Mail #15 (B2C) | Lov mig, at du gør det her lige nu …
Hej med dig!
Jeg har faktisk allerede beskrevet dagens emne i en tidligere mail – dog i en liste med 10 punkter, så du er lovlig undskyldt, hvis det ikke lige ringer en klokke 🔔
Anbefalingen er dog så lavpraktisk, at den fortjener sin egen og endnu en runde i manegen.
Nemlig struktureret data og opsætning af FAQ-snippets. I tvivl om, hvad jeg snakker om? Lad mig vise dig et eksempel:
Her er et billede af resultaterne fra en Google-søgning på søgeordet “billig el”. Lægger du mærke til noget? Ja? Resultatet i midten? Godt 😉
Elberegner.dk har regnet den ud og været dygtige til at optimere sit søgeresultat ved at arbejde med struktureret data i form af en FAQ-sektion, der bliver til en snippet ude i de organiske søgeresultater. Det betyder, at de fylder en smule mere og er mere iøjnefaldende end de andre bejlere.
Og jeg kan skrive under på, at skidtet virker. Her er et godt eksempel fra Google Search Console på en kunde, vi har arbejdet på. Musen indikerer, hvor vi implementerede FAQ-sektionen og fik snippets i søgeresultaterne på et relativt stort søgeord, hvor den organiske placering var stabil:
Vi ser i flere cases, at det kan hæve klikraten med op til 10 procentpoint. Det er altså ikke peanuts – især ikke på søgeord med mange månedlige søgninger.
Det bedste af det hele? Det tager vitterligt ikke særlig lang tid at implementere.
Med https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/ kan du nemt og hurtigt lave spørgsmål og svar og få kastet noget kode retur, du skal indsætte på den tilhørende side. Nemt.
Jeg anbefaler som udgangspunkt altid, at du får implementeret struktureret data som fx FAQ-snippets på sider, hvor du i forvejen ligger i top 5 – her er effekten klart størst.
Bruger du Ahrefs, Morningscore eller et andet værktøj til Organic Search, sorterer du bare alt dit indhold og URL’er med en top 5-placering eller meget organisk trafik, og så er det ellers bare at starte fra toppen.
Lov mig lige, at du gør det her med det samme. Ik? 🥹