C. Så læs den lige til ende 😉

Forleden lavede den dygtige Adam Holmgren, Demand Generation Lead i GetAccept, et opslag om dagens emne. Nemlig influencer marketing i B2B. Han skrev:

Og det er faktisk også noget, vi snakkede om i det seneste afsnit af Marketing Morgenmøde om netop influencer marketing. Det kan du høre ved at klikke her.

Men altså … Influencer marketing i B2B? Hvad er det for noget? Er det #reklame-opslag på LinkedIn? “Heeeeej bloggen” på virksomhedsblogs? Eller betalte samarbejder på YouTube? 🤨

Njaeh. Det kan egentlig tage mange former og inkludere et hav af formater. Det kan vi kigge nærmere på om lidt. Men måske er det aktuelt lige kort at snakke om, hvorfor influencer marketing i B2B måske bliver en ting?

De fleste af jer derude ved sikkert, hvor lang en klassisk B2B-kunderejse er. Den har mange touchpoints, flere stakeholders og er ofte ekstremt fragmenteret, mens en stor del af beslutningen bliver truffet i Dark Funnel ⚫️

Altså steder og på baggrund af ting, vi hverken kan se eller måle på. Anbefalinger fra netværkskolleger. Erfaringer fra branchecommunities. Sparring fra ERFA-grupper.

Alt sammen andre ord for og udgaver af mund-til-mund-marketing. Og det er netop derfor, at influencer marketing i B2B er ekstremt interessant. For når der er tale om relativt store beløb, komplekse kunderejser og lange tidshorisonter betyder relationer og kendskab bare ufatteligt meget 🤝

Se influencer marketing i B2B som det tætteste, du kommer på at kunne skalere og påvirke den måde, andre taler om og anbefaler dig, din virksomhed og dit produkt. Det er efter sigende en trend, der er ved at få luft under vingerne i USA, og jeg tror, at du kan få ekstremt meget for pengene, hvis du rykker på det herhjemme før alle andre.

Men okay, jeg lovede jo også at forklare, hvordan influencer marketing i B2B så helt lavpraktisk kan se ud. Lad mig dele nogle eksempler:

  1. Samarbejde om indholdsproduktion med category leader(s) – det kan være et co-hosted webinar, white paper eller andre af de klassiske formater, du kender og formentlig allerede bruger. Et godt eksempel kunne være PL & Partners, der har allieret sig med 14 danske CMO’er om at producere en e-bog.
  2. Køb plads og omtale i podcasts i din niche – helst som en del af det redaktionelle indhold. Marketing Brief har snakket mere om emnet og delt sine erfaringer.
  3. Find relevante opinion leaders i din category og betal dem for at bruge din løsning/dit produkt som omdrejningspunktet for indhold. Som et eksempel kan jeg nævne, at e-mailmarketing-systemet Klaviyo tilbyder at betale bureaupartnere for at bruge deres løsning med screenshots og henvisninger i bureauernes egen markedsføring.
  4. Giv muligheden for, at relevante communities eller category leaders kan få adgang til en unik rabatkode eller referral-kode, som de kan bruge til at henvise til dit produkt og samtidig få betaling.
  5. Alliér dig med andre brands eller personer med et talerør til din målgruppe og gør det nemt for dem at dele dit indhold, nyheder om dit produkt eller andet, der også får dem til at se gode ud og ligne eksperter. Du kan eksempelvis kigge nærmere på alt den omtale, Dreamdata fik på LinkedIn, da de lancerede sit gratis produkt.

Og så har vi jo slet ikke snakket om alle de klassiske formater som gæsteblogindlæg eller co-branded-annoncering. Mulighederne er uendelige.

Jeg tror på, at influencer marketing i B2B kan blive rigtig stort – i hvert fald inden for nicher, hvor store dele af kunderejsen foregår digitalt. Men dermed ikke sagt at klassiske brancher som produktion og industri ikke kan være med. En af vores kunder nævnte på et besøg, at de som producent af CNC-maskiner, også har influencere i deres branche:

Måske skal det hedde noget andet, når det er B2B. Hvad synes du? Jeg kan i hvert fald godt afsløre, at vi har sat penge af på budgettet til influencer marketing i 2023.

Du ringer bare, hvis du kan sno vores ICP om din faglige lillefinger 😂

Udgivet
Bliv ringet op