Mail #54 (B2B): SEO i B2B bliver aldrig det samme igen.
Hej med dig
Der er en verden før ChatGPT. Og så bliver der en helt anden verden, efter at AI har gjort sit indtog. Om vi ender i et utopia, hvor ingen skal arbejde, og alle lever lykkeligt, eller det modsatte, må tiden vise.
Noget, som dog allerede er forholdsvis sikkert, er, at arbejdet med SEO i B2B aldrig bliver det samme igen. I hvert fald ikke hos de kunder, netværkskolleger og cases jeg snakker med fra tid til anden. Her har ChatGPT og AI åbnet nogle muligheder, der tidligere ikke har kunnet betale sig eller lade sig gøre rent praktisk.
Nemlig skalerbar, omkostningseffektiv produktion af content.
Rigtig mange B2B-virksomheder arbejder med en eller anden form for kompleksitet i deres produkter eller løsninger. Det betyder, at det ikke bare er alle og enhver, som kan sætte sig ned og skrive indhold til en landingsside, et blogindlæg eller et helt tredje format.
Ja, jeg køber 100 % præmissen om, at man ikke altid skal skrive fra nørd til nørd, og at avanceret/komplekst ikke nødvendigvis er = godt. Men omvendt er det også vigtigt ikke at tale ned til modtageren eller at skrive noget, som er decideret forkert.
Og her støder vi ind i en knap ressource i rigtig mange B2B-virksomheder. Fagpersoner og/eller eksperter, som har tid og evner til enten at læse korrektur og komme med feedback eller at bidrage til produktionen af indhold.
Det betyder, at mange enten fravælger at producere indhold, eller at processen bliver hundedyr.
Så hvordan har ChatGPT løst det? Ved nemt at kunne trække på eksisterende indhold på internettet, lave udkast på nul komma fem og hurtigt implementere faglige rettelser.
Rigtig mange af vores kunder bruger alle ChatGPT til de små, nemme indholdsformater som:
· blogindlæg/vidensartikler
· ordbog/opslagsværk
· skjulte landingssider (fx indhold målrettet geografiske søgninger)
· produkt- og kategoribeskrivelser
· variant- eller typeindhold.
Og ovenstående er blot en lille gruppe af eksempler. Omvendt er det stadig oftest mennesker af kød og blod, som står for de kritiske indholdsstykker eller de opgaver, hvor der er behov for kreative vinkler og budskaber.
Men med ChatGPT kan du sætte turbo på din SEO-indsats og fylde mere i Google. Det betyder ikke, at der ikke er et menneske, som skal faktatjekke og kontrollere. Selvfølgelig er der det. Muligheden er dog oplagt til det indhold, hvor det ikke hænger sammen økonomisk eller praktisk at sætte et menneske til at løbe med bolden.
Nå ja. Jeg har slet ikke nævnt, at du også kan bruge værktøjet til at lave din søgeordsanalyse, inddeling af søgeordsgrupper mv.
Hvordan bruger du ChatGPT i dit SEO-arbejde?