Hej med dig

Fik du tygget dig igennem min forholdsvis lange mail i sidste uge, eller gik der pebernødder og gløgg i den? Du er lovligt undskyldt – det er også lidt i lukketid 😉

Inden jeg kan gå på lidt velfortjent juleferie, skal vi dog lige have rundet del 2 af mit lovede “Hvordan gør man så, Peter”-nyhedsbrev ordentligt af. I sidste uge var emnet nogle af de strategiske tanker, der lå bag vores “turnaround”.

Nu skal vi så kigge nærmere på, hvordan vi helt konkret er gået til opgaven og løbende holder snuden i sporet 🐶

Vi starter ud med lidt overordnet om arbejdet med vores Company Page, og glider herefter over til at besvare nogle af de lavpraktiske spørgsmål, vi ofte bliver stillet.

Here it goes.

Hvor mange timer bruger I samlet set på jeres Company Page?

Rundt regnet omkring 30-40 timer om måneden, hvoraf størstedelen er indholdsproduktion og mindre tid på koordinering internt, evaluering af performance mv. Vi har ét månedligt redaktions- og planlægningsmøde, og ellers sætter vi os kun sammen ved behov, eksempelvis hvis et post vi har planlagt, ikke duer alligevel, eller at vi venter på andre, der skal bidrage. Vi har dog også en backup-bank at tage fra, hvis alt andet ramler.

Hvor mange personer er involveret i arbejdet med jeres Company Page?

På daglig basis lige nu: 2. Melanie, vores Marketing Manager, og undertegnede. Fra det nye år får vi en Marketing Assistant, der også kommer til at bidrage. Derudover er vores direktør og vores CCO med på et strategisk niveau, ligesom vi involverer fagligheder i huset på “projektbasis”.

Hvordan finder I på nye emner til opslag?

Vi har flere forskellige kilder til opslag:

  •  Undertegnedes content-bank med mere end 200 idéer på et hvilket som helst tidspunkt. Jeg får aldrig brugt dem alle.
  • Til alle, med kundevendt kommunikation (særligt “Salg”), har vi følgende grundsætning: Hvis noget bliver sagt én gang, er det ikke noget, vi skal studse over. Bliver det sagt af to forskellige kunder, kan det være tilfældigt. Tredje gang er der tale om et mønster, man kan lave indhold om – alt lige fra indvendinger, holdninger, erfaringer mv.
  • Andre inspirerende personer, vi deler fagområde med.
  • Netværkskolleger, leverandører, samarbejdspartnere, konkollegaer eller andre, der har en berøring med det, vi laver.
  • Communities og grupper, der har et overlap til det, vi laver.

Hvilke indholdsformater og emner arbejder I med?

Vi arbejder primært med følgende formater:

  • rene tekstopslag
  • tekstopslag med ét billede (typisk memes)
  • tekstopslag med flere billeder
  • opslag med slide-decks
  • afstemninger/polls.

Det er her, vi oplever størst reach og interaktion, men vi bruger naturligvis også video fra tid til anden. Ift. emner kan man (meget overordnet) kategorisere det således:

  • Vidensdeling og anbefalinger
  • Tilbagevendende temaer (fx #ecommerceexcellence eller #built2business)
  • Holdningsprægede opslag, hvor vi deler vores synspunkt om et givent emne
  • Employer branding-relateret indhold
  • Kundevendt indhold, eksempelvis cases og nye samarbejder.

Hvor langt ud i fremtiden planlægger I?

En måned, hvor vi fordeler dage, emner og prioriteringer.

Hvordan ser jeres arbejdsproces ud i det daglige?

Lidt for kaotisk nogle gange, ik, Melanie? 🫣

Men lad mig prøve at beskrive, hvordan den ser ud det meste af tiden:

  1. Content-planen definerer, hvem der har ansvaret for indhold den pågældende dag samt emne, og hvilke funktioner der skal involveres (Creative, Review, Video mv.).
  2. Indlæg produceres af den ansvarlige (ikke altid på dagen, men ofte når det er mig 😅).
  3. Opslag sendes til intern korrektur og evt. sparring, hvis det er et tungt emne.
  4. Opslag sættes op, og personer/brands tagges.
  5. Opslag postes (typisk mellem kl. 11 og 13).
  6. Opslag deles internt i Slack i vores #like4like-kanal.
  7. Den første time har den ansvarlige til opgave at svare på eventuelle kommentarer.
  8. Hvis postet har en strategisk betydning, koordinerer vi med vores Paid Specialist ift. evt. at eksponere det via betalt annoncering.
  9. I weekenderne har vi tidligere brugt et tool til at planlægge opslag, men gået væk fra det igen, så her har undertegnede “vagterne” – heldigvis lancerer LinkedIn om lidt sin egen funktion.
  10. Rinse and repeat den næste dag.
  11. (Melanies 11. bud): Vi er altid omstillingsparate og har altid en buffer. I en omskriftelig branche kan trends eller interessante emner komme ind fra højre, og så er det bare med at springe på vognen, og ikke være for gift med content-planen.

Hvad bruger I af software?

Vi har tidligere brugt software til at planlægge opslag, men gået væk fra det grundet problemer med, at posts ikke blev publiceret og manglende funktionalitet ift. tagging mv. I dag bruger vi udelukkende authoredin.com og restream.io.

Hvordan ved I, om noget skal postes på jeres Company Page og ikke en personlig profil?

Det er nok også en af de sværeste opgaver, hvor vi også har lavet fejl og er ved at finde et format. Jeg bliver tit spurgt af andre, om det da ikke var bedre, at vores kolleger postede på LinkedIn end vores Company Page. Og tjo, det kan man sige. Men det er sværere at regne med og skalere, og er det i virkeligheden ikke en “både og”?

Indtil videre har vi gjort os følgende tanker om, hvornår et post IKKE skal op på vores Company Page, men en personlig profil:

  • Indhold, hvor det er vigtigt, at der er en personlig afsender for at kunne sætte større pondus end bare ordene.
  • Budskaber med holdninger, der ikke nødvendigvis skal kobles op på vores virksomhedsside.
  • Strategisk kritiske opslag, hvor det er vigtigt, at budskabet kommer så langt ud som muligt.

Hvordan sikrer I en ensartet tone of voice, når der er flere, som bidrager?

Det er heller ikke nemt. Og man kommer nok aldrig helt i mål. Vi har forsøgt at finde en stemme og setting, hvor Melanie og undertegnede begge kan ramme 80 % inden for skiven 80 % af tiden. Men det har taget tid og er en løbende proces, hvor vi forventningsafstemmer og evaluerer på posts, hvor vi måske har været for langt væk fra, hvordan vi gerne vil lyde.

Har der slet ikke været nogen ulemper ved at aktivere jeres virksomhedsside?

Jo. Især planlægnings- og koordineringsdelen er svær, hvis man også baserer dele af sit indhold på eksterne stakeholders, fx samarbejdspartnere, leverandører og kunder. Hvis de ikke leverer som aftalt, står man pludselig med håret i postkassen.

Det betyder selvfølgelig også, at der før eller siden kommer en dag, hvor vi må sige, at vi misser et post. Og det er der heldigvis ikke nogen, der dør af. Derudover har vi også haft et par situationer, især med holdningsbaserede posts, hvor vi har lært, at noget er bedre at placere på en personlig profil. You live and learn.

Du får også lige 10 hurtige at runde af på …

  1. Opslag, hvor du tagger og roser andre, performer generelt bedre end at rose sig selv. Wonder why.
  2. Ja, det er åndssvagt, men link i kommentarerne er stadig en ting. Lev med det.
  3. Starten af ugen lader til at være bedst – i hvert fald for os: https://www.linkedin.com/feed/update/.
  4. En vigtig del af arbejdet med vores Company Page er også at engagere vores kolleger til at like og støtte op. Husk det.
  5. Billeder af mennesker performer sjovt nok bedre end opslag uden.
  6. Memes kan godt gå an på en Company Page. Det er faktisk nogle af de opslag, der har performet bedst for os.
  7. Kommentarer på andres posts er også en del af arbejdet med din virksomhedsside.
  8. Vi kommer også til at arbejde med at “stjæle” taletid på andres virksomhedssider i det nye år, som Heyloyalty fx gjorde rigtig godt på vores: https://www.linkedin.com/feed/update/.
  9. Speaking of: partneropslag. Også noget, vi skal i gang med i 2023. Se fx: https://www.linkedin.com/feed/update/.
  10. Ja, vi poster stadig “Vi afholder et webinar” el.lign. Men reach er faktisk blevet markant bedre på den type opslag også, efter at vi begyndte at gå en anden retning generelt.

Så kan jeg vist heller ikke proppe mere indhold i én mail. Men jeg håber, det var nok til at levere på “Hvordan gør man så, Peter”-nyhedsbrevet 😂

Rigtig glædelig jul til dig og god arbejdslyst med din Company Page i det nye år.

Nyhedsbrevet holder forresten en velfortjent juleferie i bedste #RespektForDinIndbakke-stil, så din indbakke ikke er svømmet over, når du er tilbage på pinden igen.

Vi læses ved i det nye år.

Udgivet
Bliv ringet op