Hej igen

Åh. Webinarer. Du elsker dem eller elsker at hade dem. Hvis der er én ting, jeg forbinder med corona-tiden og marketing, så var det inflationen i antallet af webinarer. Alle skulle lige pludselig afholde live-events om stort og småt – nogle med mere succes og med mere på hjerte end andre.

Jeg kan fornemme, at formatet er ved at finde et mere naturligt niveau nu – på lige fod med andre former for event marketing som eksempelvis morgenmøder, branche-meetups, konferencer mv.

Men formatet har i den grad stadig sin berettigelse, og har også udviklet sig fra det, du måske kan huske fra 2020 og 2021.

Nogle af de webinar-tendenser, vi ser, kan koges ned til:

  • Flere begynder at ungate sine webinarer end tidligere, hvor alt var gated og krævede, at man gav sin permission.
  • Der bliver testet og vekslet mellem formater – fx paneldebatter, Q&A, live-opsætning mv.
  • Indholdet bliver på en og samme tid både mere professionelt og poleret, men samtidig er der også plads til mere light-formater – altså en større indholdsvariation.
  • Mere af det indhold, der kommunikeres via webinarer, bevæger sig op i den traditionelle salgstragt og væk fra salg.
  • Vi ser markant flere partnerskaber/collabs mellem brands og personer frem for en enkelt afsender.

Det er alt sammen tendenser, som også understreges af, at flere begynder at flytte sig fra selve platformen, hvorfra webinaret bliver afviklet og går over på kanalerne, hvor seerne i forvejen opholder sig.

Så Zoom, BigMarker, Demio og andre webinar-tools til LinkedIn, skiftes ud med LinkedIns eget Live-koncept, der omfavner den digitale brugeradfærd, som vi ser i dag.

Vi tog i slutningen af 2022 en beslutning om selv at flytte alle vores webinarer over til LinkedIn Live, og har nu afholdt to events med seks yderligere i kalenderen. Og vores erfaringer indtil videre er rigtig gode.

 

 

Fordelene har, for os at se, været følgende:

  1. Det er relativt nemt og billigt at sætte op og drift via fx Restream.io. Vi bruger Professional til 41 USD i måneden, mens vi tidligere brugte BigMarker, der løb op i næsten 200 USD pr. måned.
  2. Algoritmen er rigtig god ved live-events. Vi ser, at både reach og engagement på selve eventet performer i toppen af alle formater, ligesom at det giver spillover-effekt ift. følgere, reach på de efterfølgende opslag, mv.
  3. Som tilmeldt til et event på LinkedIn, får du al funktionalitet som standard ift. notifikationer, reminders mv.
  4. LinkedIn er også generelt glad for virksomhedssider, som opretter og afholder events og bruger deres event-funktionalitet. Det giver liv og indhold til din Company Page.
  5. Live-formatet er en god måde at nå ud til forbindelser i 2. og 3.-led, fordi der ofte kommer flere kommentarer på den type indhold end et traditionelt opslag.

Det er klart, at du med LinkedIn Live også mister nogle af de fordele, der er ved at bruge de klassiske webinar-platforme – f.eks. ift. at tilpasse setuppet og indsamle permissions. Du skal derfor være villig til at give slip og miste lidt kontrol.

Dog kan du vælge, at hente information på dine deltagere, så du i det mindste har data på hvem du tiltrækker med dine live-events.

Jeg synes, at fordelene langt overgår de få ulemper, der er ved LinkedIn Live. Det behøver selvfølgelig ikke at være et enten/eller. I flere cases anbefaler vi vores kunder, at køre pre og top funnel-events på LinkedIn Live, mens det indhold, der er målrettet mere købsparate kunder, fint kan placeres på din egen lukkede platform.

LinkedIn Live kommer nok ikke til at erstatte det traditionelle webinar. Men mindre kan også gøre det.

Råb højt, hvis du vil have flere læringer, tips og tricks til at komme i gang med live-events på LinkedIn.

Udgivet
Bliv ringet op