Mail #73 (B2B): SEO i B2B (en hilsen fra SEOday)
Hej med dig
Sidste uge havde vi (i form af vores CPO, Peter Kragh Lauritsen) fornøjelsen af at deltage i SEOday i Kolding. En hel dag, hvor SEO-folk fra hele landet dykkede ned i alt fra AI til attribution.
Og nogle af deltagerne var så heldige, at de fik lov til at høre Peter kloge sig på SEO i B2B, hvor der blev skudt med skarpt mod den måde, mange arbejder med disciplinen. Selvfølgelig pakket ind i kærlighed og velmenende memes.
De heldige tilhørere i Kolding dog ikke de eneste, der får fornøjelsen af de ca. 50 slides, Peter havde brygget sammen i anledning af den store dag. Det gør du selvfølgelig også som modtager af #RespektForDinIndbakke.
Du kan hente dem her:
“SEO i B2B: Sådan laver du en god business case i svære og snævre nicher”
Nedenfor har vi opsummeret nogle af de vigtigste pointer.
SEO i B2B? Gør mere af det her, og mindre af det her
Peters oplæg blev desværre ikke optaget, men vi har forsøgt at gengive de vigtigste og væsentligste pointer nedenfor:
Der er en masse (!) forskelle på SEO i B2B kontra B2C: Det gælder både ift. kunderejsen, men også lavpraktisk ift. jura. Vidste du eksempelvis, at § 6 i markedsføringsloven om skjult reklame ikke gælder i B2B? Det betyder (blandt andet), at du ikke skal markere advertorials/sponsoreret indhold som reklame.
Brug din penge rigtigt (hvilket ofte andre ting end SEO): Vi har set det så mange gange; at B2B-virksomheder bruger oceaner af tid og penge på SEO og på indsatser, der ikke flytter noget som helst. Vores budget-benchmarks siger, at 10 % er mere end rigeligt at bruge på SEO. I gennemsnit, selvfølgelig.
Tænk ud af den klassiske funnel: Et klassisk problem i B2B er, at der er relativt få søgeord at arbejde med. Og dem, der er, har en lav volumen/efterspørgsel. Forsøg at søge ud af den klassiske funnel og din egen niche i jagten på flere søgeord, som både er billigere og tidligere i kunderejsen.
SEO kan og må ikke stå alene: Det er jo næsten selvsagt, men alligevel er det en af de største faldgruber, vi render ind i. At man arbejder alt for meget i siloer og ikke har øje for, hvordan SEO skal understøtte Paid Social, e-mailmarketing eller lign. Vær opmærksom på og prioriter arbejdet i snitfladerne.
Lad være med at bruge tid på ligegyldige indsatser: Ja, det er måske lidt hårdt at kalde dem ligegyldige, men overdrivelse fremmer forståelsen. At du mangler et par title tags hist og her eller har nogle URL’er, som er 2-3 tegn for lange, er slet ikke (konsulent)tid og penge værd. Du kan sagtens ranke alligevel.
Så er der lidt at gå i gang med. Eller at droppe/fjerne fra din to-do.
Som altid: Gør dig selv en tjeneste og tjek vores præmie, der er på højkant i februar. Du skal ikke gøre noget for at være med i lodtrækningen.
Ses i næste uge.