Hej med dig

I denne uge er det mig, der har fået lov til at være jeres vikar. Mit navn er Lene Petersen, og jeg arbejder som Brand Manager i NDI Group. NDI er Nordens førende leverandør af dæk og fælge og har mere end 50 år på bagen. Det betyder dog ikke, at vi er blevet overhalet indenom på den digitale motorvej. Tværtimod. Vi er ret godt kørende, hvis vi selv skal sige det med al jysk beskedenhed.

Jeg vil gerne tale en lille smule om LinkedIn og særligt vores arbejde med vores virksomhedsside, hvor vi har udviklet indhold designet til at vækste vores brand (og dermed vores salg) og til at forbedre vores rekruttering.

Det er nemlig en af de platforme, vi de seneste år virkelig har investeret i. Af flere årsager.

Vi kan starte med rekrutteringen. Det har nemlig været svært at finde dygtige medarbejdere de seneste par år, og der er rift om de kloge hoveder. Dem vil vi gerne have fingrene i, så her har vi haft mange forskellige værktøjer i spil. Heriblandt LinkedIn, men også Facebook, fordi det er et populært medie blandt landmændene, der er en af vores vigtigste målgrupper (både som kunder, men også potentielle medarbejdere), og derfor supplerer det vores LinkedIn-annoncering rigtig godt.

LinkedIn og vores virksomhedsside har ikke bare spillet en stor rolle i vores rekrutteringsindsats – men har også bidraget til den store vækstrejse, vi har begivet os ud på.

Tager du et kig på vores virksomhedsside, håber jeg, at du hurtigt kan se, at vi poster relativt ofte, og at vores opslag jævnligt indeholder video, slide decks eller andet “high production value”-indhold.

Vores tilgang til arbejdet med indholdet er, at tingene ikke må stå stille. Vi vil være større, og der har vi en lang række fokusområder, herunder autobranchen og landbruget, som vi kontinuerligt opretholder kommunikationen til.

Vi er nødt til hele tiden at være relevante for dem og sikre os, at vi fremstår som en tillidsfuld leverandør, som er med på noderne ift. funktionalitet, teknologi og pris.

Vi arbejder derfor med følgende kategorier af indhold på vores virksomhedsside:

  1. Events: Når vi er til messer eller konferencer, der er relevante for vores målgruppe, hvor vi gerne vil være sikre på at blive set.
  2. Viden: Alt fra tips og tricks til en effektiv høst til reminders om dækskiftesæsonen.
  3. Produkt: Kan være alt fra helt nye produkter/produktkategorier, testresultater fra eksisterende produkter eller kundeoplevelser.
  4. Virksomhedsnyt: Nye fagligheder i bestyrelsen, årsregnskab eller andet generelt nyt.
  5. Employer branding: Hverdagen i NDI og statements fra nuværende medarbejdere.

Udover ovenstående bruger vi også penge på annoncering på vores virksomhedsside. Det kan spænde bredt – lige fra salgskampagner til kundecases.

Vi bruger ret meget tid og ret mange ressourcer på at producere indhold i høj kvalitet og skubbe det ud på LinkedIn. Og det gør vi ikke for sjov. Der skal sælges dæk som et resultat af det, vi laver på LinkedIn.

Det er selvfølgelig svært at måle direkte, at et opslag har skabt et salg. Vi kan dog se, at vores følgertal hele tiden vokser, og at der ofte er en sammenhæng mellem at dem, der handler hos os, også følger med på LinkedIn, ligesom LinkedIn ofte bliver nævnt i forbindelse med nyansættelser. Så et eller andet må vi gøre rigtigt.

Der er nok mange, som tænker, at LinkedIn og virksomhedssiden primært er en opslagstavle for virksomheden. Men for os er den et vigtigt aktiv i vores branding- og salgsindsats. Og hvis vi kan brande og stimulere salget af dæk på LinkedIn, tror jeg også, at man kan gøre det samme for mange andre produkter.

Måske dit?

Tak for at du ville læse med. Jeg er den sidste B2B-sommerferievikar i den her omgang, så jeg håber, det har givet et nyt pust til dine ugentlige B2B-input.

I næste uge er Peter igen tilbage på vanlig vis. Jeg håber, du nyder resten af sommeren.

Med venlig hilsen

Lene Petersen

Brand Manager

Udgivet
Bliv ringet op