Hej du

Så er der post igen 👋🏼 Overskriften på emnet her lyder meget beskrivende: “En Organic Search-marketers bekendelser”.

Vi skal nemlig snakke SEO 😉

Organic Search har lige siden vores egen spæde start været en fast bestanddel i vores marketingstrategi og -budget. Igennem årene har vi brugt intet mindre end 500.000 kr. på Organic Search i interne timer, eksterne konsulenttimer og alt muligt andet habengut.På baggrund af det kan vi fremvise den her flotte graf:

Vi får i alt ca. 10.000 organiske besøgende om måneden, og vores organiske placeringer har en Morningscore-værdi (udregnet som den pris, vi skulle betale for at opnå tilsvarende placeringer/trafik via Paid) på næsten 100.000 kr. pr. måned.

Vi ranker på alt lige fra vores kerneydelser som content og e-mailmarketing til kommafejl og konverteringsoptimering.

Bare rolig – jeg skal nok komme til pointerne og spare dig for mere humble-bragging 😅

Men hvad har vi så lært i en af de hårdeste brancher ift. Organic Search, nu hvor vi er fire år ældre og 500.000 kr. fattigere?

Det har jeg forsøgt at opsummere her:

Bekendelse 1: Search i B2B er sindssygt vigtigt. Det kan både være en kanal for high intent-leads, men også en genial måde at positionere dig som thought leader inden for din niche.

Bekendelse 2: Men jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at mange overprioriterer eller prioriterer forkert, når det kommer til Organic Search.

Forstå mig ret – organiske placeringer, hvor trafikken er “gratis”, er en absurd vigtig komponent i dit marketingmix, men vi har historisk oplevet, at henvendelser fra Search generelt er mindre tilbøjelige til at købe, køber for mindre og er mindre profitable.

Det er der nok mange årsager til. Ofte er det, fordi de ikke kender os og derfor ikke præferer os til fordel for vores konkollegaer. Vi har selv tidligere brugt en lang større andel af vores marketingbudget på Search, end vi gør i dag. Historisk har det fyldt ca. 40 %; i dag omkring 20 %.

Men det er ikke kun, at Organic Search som en gennemsnitsbetragtning fylder for meget. Vi har selv været for dårlige til at prioritere de indsatser, der ligger væk fra Google, som kan være med til at øge afkastet fra SEO – nemlig positionering og preference building. Hvis du arbejder målrettet med at opbygge en stemme og et brand i din niche, smitter det også af på den relevans, som du vil opleve fra Organic Search.

Bekendelse 3: Volumen er ikke alting. Det her må mange kunne genkende – at man stirrer sig blind på de store hvaler ift. søgeord.

Den her er vi selv ekstremt skyldige i. Man vil da hellere vinde konkurrencen om et high volume keyword end et superniche søgeord, der har 10-20 søgninger om måneden – right? Not!

Det siger sig selv, at små søgeord ofte er mere high intent end de helt generiske. Og det siger sig selv, at de alt andet lige ofte er nemmere at sætte sig på. Men vi har også oplevet, at de små “afkrogssøgeord” har en vigtig rolle ift. branding og thought leadership. Alle kan skrive et gennemsnitligt indlæg om e-mailmarketing, men det er de færreste, der kan finde på noget at sige om deliverability eller transaktionelle automations.

Selvfølgelig skal du ikke droppe de store søgeord. De er vigtige ift. at bygge et naturligt hierarki og en infrastruktur, som Google kan forstå – du ved, pillars og clusters og alt det der. Men glem ikke, at du ikke arbejder med SEO for at få meget trafik; du arbejder med SEO for at få kunder i butikken.

Bekendelse 4: Husk dit brand. Når snakken falder på Organic Search, er det de færreste, der tænker brandsøgninger, og endnu færre, der har nogen plan for, hvordan de forankrer deres brand i det indhold, der bliver produceret for at sætte sig på relevante søgeord.

Dine brandsøgninger er enormt vigtige at eje. Har du et navn i branchen, vil du ofte være så heldig, at potentielle kunder leder efter alt muligt indhold, som relateret sig til dit brand. For at tage vores eget eksempel har vi hver måned folk, der leder efter “texta århus”, “texta priser” og “texta proff”.

Altså personer, der (antager jeg) gerne vil finde vores adresse i Aarhus, som researcher på vores timepriser, og nysgerrige sjæle, der gerne vil se vores regnskab. Mere eller mindre relevante søgninger at eje og sætte sig på. Her er der mange veje til Rom – dedikerede undersider, strukturerede data, så du fylder mere i SERP, og meget, meget mere.

Det er dog kun den ene halvdel af øvelsen.

For hvordan får du eksponeret dit brand i det indhold, som du bruger tid og penge på at bygge og tiltrække besøgende til? Her er der også mange værktøjer i redskabskassen – bl.a. dedikerede slide-ins/pop-ups, brand-sektioner i dit indhold og remarketing-kampagner.

Bekendelse 5: Sprints < rullende Search-arbejde. Det viser alle vores erfaringer. Vi har tidligere kørt i afgrænsede sprints med 50-100 timers arbejde og sørget for at holde arbejdet imellem sprints på et minimum. I stedet kører vi i dag med et kontinuerligt, rullende Search-arbejde – lige dele hygiejne, lige dele udvikling.

Vi har i dag afsat ca. 25 timer til alle Organic Search-opgaver, lige fra produktion af blogindlæg til outreach. Det samme ser vi i øvrigt i alle vores kundeprojekter.

Jeg håber, at du kunne bruge vores bekendelser til noget. Vi tjekker ind igen, når vi har brugt den næste halve million og forhåbentligt er blevet endnu klogere 🥴

Udgivet
Bliv ringet op