Hej med dig!

Det er ikke altid nemt at være webshopejer eller marketingansvarlig i e-commerce-branchen. I hvert fald hvis man gerne vil tjene penge. Og hvem vil ikke gerne det?

Et af de tal, der virkelig betyder noget for den gennemsnitlige webshops evne til at løbe rundt, er Average Order Value (AOV) – altså hvor meget en typisk kunde lægger i kurven.

Det er dog også et tal, som rigtig mange webshops ikke arbejder med. Her ligger fokus i stedet på indkøb af trafik og måske til nød konverteringsraten.

Det skyldes måske, at AOV er en anelse mere komplekst at påvirke, og at man ikke bare lige kan fikse det med en rabatkode eller ved at ændre farven på en købsknap.

I dag har jeg taget et lavpraktisk eksempel med, som viser, hvad du kan gøre for at hæve ordrestørrelsen og dermed (forhåbentligt) også det beløb, der er tilbage, når alt andet er betalt.

Det kan du nemlig gøre ved at justere dit post purchase-flow en smule.

Det klassiske post purchase-flow består typisk af en takkemail, en invitation til at bedømme købsoplevelsen og måske en halvforkølet promovering af Social-platforme som Instagram eller Pinterest.

Det kan og skal du gøre bedre.

Når personer har gennemført et køb, giver de samtidig også en tillidserklæring, og det er også her, at du har din modtagers opmærksomhed. Kortet har jo været oppe af lommen.

En af de måder, som vi gør det på, er ved at forsøge at op- eller krydssælge i post purchase-flowet:

Ovenstående tal er fra en ret stor webshop på 30 dage. Her har målsætningen været at sælge tillægsprodukter med et højere dækningsbidrag – altså både for at hæve AOV og den samlede dækningsgrad på ordren.

Det er faktisk meget simpelt. På udvalgte kategorier/produkter sender vi en mail kl. 20:00 om aftenen, hvor man får mulighed for at tilføje noget ekstra til pakken. Det er god service og god forrentning.

De ting, som du skal være opmærksom på:

  • Kan du koble ordre- og tillægsordre sammen? Ellers risikerer du at skulle sende to pakker, og det er dyrt.
  • Hvor hurtigt afsender I pakker fra lageret? Hvis I er lynhurtige, giver flowet muligvis ikke mening, hvis du allerede har afsendt den oprindelige bestilling. I ovenstående eksempel venter vi bevidst til klokken 20:00, så alt, der er bestilt efter dette tidspunkt, bliver afsendt morgenen efter.
  • Hvilke produkter vil du forsøge at få med i pakken? Er der plads? Overvej, om det skal være dynamiske eller statiske feeds.
  • Hvad hvis kunden returnerer hele eller dele af ordren? Kan dit retursystem håndtere det?
  • Hvordan håndterer du ordrer, der kommer efter den tidsbegrænsning, som du måske har sat? Skal de annulleres? Opsætter du et countdown? Måske noget helt tredje?

Tallene taler for sig selv. En konverteringsrate på næsten 3 % og åbnings- og klikrater, der er så høje.

Ovenstående er blot ét eksempel på, hvordan du kan bruge e-mailmarketing til at arbejde med AOV. Hvis jeg skal finde flere bud frem fra gemmerne, må du meget gerne smide mig et svar her på mailen. Ellers skal jeg nok tage stilheden som et “næste emne, tak” 😅

Udgivet
Bliv ringet op