Mail #40 (B2B): Det bliver kun sværere på LinkedIn herfra.
Hej med dig
For noget tid siden lavede jeg et post på LinkedIn under overskriften “LinkedIn er ikke det samme længere”. Det kan du læse her. Kort opsummeret handlede mit opslag om, at undertegnede og rigtig mange af mine netværkskolleger, som poster regelmæssigt på LinkedIn, har oplevet ret markante fald i vores organiske reach fra nytår.
Et sted mellem 15 og 40 %. Det gælder både for personlige profiler og Company Pages.Det affødte en del debat (109 likes, 85 kommentarer og næsten 12.000 i rækkevidde), hvilket tyder på, at det er noget, andre også oplever.
Jeg gav i opslaget også mine bud på årsagerne. Og nu har en af de helt store kapaciteter på LinkedIn, Richard van der Blom, også delt sine observationer og indsigter i et opslag, som peger nogenlunde i samme retning: Det bliver kun sværere på LinkedIn herfra.
Ifølge ham skyldes faldet i det organiske reach for creators blandt andet …
- Flere virksomheder bruger penge på at distribuere sine opslag. Fra 18 % i 2018 til 35 % i 2022. Når betalte opslag fylder mere, må de organiske vige for pladsen. Alt andet lige.
- LinkedIn favoriserer og skubber indhold fra succesfulde, etablerede creators. Den udvikling har jeg ikke lagt mærke til. Snarere modsat. Men den skulle være god nok.
- Der er kommet markant flere content creators, hvilket øger udbuddet og konkurrencen om taletid og opmærksomhed.
Den største årsag af dem alle skal dog sandsynligvis findes i vores nye bedste ven, ChatGPT. Jeg har i hvert fald lagt mærke til, at mange i mit netværk, der ikke tidligere postede, er begyndt at lave opslag. Ret ofte endda. Og for rigtig manges vedkommende virker opslagene som noget, der er skrevet af en robot.
Det er kun med til at øge indholdskonkurrencen og gøre det sværere at trænge igennem med sine budskaber som virksomhed eller creator. Især hvis efterspørgslen efter indhold ikke stiger tilsvarende. Ifølge tal fra Medieudviklingen 2022 (åbner PDF), lavet af DR, steg det daglige forbrug af LinkedIn blandt danskerne fra 9 % til 12 %. Om det er nok til at matche det øgede udbud, skal jeg ikke kunne sige.
Så … Hvad betyder alt det her?
Lidt forskellige ting, hvis du spørger mig:
- Du skal kæmpe hårdere for samme reach.
- Du skal højst sandsynligt til at bruge penge, hvis du vil være med, hvor det er sjovt.
- Du skal enten poste mere eller lægge ekstra tid i kvaliteten af dine opslag, hvis du vil have samme reach.
- Du skal kigge på, om du selv kan automatisere hele eller dele af processen med at skabe indhold til LinkedIn for at kompensere for det lavere reach.
- Du skal overveje, om LinkedIn stadig er tiden og pengene værd, hvis du ikke kan gøre nogle eller alle af de fire ovenstående punkter.
Spørger du mig, så bliver fårene virkelig skilt fra bukkene i de her måneder på LinkedIn.
Der er nemlig også nye funktioner i horisonten, som vil gøre det nemmere for creators på LinkedIn at skabe indhold direkte på platformen via AI, ligesom at der skulle være et annonceformat på vej, hvor virksomheder kan betale for at promovere medarbejderes indhold og profiler.
Det bliver “spændende”.