Mail #43 (B2B): Konkurrencer i B2B er ikke nødvendigvis nogen dum idé.
Hej med dig
Facebook er fyldt med dem. Det er et yndet format til Lead Ads. Og blandt webshop-marketers er der delte holdninger til dem. Konkurrencer som lokkemad til et nyhedsbrev eller en salgsdialog.
Men konkurrencer er på ingen måde forbeholdt e-commerce og B2C. Vi har ad flere omgange testet formatet som et alternativ eller supplement til mere klassiske incitamenter og lokkemad som white papers, webinars mv.
Og det kan faktisk være en helt absurd effektiv måde at få dine potentielle kunder i tale på. Hvis du (som med al anden marketing i øvrigt) gør det rigtigt.
Vores seneste eksempel er fra vores kunde Duroc Machine Tool. De skulle på messe og ville i den forbindelse gerne sikre sig, at så mange som muligt kiggede forbi deres stand til en snak. Derfor kørte vi op til messen en del kampagner og kommunikation om muligheden for at vinde to billetter, fly og overnatning til en oplevelse på Nürburgring:
Altså en god grund til (som minimum) lige at svinge vejen forbi Durocs messestand og forhåbentligt også kigge nærmere på de nye maskiner og teknologier, man havde valgt at tage med.
Og det gav pote. Ikke bare på antallet af tilmeldinger til konkurrencen, men også ift. indsamlede permissions til nyhedsbrevet, mødeaftaler i bogen mv. Det kunne også ses, da vi skulle trække vinderen:
Konkurrencer kan være et simpelt, men hamrende effektivt greb i B2B. Særligt ift. volumen, men hvis du er omhyggelig med at udvælge præmien og samtidig med at opstille nogle kriterier for deltagelse, der fjerner de værste konkurrenceryttere, er kvaliteten af tilmeldingerne som udgangspunkt også rigtig fin ved konkurrencer.
For vores vedkommende bygger vi typisk et B2B-konkurrencekoncept op om nedenstående principper:
- Præmien skal enten have en relation til vores produkt, eller vi skal kende målgruppen godt nok til at tilbyde en mere generel præmie, som kun er relevant for dem og afskærer personer, vi ikke vil i dialog med.
- Det skal ikke være alt for nemt at tilmelde sig, hvorfor konkurrencer i forbindelse med messer kan være en rigtig god idé. Her er det jo kun messedeltagerne, som kan få lov til at være med.
- Der bør være nogle få krav til tilmelding – eksempelvis tilmelding til nyhedsbrevet, eller at man udfylder en survey.
- Det er en god idé at tilbyde trøstepræmier, som gerne må have en relation til produktet.
- Konkurrencen skal være nem at dele (giv evt. et incitament til at dele det ved ekstra lodder) internt i virksomheden, men også med relevante partnere og leverandører.
Jeg tror ikke, at det er en god idé at lave en konkurrence, hvor man kan vinde en pølsevogn, hvis du sælger avancerede pumpeløsninger. Men det betyder ikke, at konkurrencer ikke har nogen berettigelse i B2B. Det har de.
Det var denne uges mail. I næste uge går vi (som i mig og Texta) på sommerferie her på #RespektForDinIndbakke. Vi har dog besluttet os for at erstatte radiotavsheden med en række sommervikarer i uge 27-31.
De næste par uger kan du derfor se frem til tips og tricks fra virksomheder som Channable, Vibocold og NDI. Samme koncept som altid, nu bare med indspark fra “den virkelig verden”. Jeg håber, du kan bruge deres indsigter og erfaringer.
Til sidst: Vi har trukket vinden af billetten til MarketingCamp, som har fået direkte besked. Var du ikke den heldige? Øv. Men hold øje med indbakken. Der er flere konkurrencer på vej.
Rigtig dejlig sommer til dig. Vi ses i uge 32.