Hej med dig

Insourcing eller outsourcing; et ældgammelt, men ikke desto mindre vigtigt spørgsmål. Til dig, som også modtager vores e-commerce-udgave af #RespektForDinIndbakke, sidder du måske med en fornemmelse af deja-vu.

Vi sendte nemlig en mail med samme emne ud tidligere på ugen, hvor vi kom med anbefalinger til, hvilke fagligheder vi ville ansætte os til, og hvad vi ville købe ude i byen, som en gennemsnitlig webshop. Men det emne er i høj grad også relevant for B2B’er som dig.

Derfor begiver vi os nu ud i samme øvelse; et sandt minefelt “jeg synes” og “det kommer an på”. Og ja, det er ikke nemt at sige noget generelt, og som er gældende altid og for alle. Men det er nu alligevel engang det, vi vil prøve. Så lad os endelig høre, om du er enig eller synes, vi rammer forbi.

Her er vores drejebog for in- og outsourcing i B2B

Nedenfor har vi samlet de discipliner og fagligheder, vi mener, der (i gennemsnit) giver mening at have hhv. internt og eksternt:

Kompetencer, du skal have i huset:

Se listen som en “Vi ville ansætte interne ressourcer i den her rækkefølge”:

#1: Generalist-profil (CMO, CRO, Marketing & Sales Manager mv.).

#2: Content (produktion af video, lyd, tekst mv.).

#3: Creative (annoncekreativer, motion graphics mv.).

#4: Key Opinion Leader (frontfigur og product marketer).

#5: Customer Success (udvikling og fastholdelse af accounts).

#6: CRM- og pipeline-ansvarlig (struktur, opfølgning mv.).

#7: Partnerships (samarbejde og marketing med andre led i værdikæden).

#8: Growth (udvikling af kampagner, koncepter og vækstinitiativer).

#9: Go to Market (produktmarketing og -kommunikation).

#10: Insights (indsigt og viden fra kunder, samarbejdspartnere mv.)

Ovenstående liste betyder ikke, at man aldrig skal købe hjælp udefra til de discipliner, du har i huset. Nogle gange er det en rigtig god idé med eksperthjælp. Men ansvarsområderne, vi har listet ovenfor, er funktioner, som har en berettigelse de fleste steder og tilfører nok værdi i en ansættelse.

Kompetencer, du skal købe dig til:

Se listen som en “Det her ville vi købe os til, så snart der var råd”:

#1: Paid Social (LinkedIn, Meta mv.).

#2: Paid Search (Google).

#3: Marketing automation (e-mailmarketing, SMS mv.).

#4: Data/tracking/analyse (attribution og indsigter).

#5: AI (potentialevurdering, need to have eller nice to have osv.).

#6: Organic Search (SEO).

#7: Konverteringsoptimering (CRO).

#8: Udvikling (web, landing pages, funktionalitet mv.).

#9: Event marketing (messer, livestreams, podcast mv.).

#10: Teknik/jura (it-infrastruktur, legal, compliance mv.).

Igen: Ovenstående er ikke en facitliste. Det kan sagtens være den rigtige løsning at have nogle af de kompetencer, vi har listet ovenfor, i huset. Se det som en “alt andet lige”-anbefaling.

Det var listen. Sæt i gang. Eller lade være. Nu har du i hvert fald fået et bud på, hvor du skal starte og slutte.

Vi ses i din indbakke i næste uge.

Udgivet
Bliv ringet op