Mail #81 (B2B): Sådan ved du, om din branding virker
Hej med dig
Vi skal spole lidt tilbage. Faktisk helt tilbage til en af de første mails, vi sendte ud, efter at vi åbnede op for #RespektForDinIndbakke. Helt præcist til mail #5. Du er lovlig undskyldt, hvis du ikke kan huske, hvad det handlede om, eller hvis du ikke var her dengang.
Her skrev vi nemlig om vigtigheden af at holde øje med sit kæreste eje. Nemlig brand indicators. Du kan læse mailen her, hvis du vil have genopfrisket hukommelse eller har overset det meget tidlige afsnit.
Det var dog mere en opfordring til at begynde at holde øje, og hvor du skulle kigge. Men det var langt fra de eneste ting, der er vigtige at kigge på, hvis du skal have en idé om, at din brandingindsats virker. Så vi har samlet en håndhuld ekstra anbefalinger og OBS’er nedenfor.
Hold øje med følgende målepunkter
Nogle af nedenstående er selvfølgelig mere vigtige end andre. Så tilpas din brand-evaluering til de aktiviteter og platforme, du har fokus på:
Brandkendskab: Vidste du, at de fleste platforme har mulighed for at køre brandkendskabsundersøgelser som betalte annoncer? Det har vores CPO, Peter, skrevet en lille smule om, hvilket du kan læse mere om her.
ICP-followers: Bruger du LinkedIn som de fleste B2B’er? Så gør du klogt i løbende at holde øje med, om det er ICP’er, som begynder at følge dig. Det kan være et godt tegn på, at dit brand står stærkt i deres bevidsthed.
Brandsøgningsvarianter: I mail #5 bad vi dig om at holde øje med brandsøgninger. Men varianter af brandsøgninger er mindst lige så vigtige. Det kan være “produkt + dit brand”, “dit brand + pris” eller lign. Det er en kraftig indikation på, at noget af det, du gør, virker.
CPX: Den her øvelse er svær, men ikke umulig. For efterhånden som at dit brand konsolideres, bør det på den lange bane afspejle i alle de relevante CPX-målepunkter; CPM, CPC og CPA. Det er en vanskelig øvelse at isolere variabler og naturlige udsving, men det er ikke desto mindre et vigtigt pejlemærke.
Mentions: Sidst, men bestemt ikke mindst. Henvisninger, anbefalinger og referencer er noget af det stærkeste markedsføring, der findes. Og det er noget, som din brandingindsatser bør stimulere i stort og småt; fra opslag på LinkedIn til presseomtale.
Det var denne uges anbefalinger. Vi håber, du kunne bruge dem. Læg i øvrigt mærke til denne måneds præmie nedenfor. Måske er det dig, der er heldig?
Vi ses i din indbakke i næste uge.