Hej med dig

Puha, kan du overhovedet huske det? Måske er du ny på de her breddegrader? Det er i hvert fald ved at være noget tid siden, at jeg spurgte, om der var stemning for et “Hvordan gør man så, Peter”-nyhedsbrev om vores arbejde med vores Company Page 😅

Helt præcist i afsnit 8 tilbage i slutningen af oktober. Det udestående skal vi ikke have med os ind i 2023. Især ikke når mere end 50 af jer efterspurgte det. Så lad os få afregnet, inden du hopper på en velfortjent juleferie.

Det bliver af to omgange, så du ikke mister pusten halvvejs igennem.

Mailen i dag handler om, hvordan man kommer i gang med et “turnaround”, hvis der er gået driftsdød i din Company Page. I næste uger deler jeg et par anbefalinger til, hvordan du holder maskinen i gang, når du først har taget beslutningen om at prioritere din virksomhedsside 💪🏼

Til dig der ikke aner, hvad jeg snakker om, så får du lige en super hurtig opsummering …

TLDR: Vi valgte for et par måneder siden at gentænke vores Company Page på LinkedIn. Farvel til kedelige, generiske opslag med “Vi har lavet et white paper/holder et webinar” og “Så var der lige kage på kontoret”, til vidensdeling og værdi direkte på vores virksomhedsside. Og markant flere posts – faktisk hver eneste dag.

Og det har virket ret godt, hvis vi selv skal sige det ✌🏼

Sidder du med en Company Page i dag, der er mere død end levende i en faglig henseende, eller vil du bare gerne krydre de mere klassiske (nogle vil sige kedelige) opslag med noget, der rent faktisk interesserer dine potentielle kunder, har jeg forsøgt at opsummere vores indledende tanker og arbejde med at finde en platform at stå på:

Hvordan har patienten det?

Min kollega Melanie (vores Marketing Manager) og undertegnede startede egentlig allerede med at snakke om vores Company Page i et par måneder, inden at vi besluttede os for at gå en helt anden vej. I den proces besluttede vi os for indledningsvist at gennemgå, hvordan patienten egentlig havde det. Du kan med fordel kaste dig over følgende:

  • Hvad er det, vi poster i dag? Og hvorfor? Og hvornår? Og til hvem? Og til hvilken “pris”?
  • Hvordan klarer vores indhold sig i dag på kvantitative målepunkter som reach, engagement mv.?
  • Hvordan klarer vores indhold sig i dag på mere kvalitative målepunkter? Her tog vi fat i netværkskolleger, der repræsenterede vores ICP/målgruppe ift. potentielle medarbejdere, for at få bud på, hvad der var godt, og hvad man kunne overveje at gøre anderledes.
  • Hvilken rolle spiller vores Company Page i vores samlede kommunikations- og marketingmix?
  • Hvilke muligheder udnytter vi ikke i dag?

Vi arbejdede med at besvare ovenstående spørgsmål på et par uger. Konklusionen var egentlig ret klar – at vi formentlig ikke fik noget ud af de timer, vi smed i vores Company Page, og at den primært blot var en opslagstavle for andre aktiviteter og platforme.

Vi leverede (kort sagt) stort set ikke noget selvstændig værdi på virksomhedssiden 🙃

Hvad gør andre? 

Det var måske en lidt slukøret konklusion vi nåede frem til, men hey, man kan først gøre noget ved tingene, når man ved, at der er noget, man skal gøre anderledes.

Så vi vidste vi ville væk fra det gamle spor – og så var det næste naturlige skridt at kigge på, hvad andre så gør for at se, hvilke alternativer der er på hylderne 😅

Det er ikke alt, andre gør, der måske fungerer i din kontekst, men prøv evt. at kombinere nedenstående punkter:

  • Hvad gør andre i min niche/branche/category?
  • Hvad gør andre i tilstødende nicher/brancher?
  • Hvad gør andre i helt andre nicher/brancher/categories, men hvor der alligevel er nogle fællesnævnere ift. målgruppekarakteristika?
  • Hvad fungerer godt? Indholdsformater, frekvens, kontekst mv.
  • Hvad fungerer knap så godt? Indholdsformater, frekvens, kontekst mv.

For vores eget vedkommende kiggede vi ret meget mod udlandet, hvor flere bureauer bruger sin Company Page som et vigtigt aktiv, men også herhjemme inden for SAAS.

Hvad skal vi gøre? 

Nu er vi så kommet til den vigtigste del af jeres nye jeg (eller vi?) på LinkedIn. Det involverer følgende:

  • Hvad vil vi gerne opnå med vores Company Page? Er det primært employer branding, kundevendt kommunikation, begge dele eller noget helt fjerde?
  • Hvordan vil vi måle på, om vi når vores målsætninger? Vi måler på reach, engagement og følgere, som de tre primære indikatorer på, at vi gør et eller andet rigtigt – krydret med følgerdata, trafik til websitet og mentions.
  • Hvilke former for indhold skal der til for at opnå vores overordnede målsætninger og skubbe vores målepunkter i den rigtige retning?
  • Hvad vil vi investere i at skabe indhold og betalt annoncering?
  • Hvordan skal vi arbejde med vores Company Page i den travle hverdag?

Ovenstående spørgsmål danner rammen for vores eget arbejdsdokument, der opridser, hvad vi er, for hvem og hvordan på LinkedIn. Jeg har forsøgt at koge det ned til 10 bud her:

  1. Vi skal poste indhold, der gør vores følgere klogere, mere effektive, bedre til sit arbejde, eller som kan spare dem penge, tid eller besvær.
  2. Vi skal arbejde efter princippet om “Share the secret, sell the implementation”.
  3. Vi skal være et fagligt epicenter i krydsfeltet mellem kommunikation og marketing, der positionerer os som en attraktiv samarbejdspartner og arbejdsplads for ambitiøse brands og mennesker.
  4. Vi skal samtidig også bruge vores Company Page til at nuancere McKinsey eller “hygge-nygge”-yderpolerne, der ofte præger bureaubranchen. Faglighed er ekstremt vigtigt, men vi har det også sjovt og brænder for andet end vores arbejde.
  5. Vi skal turde at vise vores holdninger og at stå ved dem – vi skal ikke være noget for alle.
  6. Vi skal bruge humor i vores “sat på spidsen”-statements, hvis det hjælper med at illustrere en pointe.
  7. Vi skal arbejde med en 60-20-20-fordeling i vores indhold – 60 % Information, 20 % Promotional og 20 % Transactional.
  8. Vi skal udvikle faste indholdskoncepter, der gør, at vi kan være effektive i vores indholdsproduktion.
  9. Vi skal afsætte en del af vores Paid Social-budget til promovering af vores posts.
  10. Vi skal altid, inden vi poster noget, stille os selv spørgsmålet “Opfylder det her post vores krav til os i pkt. 1-6?”.

Det var del 1, der gerne skulle give et mere strategisk fundament at arbejde videre fra. I næste uge kommer del 2, som er mere hands-on ift., hvad vi har gjort mht. at finde idéer til indhold, sikre en ensartet tone of voice og meget, meget andet. Den kan du godt glæde dig til 🥳

Vi mailes i næste uge.

Udgivet
Bliv ringet op