Hej med dig

Så er det nu. Mailen, du måske har ventet på. Del 2 af mine budget-anbefalinger til dig, som enten skal spare eller frigøre midler, du kan bruge på noget andet. Eller som bare gerne vil være sikker på, at du bruger dine marketingkroner og -øre på et oplyst grundlag.

I sidste mail fik du 10 aktiviteter og steder, hvor jeg ville bruge flere penge. Så her er modsvaret til den første mail; nemlig steder, der i 2024 kommer til at være steder, hvor mange formentlig kommer til at spare.

 

Lad os kigge nærmere på dem: 

#1 Content: Vi starter med at få en af dem, der kan være mange holdninger til, af vejen. For jeg tror, at indholdsproduktion er et af de steder, hvor mange formentlig bør kunne spare et ret betydeligt beløb i det nye år via AI. Her tænker jeg primært på light-formater som ad copy, blogindlæg til SEO mv., men også til produktion af større indholdskoncepter – eksempelvis til leadgenerering.

Marketingafdelingen eller copywriters skal i højere grad indtage en redaktørrolle og sørge for at kvalitetssikre og tilpasse det output, maskinen spytter ud. Den besparelse kan man så enten stikke i lommen eller bruge til at sige endnu mere og skalere sin produktion af content.

#2 SEO: Det er den helt store post, hvor mange skal eller bør finde nogle ressourcer i det nye år. Det gælder særligt ift. content, som har et SEO-formål, men også til analyse, teknik og linkbuilding. For vores eget vedkommende nedjusterer vi vores SEO-budget med næsten 30 % i 2024.

#3 Google Ads: Yes. Jeg står gerne ved den, selvom den måske er kontroversiel. Men jeg kan se en tendens blandt B2B’er, som vælger at koncentrere sine indsatser på Paid Search til næsten udelukkende at involvere brand-annoncer og remarketing. That’s it. Det er både en måde at forsimple sit setup, men også at spare penge.

#4 (dårlige) White papers, webinars og …: Jeg håber, at 2024 bliver året, hvor de sidste dårlige webinarer, white papers og andre former for halvsløjt gated content dør.

I Facebook-gruppen “Marketingbrief VIP’s” gav over 80 % af dem, der svarede på en afstemning, udtryk for, at de så færre webinarer i 2023 end tidligere. Jeg tror ikke, formaterne er døde, men vi er blevet mere kræsne med vores tid. Heldigvis.

#5 Messer og konferencer: Øv. Selvom jeg tror, at der stadig er en post corona-effekt, og at folk sætter pris på det fysiske element i events, er der ingen tvivl om, at messer, konferencer og andre store events vil være et af de steder, hvor mange vil se, om det er muligt at justere en smule på tallene. I mange brancher er der nogle ting, man SKAL med til. Og nogle ting, som er mere nice-to-have. Vi kommer selv til at spare 20 % i vores budget ift. 2023 her.

#6 Analytics: Den her er måske lidt kontroversiel. Men min fornemmelse, når jeg snakker med B2B’er ift. attribution og Analytics, er, at man falder i én af tre grupper:

Dem, der ikke gør noget som helst og accepterer usikkerhed ved at arbejde med klassisk salgsmodellering.

Dem, som prøver og bruger tid, men fedter rundt i en alt for spartansk løsning som Google Analytics.

Og dem, som virkelig lever og ånder tracking via fx Dreamdata.

Min klare fornemmelse er, at gruppe 2 vil blive markant i den nærmeste fremtid. For det er her, at du bruger tid og ressourcer uden at få indsigt og viden, du kan bruge til noget. Umiddelbart vil de fleste her sive over i gruppe 1.

#7 Udvikling: Hvis du også modtager B2C-udgaven af #RespektForDinIndbakke, husker du måske, at jeg her nævnte, at mange webshops forventer, at 2024 bliver et driftsår. Ikke alt for store satsninger eller investeringer. Og det er lidt samme historie i B2B. Det bliver ikke næste år, at det helt store webprojekt sættes i søen, eller at man bygger en helt ny e-commerce-platform. Desværre. Måske i 2025?

#8 PrintPatienten, der nægter at dø, men som svæver ind og ud af bevidsthed. Ja, print har på mange måder fået en revival i kombination med digitale indsatser, men vi ser også, at det for mange er en af de nemmeste poster at fjerne i marketingbudgettet.

Det kan være alt fra et abonnement på Supply-medierne eller en fast aftale om indrykning af en annonce hvert halve år i en erhvervsudgivelse.

#9 Employer branding: Den her gør også lidt ondt på mig. For ligesom med dit generelle corporate brand så er dit arbejde med at vise dig frem som arbejdsgiver heller ikke noget, man bare kan tænde og slukke for efter behov.

Men virkeligheden er nu også engang sådan, at det nu er blevet købers (arbejdsgiver) marked, og det betyder, at mange formentlig vil finde nogle ressourcer i budgettet og bruge dem andre steder, når den naturlige efterspørgsel er vendt.

#10 Organic kontra Paid: Den sidste del, jeg har valgt at tage med, er fordelingen af ressourcerne mellem organiske og betalte indsatser. Her ser og forventer vi, at der vil være en udvikling fra det organiske og over til det betalte.

Det er noget, vi allerede har set det seneste halve år, men jeg tror, den trend vil fortsætte. Årsagen? At det organiske ikke har som muligheder for at målrette og tilpasse budskaber, ligesom at det er nemmere at evaluere performance på Paid.

Så er der serveret 20 anbefalinger til dit budget i 2024. Jeg håber, du kan bruge dem. Held og lykke med plus og minus.

Udgivet
Bliv ringet op