Hej med dig

Så blev det atter tid til et B2B-indspark. Dette indspark består af en fortsættelse af vores skriv for et par uger siden om brandsøgninger, og hvordan du kan holde øje med, hvilken vej vinden blæser.

Skal du bruge en reminder om, hvad det gik ud på? Så skal du på nuværende tidspunkt nok i gang med at grave lidt. Men snart bliver de første af vores mails fra nyhedsbrevet her ungated, så du kan finde dem på websitet. Watch this space 😉

Her lovede jeg at tale lidt om, hvordan man kan lægge fundamentet til at hæve antallet af månedlige søgninger efter dit brand i Google, LinkedIn og andre platforme.

Lad os starte med det lidt kedelige svar: PR, branding-kampagner, outdoor og de andre klassiske kneb i værktøjskassen er selvfølgelig én vej til Rom. Det kan dog også være en dyr og lang vej.

“Hvad er der ellers af muligheder?”, spørger du måske.

Du kan i hvert fald få indsigt i, hvad der har virket for os (og de kunder, som vi hjælper med at opbygge en stemme og position på deres markeder):

  1. Mennesker sælger til mennesker – et brand er summen af de mennesker, der står bag det. Og derfor kommer du nok ikke udenom at bruge personer i din branding. Alt andet lige er det i hvert fald vanskeligere at bygge et brand op 100 % selvstændigt og uden “kransekagefigurer”. Det gør det bare nemmere at forholde sig til budskab og brand, når der er et genkendeligt ansigt bag. Brug tid og kræfter på at opbygge kendskab til dit brand gennem fx posts fra opinion leaders på LinkedIn.
  2. Din LinkedIn Company Page kan være et rigtig godt afsæt til at skabe opmærksomhed omkring og kendskab til dit brand, hvis du prioriterer at poste ofte, skabe relevant indhold og sætte ressourcer bag. Vi har efterhånden slået et slag for Company Pages mange gange, så vi begrænser os i denne omgang.
  3. Search kan også være et godt sted at bygge en position som videnshub på markedet, både via Paid og Organic. Det kan du gøre ved at sætte dig på high volume- og high interest-emner og på den måde være den aktør, der definerer din kategori. Hvis du hver eneste måned kan hive flere tusinde besøgende ind på et top funnel-søgeord og samtidig eksponere dem for dit brand, har du lagt fundamentet til en brand-relation over tid.
  4. Paid Social kan mere end leadgenerering. Vi bruger selv en ikke-ubetydelig andel af vores månedlige annoncebudget på at eksponere marketers for ikke-kommercielt indhold som blogindlæg eller andet ungated content. Det er højst sandsynligt ikke noget, som vi får ret mange kunder på nu og her, men det skaber en advisor-position ude på markedet (hvis indholdet er godt nok vel at mærke), som senere kan blive omsat til kunder.
  5. Du kan også bruge Paid Social til en light-udgave af branding – fx med afsæt i presseomtale eller advertorials. Det er en meget udbredt taktik at bruge større medieomtaler fra fx Jyllands-Posten, Finans eller lign. i annoncer på Facebook eller LinkedIn til at opbygge tillid til dit brand.
  6. Strategiske partnerskaber kan være en katalysator i dit brand og preference building-arbejde. Hvis du kan alliere dig med andre i din niche eller kategori, som ikke er direkte konkurrenter, og som i forvejen har et navn og en stemme, kan du springe mange af de indledende strabadser over og låne noget troværdighed. Det kan være alt fra et lavpraktisk samarbejde omkring produktion af indhold til større setups i forbindelse med co-branding.
  7. Har du nogensinde tænkt en strategisk tanke om, hvem der er dine ambassadører? Du ved, dem, der anbefaler dig, når dine ydelser/produkter bliver efterspurgt? Dem, der henviser til dig, når en ICP sidder med et spørgsmål, som du kan svare på? Og dem, der roser dig helt naturligt i en digital form for word of mouth-marketing? Find dem, ræk ud til dem, prioriter dem, og arbejd strategisk med ambassador-building.
  8. Netværk er guld. Det er de fleste enige om. Og dit netværk kan også være et ekstremt effektivt værktøj til at opbygge en brandposition i din niche. Det kan være alt fra at give dit netværk et incitament til at nævne dig, henvise til dig og omtale dig på LinkedIn til et mere strategisk mindset ift. netværksgrupper, ERFA-koncepter og communities.
  9. Speaking of communities … community participation er en lav prioritering i de fleste marketingafdelinger. Mange vil gerne eje brancherelevante communities, men det næstbedste må være at være aktiv, bidrage og lede debatter og diskussioner. Det kan du gøre enten via opinion leaders eller din virksomhedsside på fx LinkedIn, Facebook eller Slack.
  10. Hav tålmodighed. Ja, kedeligt tip 10. Men det er det vigtigste at have in mente. Du kan ikke se et spike i antallet af brandsøgninger to måneder efter, at du har søsat din branding-indsats. Det tager rigtig lang tid. Vi måler på kvartals- og halvårsniveau – og det er bare en generel evaluering. De større gennemgange og analyser kører vi på årsniveau.

Der var noget at gå i gang med. Forhåbentligt nok til det næste stykke tid. Until we send again … 👋🏼

Udgivet
Bliv ringet op