Hej med dig

Data er guld værd i vores tid. Det er brændstoffet i rigtig mange marketing-motorer, men ligesom at der er forskellige typer og kvalitetskategorier inden for benzin, ja, så gør det samme sig gældende med data. Al data er nemlig ikke lige meget værd.

Man taler om tredjepartsdata, andenpartsdata, førstepartsdata og i dagens afsnit: zero-party data. Til dig, der aldrig har hørt om zero-party data før, så er det oplysninger, information og kontaktdata, du indsamler og opbevarer om dine permissions, som du får direkte fra den pågældende permission – og altså ikke fra platforme som Meta, Google, LinkedIn (tredjepartsdata) eller dit eget website (førstepartsdata).

Zero-party data er således den “reneste” form for data. Med alle de usikkerheder, der kan være forbundet med at spørge dine kunder direkte om oplysninger.

Inden vi dykker ned i de 10 kilder, du kunne bruge til at støvsuge dit setup for zero-party data, får du lige et par eksempler på, hvordan du kan bruge det, du indsamler:

  • Nuancering og kvalitetssikring af dine øvrige datatyper.
  • Grundlag og segmenteringskriterium, du ikke kan få på andre måder, eller hvor usikkerheden ellers er for stor.
  • Bedre forståelse for dine kunder og potentielle kunder og deres købsrejse.

Der ligger en kæmpe værdi i at indsamle, opbevare, systematisere og udnytte zero-party data. Så hvordan får du fingrene i guldet? Her er 10 kilder, du bør kigge i retningen af, når du arbejder i B2B:

  1. Bed om relevant data på din kvitteringsside (når man udfyldt formularen på “Kontakt” eller en lignende URL).
  2. Opsæt multiple step-funktionalitet på alle dine formularer og slide-in.
  3. Byg et flow eller formularer til repeat visitors, som spørger om relevant kontaktdata.
  4. Udvælg dine vigtigste, ikke-kommercielle sider (fx blog/artikler) og lav tilpassede slide-ins, som kan indsamle zero-party data uden at forstyrre på dine vigtigste sider.
  5. Implementer dataopsamling i transaktionelle mails som fx ordrebekræftelse, leveringsinformation mv.
  6. Arbejd med repeat content consumption og juster dine inputfelter her, så kontakter, der konsumerer meget af dit indhold, afgiver andet og mere data end nye kontakter.
  7. Husk at bruge fysiske events (fx messer eller konferencer) til at få relevant data fra dem, du møder og taler med.
  8. Tænk dataopsamling ind før og efter møder. Et møde i bogen er en ret høj barriere, din kontakt har overvundet, så du kan typisk få en masse relevant data ud af lejligheden.
  9. Kør Custom Audience-annoncering målrettet dine eksisterende permissions, hvor formålet er at opsamle data.
  10. Hav afveksling i dine Lead Ads på Meta, LinkedIn mv., så du får løbende spørger om og indsamler forskellig data.

Så er der lidt at gå i gang med.

Har du en webshop eller e-commerce-funktionalitet, har du endnu flere muligheder. Dem kan du læse mere om i mit LinkedIn-opslag om samme emne

Udgivet
Bliv ringet op