Hej med dig!

En stor del af marketing handler om at vinde kampen om klikket.

Optimering af title tags og meta description i Search.

Optimering af ad copy/creatives i din betalte annoncering.

Optimering af emnelinje og preheaders med clickbait for at få din mail åbnet.

Apropos … 😉

Det er ikke helt det, det skal handle om i dag. Vi skal dog snakke om, hvordan du kan bruge det eftertragtede klik i dine automations og e-mailmarketingregi.

Efter iOS 15-opdateringen blev det nemlig sværere at bruge åbninger til fx listehygiejne, men også i lavpraktisk arbejde som resend to non-openers – kort fortalt fordi det ikke længere er muligt at være helt sikker på, om en modtager faktisk har åbnet din mail eller ej.

Heldigvis kan du stadig tracke pålideligt på, om en modtager har klikket på dit link eller ej. Og det betyder, at du løber en mindre risiko for at se dum ud ved at basere dele af dit e-mailmarketingarbejde på klik frem for åbninger.

En af de ting er et såkaldt click remarketing-flow, som mange af vores kunder bruger – med stor succes:

Det gør egentlig det, som står på emballagen, nemlig at arbejde med remarketing mod permissions, der har klikket på et eller flere links. Der er flere måder, du kan opsætte click remarketing-flows på:

  • Baseret på X klik inden for Y periode
  • Baseret på klik i mails, der er en del af automation Y
  • Baseret på klik, der fører til sider med udvalgte budskaber.

Ovenstående er blot nogle af de mest klassiske eksempler. Vi bruger normalt click remarketing-flows til at fange en købsinteresse, der dog ikke har kastet high intent (startet checkout, tilføjet produkter til kurven osv.) endnu, men hvor man trods alt har vist en ikke ubetydelig interesse.

For at opsætte et click remarketing-flow skal du egentlig blot bygge et dynamisk segment med de kriterier, du vil basere flowet på og så vælge “Joined this segment” som trigger for din automation. Et eksempel kunne se således ud fra Klaviyo:

Flowet i det her tilfælde er selvfølgelig ikke en topscorer, men ligger faktisk relativt solidt på trods af, at det stadig er relativt tidligt i den klassiske marketing funnel.

Har du ikke opsat et click remarketing-flow i dag, ligger der altså muligvis en masse guld og gemmer sig lige dér, hvor du ikke kan se det. Du kan overveje at teste det som en kampagnemail i første omgang og senere konvertere det til en automation.

God fornøjelse 👋🏼

Udgivet
Bliv ringet op