Hej med dig!

Jeg har slået et slag for det mange gange efterhånden.

I LinkedIn-opslag.

På webinarer.

Og så lige i et gæsteblogindlæg om samme emne.

Plain text-mails. En ufattelig gammel traver, der for mange gik i glemslen, men som nu endelig er begyndt at blive udbredt igen blandt både små og store webshops.

Til dig, der ikke har fulgt med, har jeg lige forsøgt at koge dagens emne ind til benet:

  1. Plain text-mails er mails, der til forveksling ligner en mail, som du ville modtage fra en kollega, samarbejdspartner, familiemedlem eller andre, du har en personlig relation til …
  2. … Altså en mail, der er helt “nøgen” og kun indeholder tekst og links. Ingen knapper, ingen billeder, ingen GIF’er eller andet HTML-indhold.
  3. Fordelene ved den type mails er blandt andet, at de har nemmere ved at komme igennem spamfilteret og “Promotions”-fanen og dermed har bedre forudsætninger for at blive læst.
  4. Derudover kan plain text-mails også bruges som en måde at opbygge en mere personlig relation mellem modtager og afsender, hvis mailen præsenteres som et individuelt budskab.
  5. Det er selvfølgelig ikke alle brands, hvor plain text-mails harmonerer med den måde, brandet gerne vil fremstå. Men min påstand vil være, at det er langt flere tilfælde end i det omfang, de bliver brugt i dag.

Og skidtet virker altså …

For et par uger siden lavede jeg opslag, hvor jeg delte resultater og erfaringer fra en specifik case. Det kan du se ved at klikke her.

Den opfordring tog CMO i PurePower, Tobias Svend Rasmussen, til sig med følgende resultat:

Det er altså ikke kun mig, der siger, at det giver ekstremt god mening. Og Tobias’ test var kun en enkelt kampagnemail. Du kan også bruge plain text-mails her:

  • I dine automations målrettet high intent-adfærd – fx “Started Checkout”, “Added to Cart”, “Failed Payment” osv.
  • I forbindelse med flash/power sales til udvalgte segmenter af dine maillister.
  • Indsamling af permissions/supplerende førstepartsdata, hvor du vil være sikker på, at så mange som muligt ser dine budskaber.
  • Remindermails – eksempelvis hvis en pakke ikke er blevet afhentet endnu, eller hvis du mangler en tilbagemelding fra kunden (fx i dine transaktionelle mails).
  • Til genoplivning af gamle, inaktive kontakter, hvor du vil give dig selv de bedste forudsætninger for at trænge igennem.

Der er flere anbefalinger af situationer, hvor du kan bruge plain text-mails i det opslag, jeg har linket til ovenfor. Nu har du altså snart ikke flere undskyldninger for ikke at komme i gang 😉

Udgivet
Bliv ringet op